arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۱ - ۱۰ دی ۱۳۹۳

وزارت بهداشت: بحران کمبود تخت مراقبت ویژه در بیمارستان‌های تهران

آقاجانی افزود: ازنظر تخت بستری کلی نیز در بیمارستان های تهران در وضعیت نزدیک به بحران هستیم. به عبارت دیگر تعدادی از بیماران ما پشت درهای بیمارستان دولتی می مانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: وضعیت تعداد تخت های مراقبت ویژه بیمارستان های دولتی تهران، بحرانی است.

دکتر «محمد آقاجانی » روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از نخستین بیمارستان جامع زنان به ایرنا گفت: در زمان حاضر ضریب اشغال تخت های آی سی یو در بیمارستان های دولتی تهران حدود صد در صد است که این موضوع به این معنا است که بسیاری از بیماران از تخت آی سی یو جا می مانند و امکان بستری در بخش مراقبت ویژه را پیدا نمی کنند.

آقاجانی افزود: ازنظر تخت بستری کلی نیز در بیمارستان های تهران در وضعیت نزدیک به بحران هستیم. به عبارت دیگر تعدادی از بیماران ما پشت درهای بیمارستان دولتی می مانند.

معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به عنوان نمونه به بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و اظهارداشت : ضریب اشغال تخت های بیمارستانی این دانشگاه در زمان حاضر حدود 88 درصد است که وضعیت نزدیک به بحران را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: هر چند آمار دقیقی از ضریب اشغال تخت در بیمارستان های علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران در دست نیست اما به نظر می رسد که وضعیت تخت های بیمارستانی این دو دانشگاه تفاوت زیادی با علوم پزشکی تهران نداشته باشد.

وی گفت: این وضعیت بحرانی و نزدیک به بحران تخت های بیمارستانی فقط به تهران مربوط نمی شود بلکه شامل چند کلان شهر کشور هم می شود و آنها نیز با این معضل مواجه هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود : وقتی ضریب اشغال تخت های بیمارستانی از 90 درصد عبور می کند این موضوع به این معنا است که وضعیت این تخت ها از نظر تعداد، کاملا بحرانی است چون بیماران در ساعات و روزهایی از هفته، پشت درهای بیمارستان در انتظار تخت خالی خواهندماند.

آقاجانی افزود : دسترسی محدود مردم به تخت های بیمارستانی باعث شده است که زمان اقامت بیمار در بیمارستان های ما ، کوتاه تر از استاندارد باشد. به عنوان مثال یک بیمار با نارسایی قلبی اگر قرار باشد هفت تا 10 روز در بیمارستان بماند برخی مواقع وی را طی دو تا سه روز مرخص می کنند .

**به ازای یک هزار تن جمعیت کشور یک تخت بیمارستانی

این مقام مسوول دروزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی افزود : در زمان حاضر به ازای هر یک هزار تن از جمعیت کشور یک تخت در بیمارستان دولتی و یک و نیم تخت هم به ازای هر هزار تن جمعیت در بیمارستان های دولتی و خصوصی داریم.

آقاجانی با اشاره به عدم سرمایه گذاری عمده دراین بخش گفت : از نظر تعداد تخت های بیمارستانی، حتی نسبت به کشورهای همجوار هم عقب تر هستیم. به عنوان نمونه به ازای هر یک هزار تن جمعیت ترکیه ، دو و نیم تخت ، در کره جنوبی ، 10 و نیم و در ژاپن 13 تخت وجود دارد.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی تاکید کرد: باید توسعه تخت های بیمارستانی را در همه کشور ازجمله در تهران انجام دهیم.

وی گفت: هر چند دسترسی مردم در نظام سلامت از نظر مالی بهتر شده است اما باید دسترسی فیزیکی آنها نیز اصلاح شود که این موضوع در گرو سرمایه گذاری دراین حوزه و گسترش تخت های بیمارستانی است.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی بعد از ظهر امروز - چهار شنبه - از بیمارستان جامع زنان محب یاس واقع در خیابان نجات اللهی شمالی بازدید کرد.

نظرات بینندگان