arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۳

ابتکار از اقدام های موثر در کاهش آلایندگی هوای اهواز خبر داد

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از اقدام های موثر این سازمان در کاهش آلایندگی هوای اهواز خبر دادو گفت:بخش عمده ناراحتی تنفسی مردم اهواز به خاطر فعالیت فلر(مشعل) گازی بود که در داخل شهر اهواز و محدوده نزدیک منطقه مسکونی(واحد اهواز 3) قرار داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
'معصومه ابتکار' عصر چهارشنبه در حاشیه آیین ادای احترام معاون اول رییس جمهوری به شهدای دفاع مقدس در یادمان شهدای شلمچه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره آخرین بررسی ها در مورد منشاء آلودگی هوای اهواز و ناراحتی تنفسی ناشی از آن اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت خانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نفت علاوه بر تشکیل کارگروه هایی در استان خوزستان در سطح سازمان هم نشستی با هدف بررسی این موضوع تشکیل و تصمیم هایی در آن اتخاذ شد.

وی افزود: مهمترین این تصمیم ها توقف فرآوری 30هزار بشکه نفت سنگین در داخل شهر اهواز بود که به دنبال این کار گزارش های حاد و شرایط خیلی ناگوار را نداشتیم و (مشکل ناراحتی تنفسی پارسال) تکرار نشده است.

ابتکار گفت: امید است با همکاری خوبی که وزارت نفت در این زمینه با ما انجام می دهد منشاء تمام آلایندگی هوای اهواز شناسایی و برطرف شود.



** اهمیت کارون

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین درباره راهکارهای موجود برای رودخانه کارون گفت: رودخانه کارون و مدیریت آن از جهت حفظ تنوع زیستی، موجودیت رودخانه و جلوگیری از آلودگی آن مانند هر رودخانه دیگر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی افزود: مهمترین تدبیر دولت در این زمینه تشکیل شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون است که در سال های گذشته در دوره هشتم دولت تشکیل شد و اکنون نیز با حضور استاندار خوزستان مجدد فعالیت خود را از سر گرفته است.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت نظارت بر کیفیت آب رودخانه کارون اظهار کرد: از جهت منابع آلاینده گسترده ای که متاسفانه هنوز وجود دارد، پساب ها، زهاب ها، فاضلاب ها و سمومی که وارد رودخانه می شود و خیلی از مسایل دیگر باعث شده که کارون با تهدیدهای جدی مواجه شود.

وی افزود: شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون با اعتبارات ویژه و توجه خاصی که دولت نسبت به این موضوع دارد برای احیای رودخانه و حفاظت از آن و برای این که کارون خدمات خود را از ابعاد محیط زیستی انجام دهد و نیز تالاب های اطراف مانند تالاب شادگان و هورالعظیم و تمام این ها که در کنار هم زیست بوم بسیاری ارزشمندی را در خوزستان ایجاد کرده، تشکیل شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: این سازمان برای حفاظت از رودخانه با همکاری دستگاه های مختلف با توجه ویژه ای که استاندار خوزستان دارد اقدام می کند.

ابتکار گفت: یکی از کارهای خوبی که در ماه گذشته اتفاق افتاد احیای تالاب هورالعظیم و منطقه ای بود که پیشتر وزارت نفت به خاطر اکتشاف، دایک هایی در آنجا دایر کرده بود و بخش هایی از تالاب متاثر از آن خشک شد.


* ابگیری از تالاب هورالعظیم

وی افزود: با هماهنگی صورت گرفته در ماه گذشته آب وارد این تالاب شده و حدود 10هزار هکتار از تالاب تا سال آینده به طور کامل آبگیری می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: مفهوم آن این است از گرد و غبار و آثار منفی تالاب روی هوای خوزستان جلوگیری خواهد شد و این امر برای لطافت هوا و زیست بوم منطقه و نیز جذب پرندگان مهاجر و معیشت مردم اهمیت بسیاری دارد.
نظرات بینندگان