arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۳۳۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۵ - ۱۱ دی ۱۳۹۳

قرائتی: انتظار امام زمان(عج) به معنای بیکار نشستن نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این‌که «جهانی اندیشیدن منجر به ظهور امام زمان(عج) می‌شود»، گفت: همچنانی که هنوز فکرمان جهانی نیست، انتظار امام زمان(عج) به معنای بیکار نشستن نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در مراسم اختتامیه بیست و سومین اجلاس سراسری نماز با بیان این‌که «دومین روز این اجلاس با 9 ربیع‌الاول آغاز امامت امام زمان(عج) همزمان شده است»، گفت: رابطه‌ای میان نماز و امام زمان(عج) وجود دارد که در زیارت آل‌یاسین به نماز ایشان سلام می‌دهیم؛ «اَلسَّلامُ عَلَیکَ حینَ تُصَلّی وَ تَقنُت» و این بدان معناست که جلوه نمازی صاحب‌الزمان(عج) بیش از صفات دیگر او مطرح است، رابطه ما باید لحظه به لحظه با ایشان بیشتر شود.

وی با بیان این‌که «بر اساس آیه 101 سوره آل‌عمران «وَکَیْفَ تَکْفُرُونَ وَأَنتُمْ تُتْلَی عَلَیْکُمْ آیَاتُ اللّهِ وَفِیکُمْ رَسُولُهُ وَمَن یَعْتَصِم بِاللّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ؛ و چگونه کفر می‌‏ورزید با این‌که آیات خدا بر شما خوانده می‏‌شود و پیامبر او میان شماست و هر کس به خدا تمسک جوید قطعا به راه راست هدایت‏‌شده است» ما می‌توانیم اگر امام زمان(عج) نباشد کافر شویم،» گفت: در احادیث آمده اگر حجت بر روی زمین نباشد اهل خود را می‌بلعد.

وی با اشاره به این‌که «یکی از مشکلات کشور ما پژوهش‌های لغو است»، تصریح کرد: مثل این‌که نام پیامبرعُزیر است یا عِزیر؟

رییس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: این مسئله که چگونه ممکن است امام زمان(عج) هزار و 200 سال عمر داشته باشد، با توجه به آیه 259 سوره بقره «أَوْ کَالَّذِی مَرَّ عَلَی قَرْیَةٍ وَهِیَ خَاوِیَةٌ عَلَی عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّیَ یُحْیِی هََذِهِ اللّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا فَأَمَاتَهُ اللّهُ مِئَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ کَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ یَوْمًا أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ قَالَ بَل لَّبِثْتَ مِئَةَ عَامٍ فَانظُرْ إِلَی طَعَامِکَ وَشَرَابِکَ لَمْ یَتَسَنَّهْ وَانظُرْ إِلَی حِمَارِکَ وَلِنَجْعَلَکَ آیَةً لِّلنَّاسِ وَانظُرْ إِلَی العِظَامِ کَیْفَ نُنشِزُهَا ثُمَّ نَکْسُوهَا لَحْمًا فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللّهَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ؛ یا چون آن کس که به شهری که بام‌هایش یکسر فرو ریخته بود، عبور کرد؛ (و با خود می‏)گفت‏: (چگونه خداوند، (اهل‏) این (ویرانکده‏) را پس از مرگشان زنده می‏‌کند؟). پس خداوند، او را (به مدت‏) صد سال میراند. آنگاه او را برانگیخت‏، (و به او) گفت‏: (چقدر درنگ کردی‏؟) گفت‏: (یک روز یا پاره‏‌ای از روز را درنگ کردم‏.) گفت‏: ((نه‏) بلکه صد سال درنگ کردی‏، به خوراک و نوشیدنی خود بنگر (که طعم و رنگ آن‏) تغییر نکرده است‏، و به درازگوش خود نگاه کن (که چگونه متلاشی شده است‏. این ماجرا برای آن است که هم به تو پاسخ گوییم‏) و هم تو را (در مورد معاد) نشانه‏‌ای برای مردم قرار دهیم‏. و به (این‏) استخوان‌ها بنگر، چگونه آن‌ها را برداشته به هم پیوند می‏‌دهیم‏؛ سپس گوشت بر آن می‏‌پوشانیم‏.) پس هنگامی که (چگونگی زنده ساختن مرده‏) برای او آشکار شد، گفت‏: ((اکنون‏) می‏‌دانم که خداوند بر هر چیزی تواناست‏.)» با توجه به طعام و مدت زمان نگهداری آن بدون فساد طولانی بودن عمر امام زمان(عج) به اثبات می‌رسد.

وی تأکید دارد: انتظار امام زمان(عج) به معنای بیکار نشستن نیست در قرآن کریم آمده است وقتی دنیا پر از ظلم شد نه آنکه همه مردم ظالم شدند امام زمان(عج) ظهور می‌کند.

وی گفت: در صورتی که مردم جهانی بیاندیشند امام زمان(عج) ظهور خواهند کرد، هنوز فکرمان جهانی نیست. تعصبات قبیله‌ای باید برداشته شود کسی که می‌خواهد یار ایشان باشد باید میلیاردی فکر کند. باید نسبت به امام زمان(عج) معرفت داشته باشیم که اگر این گونه نباشد ««من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة».

قرائتی بر امر برپاداشتن قرآن کریم تأکید کرد و افزود: باید وجود طلبه‌ها قرآنی و نهج‌البلاغه‌ای شود تا به همه پرسش‌ها پاسخ دهند، جای نهضت قرآنی در ایران خالی مانده است. انقلابی باید تا که کشور ما قرآنی شود. منبرهای بسیاری با موضوع تاریخ، شعر، تحلیل سیاسی وجود دارد اما منبر قرآنی و نهج‌البلاغه‌ای نادر است. تا قرآنی نشویم بسیاری از حرف‌ها را می‌گوییم که در آخر پشیمان می‌شویم؛ قرآن شیعه و سنی ندارد و سند نمی‌خواهد.

وی با بیان این‌که «قرآن مهجور است و باید تحولی در این امر صورت گیرد»، خطاب به طلاب اظهار کرد: تصمیم بگیرید روزی 20 دقیقه قرآن را مطالعه کنید. قرآن و اهل‌بیت(ع) نباید از همه جدا شوند، ده‌ها هزار هیئت عزاداری در ایران وجود دارد و در هر صدتا از آنها یک جلسه قرآن برپا نمی‌شود و باید جلسات قرآنی و انواع آن شامل تفسیر و آموزش در هیئت‌ها وجود داشته باشد. وی گفت: در حوزه علمیه ترتیب دروس بر اساس فقه، اصول و تفسیر قرآن کریم است که این امر پس از سی و چند سال پس از انقلاب اسلامی تسلیت دارد که قرآن در مرتبه سوم قرار گرفته است. 22 واجب فراموش شده در قرآن کریم وجود دارد که یکی از آنها مهجوریت قرآن است. امید است قرآن را از مهجوریت و اهل‌بیت از مظلومیت درآوریم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان