arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۳

تظاهرات سراسری در سوئد علیه حمله به مساجد

در استکهلم پایتخت سوئد نیز دو هزار فعال در مقابل کاخ سلطنتی سوئد گرد هم آمده و پلاکاردهایی را که اسلام هراسی گسترده را تقبیح می‌کرد، در دست داشتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هزاران تن از ساکنان سوئد برای اعلام حمایت و نیز همبستگی با مسلمانان به خیابان‌های این کشور آمده و اعتراض خود را علیه سه حمله به مساجد این کشور که در یک هفته گذشته صورت گرفت، ابراز کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، این حملات به مساجد در سوئد تاکنون پنج مجروح برجای گذاشته است و معترضان شرکت کننده در این راهپیمایی حمایتی شعار "به مسجد من دست نزنید" سر می‌دادند. خبرنگاران تخمین می‌زنند که تعداد شرکت کنندگان در این راهپیمایی اعتراضی سراسر سوئد حدود سه هزار تن بوده است.

در استکهلم پایتخت سوئد نیز دو هزار فعال در مقابل کاخ سلطنتی سوئد گرد هم آمده و پلاکاردهایی را که اسلام هراسی گسترده را تقبیح می‌کرد، در دست داشتند.

یکی از معترضان کمپین ضد نژاد پرستی به روزنامه The Local گفت: من اینجا هستم چون مخالف حمله به مساجد در سوئد هستم، آن‌ها نه تنها به مساجد حمله کردند بلکه علیه دموکراسی سوئد نیز به پا خاسته‌اند. من در ابتدا یک شهروند سوئدی هستم و بعد یک مسلمان سوئدی که به دنبال حفاظت از حقوق خود هستم و می‌خواهم با دیگران همبستگی و اتحاد داشته باشم تا علیه اسلام هراسی مبارزه کنم.

حدود 40 تظاهرات سازمان یافته از جمله معترضانی از شورای مسلمانان سوئد و انجمن ملی متحد سوئد و افراد برجسته‌ای از جوامع مسلمان این کشور در این راهپیمایی اعتراضی شرکت کردند و همچنین آلیس باه کوهنکه، وزیر فرهنگ و دموکراسی سوئد نیز در این راهپیمایی شرکت کرد و گفت: دانش و اطلاعات بهترین واکسیناسیون علیه پیش‌داوری و قضاوت است.

همچنین راهپیمایی‌های مشابهی در مناطق گوتنبرگ و مالمو برگزار شد و در هر کدام از آن‌ها 500 تا 600 تن شرکت کردند.

در منطقه اوپسالا که سومین مسجد مورد حمله قرار گرفت صدها فعال اعتراضی علیه این اقدام دست به راهپیمایی زدند.

دولت سوئد نیز حمله به مساجد را مورد محکومیت قرار داد و متعهد شد تا به تامین مالی بیشتر برای برقراری امنیت در اماکان مذهبی و عبادتگاه‌ها بپردازد.

نخست وزیر سوئد نیز در مصاحبه‌ای با آژانس خبری تی تی این کشور گفت: در سوئد هیچ کس نباید زمانی که به انجام فرائض مذهبی می‌پردازد از مورد حمله قرار گرفتن هراس به دل راه دهد.

در همین حال محمد کرکی، سخنگوی انجمن اسلامی سوئد در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفت: ما می‌خواهیم پیامی واضح را با برگزاری این راهپیمایی‌ها به افرادی که مساجد ما را مورد حمله قرار دادند اعلام کنیم. این تنها مشکل مسلمانان سوئد نیست بلکه مشکل جامعه سوئد نیز محسوب می‌شود. متاسفانه حقوق اولیه مردم در سوئد نقض می‌شود و افرادی باید پاسخگوی آن‌ها باشد. تمامی مردم سوئد و سیاستمداران این کشور باید نیازهای یکدیگر را رفع کنند.

پلیس سوئد نیز اعلام کرده برای مقابله با تکرار این چنین وقایعی تدابیر امنیتی خود را در اطراف مساجد افزایش داده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان