arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۷ - ۱۳ دی ۱۳۹۳

حال و هوای این روزهای نرخ سپرده‌های ارزی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 این روزها بازار خرید و فروش ارز داغ است و بخش عمده ای از مشتریان بازار ارز را افرادی تشکیل می دهند که در سر سودای گرانی ارز را می پرورانند و معتقدند که هرچقدر به ایام پایانی سال نزدیک می شویم، نه تنها تقاضا برای افزایش واردات برخی کالاها بیشتر می شود، بلکه مردم نیز تقاضای ارزی بیشتری را به بازار وارد می کنند.

اگرچه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که بعد از ژانویه، قیمت ارز راه تعادل را در پیش خواهد گرفت، اما این گفته ولی اله سیف، گویا چندان مردم را قانع نکرده است که برای خرید ارز به بهانه گران شدن آن، روانه بازار نشوند.

به همین دلیل، قدم زدن در چهارراه استانبول، که بورس خرید و فروش ارز در کشور به شمار می‌آید، به خوبی میزان اثرگذاری این گفته آقای رئیس کل را در ذهن عامه مردم نشان می دهد؛ چراکه باز هم صرافان هر روز با شماری از افرادی مواجه هستند که برای خرید ارز روانه صرافی ها می شوند و سرمایه های خود را به این بازار وارد می کنند.

آنگونه که صرافان چهارراه استانبول می گویند، قشر عمده ای از خریداران ارزی را از صرافی ها، قشر مرفه کشور تشکیل می دهد که به نوعی نقدینگی مناسبی در اختیار دارند تا بتوانند خرید مناسبی هم داشته باشند،

به گفته یکی از این صرافان، مردم عادی و البته قشر فرهنگیان و کارمندان دولت نیز از جمله خریداران ارز هستند که بیشتر آنها را نیز زنان تشکیل می دهند.

البته شاید این را نتوان به همه متقاضیان این روزهای ارز تعمیم داد، اما به طور قطع، آن دسته از افرادی که از سطح رفاه مناسب تری نسبت به سایر مردم جامعه برخوردار هستند، به دنبال به دست آوردن سود و به نوعی پس انداز دارایی هایشان و افزودن اندوخته های مالی‌شان هستند، اما به هرحال، قشر مرفه کشور نیز خود به خریداران این روزهای بازار ارز تبدیل شده اند.

هم اکنون نیز برخی از بانک‌های کشور، برای جذب این نقدینگی مردم و ایجاد جذابیت برای آنها در بازار ارز، سپرده‌های ارزی را تبلیغ می کنند که مردم را برای این سپره‌های کوتاه مدت 12 ماهه جذب کنند.

براساس بنرهایی که در برخی شعب ارزی بانک‌ها به ویژه در مناطق شمالی تهران از جمله الهیه و فرشته نصب شده، نرخ سود سپرده‌های یورویی، درهمی و دلاری کوتاه مدت 12 ماهه برای مردم به ترتیب 6.25، 6 و 2.50 درصد در نظر گرفته شده است.

آنگونه که متصدی یک شعبه ارزی بانک توصیه می کند، بهتر است که سپرده های ارزی بر روی یورو متمرکز شود که سود بیشتری دارد و از نوسان کمتری نسبت به دلار در بازار برخوردار است.

او می گوید: اکنون بازار دلار نوسان زیادی دارد و بنابراین بانک نمی تواند ریسک سود را بپذیرد، شاید نرخ دلار به ارقام بسیار کمتر از ارقام فعلی هم برسد، اما به طور قطع، نوسان را پیش رو دارد.

به گفته این متصدی بانکی، البته بانک‌ها در این کار توفیق چندانی نداشته اند، اما به هرحال برخی از افرادی هم که صاحب درآمد ارزی هستند ولی به هر دلیلی ریسک حضور در بازار آزاد را نمی‌پذیرند، برای سپرده گذاری ارزی به این شعب مراجعه می کنند.

منبع : تابناک
نظرات بینندگان