arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۶۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۹ - ۱۴ دی ۱۳۹۳

لیلاز: معیشت مردم در خطر نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی در شرق نوشت: نوسانات نرخ ارز اگرچه می‌تواند بر معیشت مردم اثرگذار باشد اما از آنجا که رشد نرخ ارز مطابق با تورم جاری پیش می‌رود به نظر نمی‌رسد معیشت مردم را چندان تحت‌تاثیر خود قرار دهد. اصولا جمله‌ای مانند اینکه «نرخ ارز دولتی تا پایان امسال تا سه‌هزارتومان می‌رسد» اشتباه است؛ چطور می‌شود در شرایطی که نرخ ارز دولتی برای سال آینده دوهزارو٨٥٠تومان در نظر گرفته شده است، این نرخ در سال‌جاری به بیش از این رقم برسد؟ بنابراین به‌هیچ‌وجه نرخ ارز دولتی تا پایان امسال به بیش از دوهزارو٨٠٠تومان نخواهد رسید؛ قرار بود نرخ ارز رسمی در سال‌جاری به طور متوسط دوهزارو٦٥٠تومان باشد اما در نیمه ابتدایی امسال کمتر از دوهزارو٥٠٠تومان بود، این یعنی نرخ ارز دولتی در نیمه‌دوم امسال می‌توانست دوهزارو٨٠٠تومان باشد، گرچه هنوز هم به این نرخ نرسیده است و تا پایان امسال نیز بعید است به این نرخ برسد.

تمام این گمانه‌ها در حالی است که به‌نظر نمی‌رسد نرخ ارز دولتی تاثیری بر سطح زندگی و معیشت مردم داشته باشد، زیرا سرعت افزایش نرخ ارز دولتی کمتر از نرخ تورم است. از دیگر سو این قیمت ارز در بازار آزاد است که می‌تواند بر معیشت مردم اثرگذار باشد که نرخ آن نیز بیش از هرچیز دیگری به روند مذاکرات هسته‌ای، قیمت نفت و صادرات مواد پتروشیمی مرتبط است، زیرا ارز بازار آزاد اصولا از درآمد نفت تامین می‌شود و نرخ آن از شرایط سیاسی تاثیر می‌پذیرد، بنابراین می‌توان این فرض را پذیرفت که رشد نرخ ارز در بازار آزاد به‌دلیل کاهش درآمد دولت از افت قیمت نفت یا کاهش صادرات مواد پتروشیمی ناشی شده است.

با تمام این تفاسیر به نظر نمی‌رسد تا پایان سال نرخ ارز در بازار آزاد به کمتر از سه‌هزارو٦٠٠تومان برسد و اگر این‌طور باشد می‌توان گفت نرخ ارز مطابق با تورم افزایش پیدا کرده است؛ در این صورت نیز نمی‌توان انتظار تغییر چندانی برای معیشت مردم داشت. نرخ تورمی که برای امسال در نظر گرفته شده است ١٧درصد است و روند فعلی رشد نرخ ارز نیز مطابق با تورم است. از سویی چنانچه ما در بازار از مقدار کافی ریال برخوردار نباشیم، رشد نقدینگی کاهش پیدا می‌کند و در پی آن تورم نیز با کاهش همراه خواهد شد زیرا تورم بیش از هر چیز دیگر ناشی از رشد نقدینگی در اقتصاد است. در نهایت به نظر نمی‌رسد نگرانی چندانی بابت رشد نرخ ارز یا معیشت مردم در سایه آن وجود داشته باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
0
0
آقای لیلاز مدتی است که تحلیل هائی را ارائه می دهد که منطبق بر واقعیات نیستند ظاهرا ایشان نمگ گیر دولت شده و یا اینکه جنبه رئالیستی خود را به هر شکلی از دست داده است و الا از آقای لیلاز که تحلیل های اقتصادی ایشان بسیار مستدل و منبعث از واقعیات جامعه ایرانی بود بعید است که اینگونه دست به قلم ببرد.
نظرات بینندگان