arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۹ - ۱۵ دی ۱۳۹۳

کفاشیان: کی‌روش به دنبال بهانه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  رئیس فدراسیون فوتبال صحبت‌های سرمربی تیم ملی پس از دیدار دوستانه با عراق را بهانه‌گیری برای توجیه ناکامی احتمالی توصیف کرد.

  علی کفاشیان که در برنامه زاویه شبکه تهران حاضر شده بود، در مورد اینکه همیشه لبخند بر لب دارد، گفت: من همیشه لبخند می‌زنم و نزدیک پایان خدمتم این لبخندها بیشتر هم می‌شود.

وی در مورد دیدارهای دوستانه تیم ملی فوتبال ایران، گفت: تیم ملی در بزرگ‌ترین رویداد جهانی یعنی جام جهانی با تیم‌های بزرگ بازی کرد و باید گفت که در کوران مسابقات قرار داشتیم. پس از جام جهانی چند فیفا دی داشتیم که در یکی از تاریخ‌ها درخواست کارلوس کی‌روش این بود که مسابقات لیگ ادامه داشته باشد.

کفاشیان افزود: بازی با کره‌جنوبی در برنامه تیم ملی بود که انجام شد. پس از آن دوران آماده‌سازی را داشتیم که در این بین تیم‌های عربی درگیر بازی‌های جام خلیج فارس بودند و نمی‌توانستیم با آنها بازی کنیم. اردویی نیز در آفریقای‌جنوبی برگزار کنیم که زمان آن به گونه‌ای بود که نتوانستیم با تیم خاصی بازی کنیم. دیدار دوستانه با فلسطین در برنامه تیم ملی قرار داشت که این تیم به ایران نیامد. نمی‌دانم بازی با این تیم چقدر می‌توانست به ما کمک کند.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به مسابقات جام جهانی، تصریح کرد: بازیکنان ما با وجود کم بودن بازی‌های تدارکاتی در این رقابت‌ها با غیرت بازی کردند و حداقل از دیگر تیم‌های آسیایی«بدتر» نبودند. خوشبختانه پیش از اعزام تیم ملی به جام ملت‌های استرالیا حمایت‌های خوبی شد و بچه‌ها با روحیه بالا به استرالیا رفتند.

کفاشیان در مورد نرفتن علی کریمی همراه تیم ملی به استرالیا، گفت: بحث کریمی داخلی بود و دلایل آن را خود او می‌داند و من نمی‌دانم. حمایت‌های خوبی از بازیکنان پیش از اعزام‌ به استرالیا صورت گرفت. پاداش‌هایی از سوی وزارت ورزش و جوانان و حسین هدایتی(البته دومی به صورت قرضی) به آنها داده شد و وزیر ورزش و جوانان هم در تمرین تیم ملی شرکت و صحبت‌های بازیکنان را گوش کرد. جام ملت‌های آسیا رویداد مهمی است که همه به آن توجه می‌کنند.

وی در مورد اینکه از کریمی استفاده شد تا هواداران با تیم ملی آشتی کنند، اما خیلی راحت او را کنار گذاشتند، تصریح کرد: با این تحلیل موافق نیستم. طبق قراردادی که با کی‌روش بسته بودیم، قرار شد که مربی ایرانی کنار او حضور داشته باشد. کی‌روش، کریمی را انتخاب کرد که من هم با انتخاب او موافقت کردم.

کفاشیان ادامه داد: بحث آشتی مردم با تیم ملی مطرح نبود چون مردم در جام جهانی با تیم ملی آشتی کرده بودند. از کریمی چند بار در مورد شرایطش سوال کرده بودم که اعلام کرد همه چیز خوب است، حتی روز قبل اینکه او تصمیم گرفت همراه تیم ملی به استرالیا نرود، صحبت کردم و گفتم که می‌خواهیم قراردادت را آماده کنیم و هر موضوعی دوست داری در مفاد قراردادت باشد، به ما اعلام کن. کریمی اعلام کرد که هر چیزی که صلاح می‌دانید لحاظ کنید. پولی هم به کریمی داده شد که او بین بچه‌ها تقسیم کرد، اما نمی‌دانم فردای آن روز چه اتفاقی افتاد که همراه تیم ملی به استرالیا نرفت.

وی گفت: روز اعزام تیم ملی، کی‌روش سراغ کریمی را گرفت و با او تماس گرفتم که تلفن همراهش خاموش بود. نمی‌دانم در ذهن کریمی چه می‌گذشت. پیش از این موضوع مجید صالح رسانه‌ای شده بود، اما علی کریمی چیزی نگفت. نمی‌دانم کی‌روش چقدر کریمی را بازی می‌داد و یا رابطه او با بچه‌ها چطور بود و فکر کنم این مسئله بعدها برای ما مشخص شود.

کفاشیان درباره اینکه گفته می‌شود کریمی به علت دعوت نشدن محمد نوری ناراحت بوده، عنوان کرد: بعید می‌دانم او به کی‌روش گفته باشد چه بازیکنی باشد و چه بازیکنی نباشد. با توجه به اینکه کریمی کمتر صحبت می‌کند، دلایل کناره‌گیری‌اش را نمی‌دانم، اما امیدوارم بعدها از او استفاده شود چون سرمایه ملی است.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص تغییرات در بدنه فدراسیون و اینکه بهتر نبود این تغییرات پس از جام ملت‌های استرالیا صورت می‌گرفت، گفت: جلسه مجمع ربطی به این تغییرات نداشت و از قبل این برنامه را داشتیم که تغییرات صورت بگیرد، اما انتخاب عضو جدید هیئت رئیسه باید با اجازه مجمع انتخاب می‌شد. در مورد تغییرات در کمیته پزشکی از 2 ماه قبل گفته بودیم که هاشمیان هم رئیس کمیته پزشکی است و هم شرکت ایفا و طبیعی است که نمی‌توانست دوشغله باشد. با توجه به این شرایط هاشمیان ایفا را پذیرفت.

وی اضافه کرد: در مورد هادی آیت‌اللهی قرار نبود تغییری انجام شود، اما به دلایلی که خودش می‌داند استعفا داد. مورد دیگر این بود که کارهایی در استان فارس داشت که باید رفت و آمد می‌کرد.

کفاشیان با اشاره به کنار گذاشتن فریده شجاعی از نائب رئیسی بانوان، تصریح کرد: از 6 تا 7 ماه پیش به خانم شجاعی گفته بودیم که قرار است تغییراتی صورت بگیرد. 2 ماه پیش هم هیئت رئیسه نامه‌ای به من نوشت که تغییراتی در دبیرکلی و برخی بخش‌ها صورت بگیرد.

وی در مورد اینکه اسدی گزینه‌ وزارت ورزش برای دبیرکلی است، عنوان کرد: هر گزینه‌ای قرار باشد انتخاب شود، باید قبل از آن از حراست وزارت ورزش تاییدیه بگیریم. من از قبل با اسدی آشنایی داشتم، اما هنوز تصمیم گرفته نشده که او بیاید و جایگزین نبی شود. تغییرات در هر جایی ممکن است اتفاق بیفتد و حتی این تغییرات ممکن است برای من باشد. با توجه به اینکه در 7 سال گذشته تغییراتی نداشتیم، تغییرات اخیر به نظر «خیلی» است.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه گفته می‌شود دلیل احتمال کنار گذاشتن مهدی محمد نبی از دبیرکلی فدراسیون به نوعی تسویه حساب شخصی است، گفت: نبی با کسی تسویه حساب شخصی نداشته، اما همه تغییرات دست من نیست. ممکن است فردی را معرفی کنیم که رای نیاورد. برای نائب رئیسی فدراسیون هم باید اشاره کنم که به صورت کاغذی است که اعضای مجمع رای آری یا نه می‌دهند.

کفاشیان در پاسخ به این سوال که چرا منابع مالی پیش از اعزام تیم ملی به استرالیا برای تیم ملی تهیه نشد، اظهار داشت: منابع مالی باید تهیه می‌شد، اما خوشبختانه وزارت ورزش جلو آمد و پاداش‌ها را به اضافه هزینه بلیت رفت تیم ملی پرداخت کرد. ما پولدار هستیم اما پول‌های‌مان در فیفا بلوکه شده است.

وی در مورد اینکه این مبلغ یک میلیون و نیم دلار بوده که به حساب هوشنگ مقدس واریز شده است، گفت: نه، همان‌طور که می‌دانید فیفا پول را به حساب شخص واریز نمی‌کند، به همین خاطر نتوانستیم پول را به حساب کی‌روش واریز کنیم و تنها فردی که قابل اطمینان بود و مانند ماجرای بابک زنجانی پول‌ها از دست نمی‌رفت، هوشنگ مقدس بود. ضمن اینکه اگر یک ریال از پول کی‌روش کم می‌شد، او زمین و زمان را به هم می‌دوخت.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا تیم ملی می‌تواند طلسم 40 سال ناکامی در آسیا را بشکند، عنوان کرد: آنچه مشخص است اینکه دیگر 3 تا 4 تیم جزو تیم‌های قوی نیستند و همه تیم‌ها قدرتمند شده‌اند. به لحاظ استعداد بچه‌های‌ ما خوب هستند، اما تدارکات خوبی نداشتیم. البته کی‌روش امروز آب پاکی را روی دست همه ریخته که ما تدارکات نداشتیم. این عادت بد مربیان از جمله کی‌روش است که می‌گویند تدارکات نداریم و بهانه می‌گیرند تا اگر نتیجه نگیرند بگویند تدارکات نداشتیم و اگر نتیجه بگیرند بگویند ما این کار را کردیم.

کفاشیان ادامه داد: تن ما در جام جهانی لرزید چون همه چیز زیر سوال رفته بود. اعتقاد من این است که بچه‌های تیم ملی با روحیه‌ای که دارند، می‌توانند از گروه‌شان بالا آمده و موفق باشند. اگر از این جام ملت‌ها حذف شویم، اتفاقی نمی‌افتد و باید برنامه‌ریزی برای انتخابی جام جهانی 2018 داشته باشیم. تیمی چون ژاپن در جام جهانی کاری نکرد و مثل گذشته قوی نیست. باید قبول کرد که فوتبال را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

وی با بیان اینکه تیم‌های عربی پیشرفت خوبی کرده‌اند، افزود: ما نیز تلاش‌هایی انجام داده‌ایم که پیشرفت کنیم. همیشه تیم اول آسیا بوده‌ایم، اما مدتی است که نتوانسته‌ایم قهرمان آسیا شویم. کره‌جنوبی، ژاپن، استرالیا و تیم‌های عربی سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند اما سرمایه‌گذاری ما کم بوده است.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد اینکه چرا مسئولان وزارت ورزش و جوانان پاسخگو نیستند؟ گفت: خودم در وزارت ورزش معاون و دبیرکل کمیته ملی المپیک بودم و اگر من وزیر ورزش بودم، نماینده‌ای برای پاسخ‌گویی انتخاب می‌کردم. وزارت ورزش هم پاسخ‌گو است و شما در جریان نیستید که چه جلساتی در دولت برگزار می‌شود

کفاشیان درباره اینکه گفته می‌شود هتلی که در اختیار تیم ملی در استرالیا قرار داده شده، خوب نیست، تصریح کرد: ما برای انتخاب هتل و محل تمرین رایزنی‌های خودمان را انجام می‌دهیم. در گذشته کی‌روش خودش اردوی آفریقای جنوبی و برزیل را انتخاب کرده بود، اما در استرالیا کسی را نداشتیم و در نهایت از طریق فردی که با فدراسیون استرالیا آشنایی داشت، رایزنی و کمپ تمرینی را انتخاب کردیم.

وی افزود: در صحبتی که با عوامل تیم ملی داشتم، همه چیز خوب عنوان شد اما اینکه گفته می‌شود آنجا پارک است و مردم رفت و آمد می‌کنند، این‌گونه نیست و ریشه از جای دیگری دارد. وظیفه من این بود که محل تمرین را فراهم کنم اما آنجا فضای بسته‌ای نیست و باز است.

کفاشیان گفت: نمی‌خواهم بگویم این مسائل شیطنت‌های رسانه‌ای است اما اینکه 4 نفر آنجا رفت و آمد کنند، چه اشکالی دارد؟ نباید به این مسائل حساس بود. امروز تیم ملی با عراق بازی کرد که نمایش خوبی داشت و همین نمایش را مقابل تیم‌های قطر، بحرین و امارات نیز خواهد داشت.

وی در مورد شانس ایران برای میزبانی جام ملت‌های 2019 گفت: ابتدا باید در کنگره‌ای که همه کشورهای آسیایی حضور دارند، شرکت کنیم. میزبانی ایران ربطی به موفقیت ما در جام ملت‌های استرالیا نخواهد داشت اما خوشبختانه ایران جایگاه خوبی در آسیا دارد. روی کاغذ همه از ایران حمایت می‌کنند اما وقتی کشوری اعلام کند که بلیت سفر همه کشورها به اضافه هتل 5 ستاره در اختیار آنها قرار می‌دهد ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و بگوییم که خودتان خرج‌تان را بدهید.

رئیس فدراسیون فوتبال با بیان اینکه به اندازه خودش در آسیا لابی دارد، گفت: ما میزبانی نوجوانان آسیا، تیم‌های زیر 14 سال و زیر 21 سال را داشتیم و با توجه به اینکه برای کنفدراسیون آسیا توسعه فوتبال آسیا مهم است، بهتر است میزبانی جام ملت‌ها را به ایران بدهند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان