arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۱۶ دی ۱۳۹۳

زائران ایرانی بیماری خرما ندارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 درحالی‌که سرپرست تیم تحقیقاتی کمیته علمی - پژوهشی بسیج جامعه پزشکی لرستان ‎از نوعی بیماری جدید به نام بیماری خرما در بین زائران ایرانی خبر داده و گفته که این بیماری جان زائران ایرانی را تهدید می‌کند، مدیر اداره بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت این خبر را تکذیب کرد و به خبرنگار همشهری گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلای به این بیماری در بین زائران ایرانی گزارش نشده است و اخبار منتشر شده در این زمینه صحت ندارد.

روز گذشته خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران به نقل از دكتر محمدرضا ناظر، سرپرست تيم تحقيقاتي كميته علمي - پژوهشي بسيج جامعه پزشكي، ‎از نوعي بيماري جديد به نام بيماري خرما خبر داد كه سلامت زائران ايراني در مكه مكرمه را تهديد مي‌كند و در موارد اندكي در ايران نيز مشاهده شده است‎. او حتي گفت كه پزشكي، در اصفهان حين نمونه‌گيري به بيماري تب كريمه كنگو مبتلا شده است. اما دكتر محمد مهدي گويا به خبرنگار همشهري مي‌گويد: بيماري خرما نه در بين زائران ايراني و نه در بين هيچ زائري از ديگر مناطق جهان، مشاهده و گزارش نشده است و اين موضوع صحت ندارد، چون عربستان، اقدامات كنترلي شديدي براي پيشگيري از اين بيماري انجام داده است.

به گفته مدير اداره بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت، بيماري خرما يك عفونت ويروسي است كه در دسته تب‌هاي خونريزي‌دهنده ويروسي قرار دارد و بسيار شبيه به بيماري تب كريمه كنگو است. اين بيماري از لحاظ تظاهرات باليني، تفاوت‌هاي بسيار جزئي با بيماري تب كريمه كنگو دارد. دكتر گويا مي‌گويد: در بيماري خرما، علائم گرفتاري و مشكلات مغزي، بسيار بارزتر از تب كريمه كنگو است. علاوه بر اين، تب، سردرد، خونريزي معده، مشكلات گوارشي، نارسايي كليه، شوك و در نهايت مرگ از ديگر علائم اين بيماري است.

به گفته مدير اداره بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت، كساني كه قبلا مبتلا به بيماري خرما شده‌اند، افرادي بوده‌اند كه با گوسفند تماس داشته‌اند. انتقال اين بيماري به هيچ وجه از طريق خرما نيست‎ بلكه نام خرما روي اين بيماري، به‌دليل نام منطقه‌اي در عربستان است كه بيماري از آنجا شيوع پيدا كرده است.
نظرات بینندگان