arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۰۹۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۳

پاسخ سیف به متقاضیان کاهش سود بانکی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 اگرچه مدت‌ها است بسیاری از فعالان اقتصادی و کارشناسان عنوان می‌‎کنند که دولت باید متناسب با کاهش نرخ تورم، نرخ سود بانکی را هم کاهش دهد، اما رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید که قرار نیست به صورت دستوری این نرخ کاهش یابد و واقعیت‌های تورم باید اثر خود را در نرخ سود نشان دهد.

 شاید مدت‌ها است که بازار ایران و فعالان اقتصادی منتظر برگزاری جلسه شورای پول و اعتبار برای بازنگری در نرخ سود بانکی متناسب با کاهش نرخ تورم هستند.

در این میان هر بار که از مسئولان بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی در این رابطه صحبت می‌شد، آنها این موضوع را می‌پذیرفتند، اما به نوعی بازار را در بلاتکلیفی تصمیم گیری در این رابطه قرار می‌دانند.

حال هم ولی‌اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که قرار نیست دولت یا شورای پول و اعتبار جلسه‌ای در این رابطه داشته باشد و در نرخ سود بازنگری کند در حالی که حدود 2 تا 3 ماه است که حداقل به صورت جدی، موضوع کاهش نرخ سود بانکی همزمان با کاهش تورم، به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح است.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که نیازی به مصوبه شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود بانکی نیست، چراکه به اعتقاد او، واقعیت‌های تورمی باید اثر خود را در نرخ سود بانکی بگذارد.

حال سئوال اینجا است که اگر دولت معتقد است تورم خود می تواند نرخ سود بانکی را کاهش دهد، پس چرا تاکنون این انتظار را در جامعه ایجاد کرده بودند که باید با مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود بانکی به بانک‌ها ابلاغ شود.

این گفته سیف، در حالی مطرح می شود که به نظر می رسد بانک‌ها نیز علاقه ای به کاهش سود بانکی ندارند و از این پس نیز همچون گذشته به روند کاهش تورم، بی توجه خواهند بود، چراکه اگر قرار بود واقعیت‌های تورمی، کار خود را در رابطه با کاهش نرخ سود بانکی به خوبی انجام دهد، به طور قطع تاکنون این کارکرد را به خوبی ایفا می کرد.

در حالی که بررسی شعبه به شعبه بانک‌های دولتی و خصوصی نشانگر این است که هر شعبه، سود بانکی دلخواه خود را اعمال می‌کند و معمولا رقابت میان شعب، با کاهش نرخ سود بانکی همراه نیست.

البته اعتقاد سیف بر این است که شورای پول و اعتبار نمی‌خواهد به صورت دستوری، نرخ سود بانکی را کاهش دهد، اما تجربه نشان داده وقتی که دستورات محکمی پیش روی بانک‌ها قرار می‌گیرد آنها باز هم از اجرای آن سرباز می زنند، چه رسد به زمانی که خود باید این نرخ را به صورت غیردستوری کاهش دهند و به عبارت دیگر، واقعیت‌های تورمی، کاهش نرخ سود را رقم زند.

از سوی دیگر، مردم و فعالان اقتصادی نیز که تنها راه تامین مالی خود را سیستم بانکی می دانند، راهی به جز گردن نهادن به رفتارهای بانکی در نرخ سود ندارند و وقتی مجبور به تامین مالی از طریق بانک‌ها شوند، به طور قطع، به هر نرخی که آنها بگویند سر تعظیم فرود می‌آورند و تنها می خواهند که به منابع مالی دسترسی یابند.

بنابراین به نظر می رسد که دولت باید تمهید بهتری در کاهش نرخ سود بانکی اعمال کند.

منبع : تابناک
نظرات بینندگان