arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۵ - ۱۷ دی ۱۳۹۳

غرویان: وحدت اصولگرایان قریب به محال است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 یک استاد حوزه علمیه قم معتقد است: وحدت اصولگرایان قریب به محال است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن غرویان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، در خصوص وحدت اصولگرایان اظهار کرد: امر وحدت در میان تمام عقلای عالم نسبت به تفرقه ترجیح دارد و علت این امر نیز آن است که وحدت قدرت‌آفرین است.

وی ادامه داد: وقتی پراکندگی وجود داشته باشد قدرت شکل نخواهد گرفت، اما در مقابل هنگامی که وحدت شکل می‌گیرد قدرت افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل است که سیاست به دنبال وحدت و نهایتا قدرت است.

غرویان تصریح کرد: اصولگرایان طیف وسیعی را شامل می‌شوند که همه مثل هم فکر نمی‌کنند و برخی از آنها مصداق افراط،‌ برخی مصداق تفریط و برخی نیز مصداق اعتدال هستند.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: از دیدگاه بنده افرادی مانند آیت‌الله هاشمی، دکتر روحانی، جناب آقای ناطق نوری، آیت‌الله موحدی کرمانی و آیت‌الله مصباح همگی اصولگرا هستند اما نگاه‌های متفاوتی با یکدیگر دارند و درک‌شان از مسائل جهانی نیز متفاوت است.

وی افزود: برخی از این عزیزان روحیه مردم‌داری و خدمت به مردم دارند اما برخی روحیه مردمی ندارند و انزوا از توده مردم را ترجیح می‌دهند و بنابراین با وجود آنکه همگی آنها اصولگرا هستند، جفت و جور شدن آنها در کنار یکدیگر قریب به محال است.

غرویان در خصوص ایده مطرح شده در مورد محور قرار گرفتن آیت‌الله مصباح یزدی برای وحدت اصولگرایان نیز اظهار کرد: بنده چون با روحیات و مبانی فکری ایشان آشنایی دارم معتقدم که ایشان نمی‌توانند محور وحدت اصولگرایان باشند زیرا در وهله نخست خود ایشان گفتند که ما نمی‌توانیم وحدت کنیم و ضرورتی هم نمی‌بینیم.

غرویان تصریح کرد: ما بایستی در مسائل سیاسی و اجتماعی برای دیگران حق قایل باشیم و با آنها تا حدودی مدارا کنیم که با توجه به عدم وجود چنین روحیه‌ای وحدت در این جریان مشکل به نظر می‌آید.

این استاد حوزه علمیه در پاسخ به سوالی در خصوص پیش‌بینی خود از انتخابات مجلس سال آینده گفت: پیش‌بینی در این موارد بسیار سخت است اما در حد حدس و گمان، بنده فکر می‌کنم با توجه به رای مردم در انتخابات ریاست جمهوری به اعتدال این آمادگی در میان آنها وجود دارد که پیام خود را در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کنند.

وی افزود: امید و گمان ما این است که مردم به افراد معتدل همسو با دولت رای دهند تا ان‌شاءالله کشور آرامش خود را حفظ کند و به مسیر پیشرفت ادامه دهد.

غرویان اظهار کرد: حوصله مردم سر رفته از بس که در هشت سال دولت قبل فیلم دعوا دیده‌اند و مکدر شده‌اند، بنابراین به دنبال آرامش، وحدت و همیاری هستند نه به دنبال تخریب، افشاگری و موضع‌گیری در برابر یکدیگر و بنابراین به امید خدا اعتدال‌گرایان در مجلس پیروز خواهند بود.

این استاد حوزه علمیه گفت: عده‌ای در جامعه ما هستند که به دنبال صلح و آشتی می‌گردند و گروهی نیز اساسا به دنبال دعوا هستند که این دو گروه هم در بین چهره‌های سیاسی ما دیده می‌شوند و هم در بین روزنامه‌ها، ‌علما، احزاب و هم در توده مردم.

وی خاطرنشان کرد: تشخیص من این است که طیف آقایان هاشمی، خاتمی و روحانی روحیه صلح و صفا و آشتی و محبت دارند و پذیرفته‌اند که اختلاف نظر و اختلاف مشرب سیاسی بین افراد وجود دارد.

غرویان بابیان اینکه ما باید انتخاب کنیم که آیا می‌خواهیم به دنبال دعوا باشیم و یا به دنبال صلح و آشتی، ادامه داد: این چهره‌ها به دنبال آشتی هستند و می‌خواهند صلح و صفا و صمیمیت را در جامعه حاکم کند و این یعنی اخلاق، در حالی که برخی از خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، رجال سیاسی و … در طرف دیگر دائما بر طبل دعوا و جنگ و طرد می‌کوبند.

این استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: در واقع نزاع در کشور ما نزاع بین صلح و جنگ است و ما باید تلاش کنیم تا مردم به نخبگانی روی بیاورند که به دنبال صلح هستند و از دعوا، بداخلاقی، توهین و تضعیف روی‌گردانند.

غرویان خاطرنشان کرد: مسئولین کشور ما بدون اشکال نیستند و همگی مشکلاتی را دارند اما این به نفع کشور نیست که بخواهیم یکدیگر را رسوا کنیم و در همین راستا حرف اعتدال، رعایت اخلاق و جلوگیری از مچ‌گیری و افشاگری است و صلاح مملکت نیز در رعایت اخلاق و ادب است.

این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: ما باید بزرگان و سرمایه‌های فکری نظام را حفظ کنیم تا مردم آرام‌تر زندگی کنند، و بداخلاقی نفرت‌آور است و هنگامی که از طرف مسئولین رخ بدهد نتیجه آن این است که مردم از هر دو طرف متنفر می‌شوند و این به هیچ عنوان به نفع کشور نیست و ما باید تلاش کنیم که به یاری خدا چنین اتفاقی نیفتد.
نظرات بینندگان