arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۲۶۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۷ - ۱۷ دی ۱۳۹۳

انتقادات بی‌شناسنامه مدیران دیروز خودرو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  برخی منتقدان امروز صنعت خودروسازی، در سال های گذشته خود مدیر اجرایی این صنعت بوده و کارنامه آنها با اظهارات امروزشان تطابقی ندارد.

به گزارش تدبیر و امید، یکی از این مدیران، مهرداد بذرپاش بود که انتقادهایی "بدون شناسنامه" گه گاه در روزنامه منسوب به او منتشر می شود.

در یکی از این انتقادات، ساخت خودروهای چینی در گروه خودروسازی سایپا، به عنوان چماقی بر سر مدیریت این مجموعه استفاده شده است. غافل از اینکه، سوءمدیریت های گذشته و کشیدن این شرکت خودروسازی به سیاسی کاری و در نهایت لبه پرتگاه، کاهش اجباری تولید و مواردی از این دست، مقدمه شرایط چند سال گذشته سایپا بوده که امروز به مرور از آن وضعیت خارج شده است.

آن روزها سايپا حال و روز خوبي داشت. تا اينكه شكست خورده سومين دوره انتخابات شوراهاي شهر و روستا، در سال 86 با حكم رئيس جمهور وقت به مديرعاملي پارس خودرو منصوب و پس از چندي سكانداری سايپا را به دست گرفت. انتصاب جوان 28 ساله در راس گروه خودروسازي سايپا  و سپردن هدايت كشتي عظيم و تاثير گذار صنعت خودرو به دست داماد وزير آموزش و پرورش دولت احمدي نژاد در دراز مدت عوارض و اثرات خود را نمايان کرد و این خودروساز کشور را تا مرز ورشکستگی پیش برد.

ابلاغ حكم انتصاب مهرداد بذر پاش به سمت مديرعاملي گروه خودروسازي سايپا در اسفند 86، در شرايطي به وقوع پيوست كه اين مجموعه روزهاي اوج خود را پشت سر گذاشته و براي آينده اي بهتر برنامه ريزي هاي مدون و كارشناسي شده اي را پايه ريزي  کرده بود. ورود و جلوس بذرپاش بر مسند قدرت سايپا اما دست کم دو نتیجه مشخص سیاسی داشت.

اولا انتخابات رياست جمهوري 88 نزدیک بود و منابع مالي موردنیاز برای تبلیغات. در این بین، حضور موقتي و كوتاه مدت بذرپاش در شرکت پولساز سايپا و وعده انجام نشده استخدام و رسمي شدن پرسنل پيمانكار نیز بر ابهامات سیاسی موجود افزود و در نهایت موجب از بين رفتن ارزش سهام سايپا، به تعويق افتادن برنامه هاي بلند مدت و تاثير گذار در اين مجموعه صنعتي شد.

در نهایت، اثرات تحريم هاي كمرشكن سال‌هاي اخير يا همان كاغذ پاره هاي دولت سابق و از بين بردن منابع و سرمايه هاي سايپا و ايجاد زمينه خروج اجباري متخصصين اين حوزه، امروز اين مجموعه خودروسازي را مجبور به ساخت خودروهاي چيني کرده است.

در این بین، ساخت خودروهاي چيني در سايپا كه صرفا 5 تا 10 درصد سبد محصولات را به خود اختصاص داده، در راستاي پاسخ به نياز مشتري است اما همچنان مافياي قدرت و ثروت و مديران قبلي اين مجموعه، سايپا را متهم به غريبه پرستي می کنند و اين مجموعه خودروساز را به سوءمديريت محكوم مي كنند؛ غافل از اینکه سوءمدیریت زمانی به وقوع پیوسته بود که مقدمات ورشکستگی این گروه خودروسازی فراهم شده بود.

با این وجود، همان مدیران امروز براي سايپا نسخه تجويز مي‌کنند و گويا فراموش کرده‌اند كه عملكرد ضعيفشان در گذشته زمينه ساز مشكلات حال حاضر صنعت شده و علاوه بر اين واردات خودروهاي لوكس و گرانقيمت توسط دوستان و نزديكان خودشان چه ضربه بزرگي را بر صنعت خودرو وارد نموده است.
نظرات بینندگان