arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۳۰۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۸ - ۱۸ دی ۱۳۹۳

سقوط آزاد در بورس/شاخص وارد کانال ٦٦هزار واحد شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بورس روز گذشته هم نظاره‌گر افت شاخص کل شد. در معاملات دیروز، شاخص کل با افت ٥٦٩ واحدی به ٦٦هزارو٩٠٢واحد رسید و به این ترتیب وارد کانال ٦٦هزارواحد شد.

براساس اطلاعات مندرج در سامانه مدیریت فناوری بورس تهران، در پایان معاملات آخرین روز کاری، هفته ارزش روز بازار به ٣٠٢هزارمیلیاردتومان، تعداد معاملات انجام‌شده به ٤٠هزارو١٢٨فقره و ارزش معاملات به ١٨٦میلیاردتومان رسیده است.  شاخص صنعت با کاهش ٥٣٨واحدی به رقم ٥٦هزارو١٠٢واحد رسید، شاخص ٥٠ شرکت فعال‌تر با کاهش ٢٤واحدی به دو‌هزارو٧٢٤واحد رسید، شاخص آزاد شناور با کاهش ٥٦٥واحدی به ٧٦هزارو٦٥٤واحد رسید، شاخص ٣٠شرکت بزرگ با کاهش ١٨واحدی به سه‌هزارو١٧واحد افت کرد و شاخص بازار اول بورس با کاهش ٢٤٦واحدی به ٤٩هزارو٦١٨واحد و شاخص بازار دوم بورس با کاهش دو‌هزارو٢٥٥واحدی به ١٢٩هزارو٣٧٩واحد رسید.

 دیروز اکثر نمادهای مهم تاثیری منفی در شاخص داشتند که از آن جمله می‌توان به نمادهای فارس، تاپیکو، فملی، رمپنا، شخارک و تجارت اشاره کرد و تنها نماد وبصادر در شاخص بورس اثر مثبت داشته‌ است.  نمادهای پربیننده دیروز مربوط به شرکت‌های ایران‌خودرو، بانک صادرات ایران، صنایع آذراب، ایران‌ترانسفو، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین بوده‌اند. با رسیدن شاخص کل به ٦٦هزارواحد، ٩هزارواحد افت طی یک‌ماه‌ونیم به نام بورس ثبت شد.

امید احمدی، کارشناس بورس در گفت‌وگو با تسنیم درخصوص روند نزولی بازار سرمایه در هفته‌های گذشته از پنج‌دلیل نام می‌برد: وابسته‌کردن انتظارات سهامداران به مذاکرات سیاسی و عدم تحقق این انتظارات را می‌توان به‌عنوان آغاز دلیل و بهانه ریزش بازار سرمایه در چندهفته گذشته عنوان کرد تا جایی که شاخص بورس از سوم‌آذر که در مرز ٧٦هزارواحد قرار داشت، با افت ٩هزارواحدی در مرز ٦٦هزارواحد قرار گرفته است.

  این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: جدای از موضوع مذاکرات که اظهارنظرهای مختلف، امیدواری بیش از حدی برای توافق نهایی ایجاد کرده بود، باید به سقوط قیمت نفت نیز اشاره کرد که البته این موضوع تاثیر خود را در بورس کشورهای عربی نیز گذاشته است. 

وی در ادامه، می‌افزاید: با توجه به اعداد و ارقام بودجه‌٩٤ و نیز پیش‌بینی کسری ٧٠هزارمیلیارددلاری دولت از سوی کارشناسان، لایحه بودجه سال آینده، سهامداران را نگران کرده است. 

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه سقوط قیمت نفت و برخی موضوعات مطرح‌شده در بودجه خبرهای خوبی را نیز برای برخی شرکت‌های بورسی به‌همراه دارد، می‌گوید: به‌عنوان مثال نرخ دلار در بودجه دو‌هزارو٨٥٠تومان پیشنهاد شده است که این مساله می‌تواند اثری مثبت برای شرکت‌های بورس داشته باشد؛ به این دلیل که به‌نفع برخی صنایع است و از طرفی بورس همیشه از افزایش نرخ ارز سود برده است.

 او با اشاره به اینکه از نوسانات سکه و دلار و نیز سود سپرده بانکی نباید به‌عنوان یکی دیگر از دلایل کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس غافل شد، در پایان می‌گوید: مجموعه این عوامل منجر به این شد که بخش زیادی از نقدینگی موجود در بورس به سمت بانک‌ها حرکت کند و پرداخت میانگین سود ٢٢درصد به سپرده‌گذاران باعث شد تا سرمایه‌گذاران ترجیح دهند سرمایه‌هایشان را به بانک‌ها ببرند.
نظرات بینندگان