arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۱۸ دی ۱۳۹۳

25 هزار ایرانی نیازمند پیوند عضو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد بیماران نیازمند پیوند عضو در کشور 25 هزار نفر است.

 دکتر کتایون نجفی‌زاده در سمینار استانی فراهم‌آوری اعضای پیوند از بیماران مرگ مغزی که در بیمارستان رازی برگزار شد، اظهارکرد: در مرگ مغزی خونرسانی به مغز متوقف شده و مغز تمام کارکرد خود را از دست می‌دهد و دچار تخریب غیرقابل برگشت می‌شود.

وی تصریح کرد: هرگونه آسیب شدید به مغز می‌تواند منجر به تورم بافتی شود و از آنجایی که مغز در یک فضای بسته (استخوان جمجه) قرار دارد، جایی برای این افزایش حجم وجود ندارد. بنابراین بر بخش‌های پایین‌تر (ساقه مغز) فشار آورده و مانع جریان گردش خون به قسمت‌های بالایی و بیش از پیش مانع اکسیژن رسانی می‌شود که این فرایند ممکن است چند دقیقه تا چند روز به طول انجامد.

رییس اداره پیوند وزارت بهداشت گفت: گرچه پس از مرگ مغزی اعضای دیگر از جمله قلب، کبد و کلیه‌ها هنوز دارای عملکرد هستند اما به تدریج در چند روز آینده، از کار خواهند افتاد.

وی با بیان اینکه سال گذشته 20 هزار مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشور گزارش شده است، گفت: از این تعداد 5 هزار مرگ مغزی گزارش شده که دو هزار و 500 تا 4 هزار پیوند قابل اهدا بود اما 665 پیوند اعضا صورت گرفت.

نجفی‌زاده میزان رضایت‌مندی پیوند اعضا را 37 درصد عنوان کرد و افزود: تعداد بیماران نیازمند به پیوند عضو در کشور 25 هزار نفر است.

رییس اداره پیوند وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه باید کشور به رقم قابل قبول 30 در هر میلیون نفر اهدای عضو برسد، یادآور شد: اگر ما بتوانیم به رقم ایده‌آل 48 اهدا در هر میلیون نفر در کشور برسیم دیگر فردی در کشور در لیست انتظار عضو، فوت نمی‌کند.

نجفی زاده با بیان اینکه برابر آمار، 10 تا 20 درصد پیوند ریه در دنیا ناشی از مرگ‌های مغزی سالم هستند، گفت: در ایران این آمار به 4 درصد رسیده است.

وی اصلی‌ترین دلیل این عقب ماندگی را عدم مراقبت‌های درست در بخش ICU عنوان کرد و افزود: بیش از 90 درصد مرگ‌های مغزی متاثر از ترشحات ناشی از ریه است.

رییس اداره پیوند وزارت بهداشت با بیان اینکه 24 هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد، گفت: اگر مرگ مغزی به موقع شناسایی شوند بسیاری از بیماران نیازمند می‌توانند نجات یابند و زندگی دوباره بگیرند.

وی گفت: 90 درصد از بیماران ریوی در کشور و در لیست انتظار پیوند ریه بدون دریافت عضو مورد نظر فوت می‌کنند زیرا 10 تا 20 درصد از افراد مرگ مغزی شده در دنیا می‌توانند قلب و ریه خود را نیز اهدا کنند.

رییس اداره پیوند وزارت بهداشت با بیان اینکه تعداد مراکز فراهم‌آوری اهدای عضو از 16 به 52 مورد افزایش یافته است، گفت: روش رضایت‌گیری از مهم‌ترین معیارهای انتخاب این مراکز است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان