arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۹ - ۱۹ دی ۱۳۹۳

بي بي سي: مظنونان حمله به شارلي ابدو در فهرست پرواز ممنوع آمريکا بودند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 يک مقام ارشد امنيتي آمريکا به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفته است دو برادري که مقام هاي فرانسوي به عنوان مظنون هاي اصلي حمله به نشريه شارلي ابدو از آنها نام برده اند در فهرست ممنوع پرواز اين کشور بوده اند.

سايت بي.بي.سي بامداد جمعه اعلام کرد، يک مقام ديگر آمريکايي به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفته است يکي از اين دو برادر، سعيد کواشي 34 ساله، پيش از اين به يمن سفر کرده است.

پليس فرانسه در حال بررسي گزارشهايي مربوط به سفر سه سال پيش سعيد کواشي به يمن است تا مشخص شود ديدار او با شاخه القاعده در يمن حقيقت دارد يا نه.

برخي شاهدان عيني گفته اند حمله کنندگان به دفتر روزنامه ادعا کرده بودند که با گروه القاعده در يمن ارتباط دارند.

مقام هاي آمريکايي در اين زمينه که چه چيزهايي ديگري درباره سعيد کواشي و برادرش شريف مي دانند مهر سکوت بر لب زده اند.

فرماندار يک استان جنوبي يمن نيز به اين خبرگزاري گفته است چهار شهروند فرانسه در چهار ماه اخير از يمن اخراج شده اند. احمد عبدالله المجيد گفته است نام اين چهار نفر را نمي داند و هيچ ارتباط تاييد شده اي ميان آنها و حمله به شارلي ابدو وجود ندارد.

حضور نام افراط گرايان در فهرست پرواز ممنوع موضوعي غيرعادي نيست. شريف کواشي به خاطر همکاري با شبه نظامياني که در عراق با آمريکا مي جنگيدند 18 ماه در زندان بوده است.

**عمليات جستجو

همزمان در شمال شرق پاريس عمليات گسترده به دنبال مظنونان حمله به مجله شارلي ابدو ادامه دارد.

مقامات فرانسه وضعيت تهديد امنيتي را به بالاترين حد در پاريس و منطقه پيکاردي رسانده اند.

براساس اين گزارش، پليس و يگان هاي ويژه ضد تروريسم به جستجو ادامه مي دهند و صداي پرواز هليکوپترها از فراز شنيده مي شود.

بيش از 88هزار نيروي امنيتي در سراسر فرانسه مستقر شده اند و تصوير برادران کواشي به ذکر عبارت 'مسلح و خطرناک' ميان مردم توزيع شده است.

در حمله روز چهارشنبه، دوازده نفر از جمله چهار تن از کارکنان نشريه شارلي ابدو و دو مامور پليس جان خود را از دست دادند. هنوز هيچ گروهي رسما مسئوليت اين حمله را نپذيرفته اما کارشناسان ارتباط مهاجمان را با داعش محتمل تر مي دانند.

باراک اوباما رييس جمهوري آمريکا روز پنجشنبه با ديدار از سفارت فرانسه در واشنگتن نسبت به 12 قرباني اين تيراندازي اداي احترام کرد.

در همين حال بان کي مون دبير کل سازمان ملل متحد بار ديگر در گفتگو با خبرنگاران خواستار گسترش مدارا در جهان شد.

دبير کل سازمان ملل متحد در عين حال از پليس مسلماني که در تيراندازي کشته شده حرف زد. او گفت 'ما حالا اسم پليس کشته شده را مي دانيم. نامش احمد مرابت و او هم مسلمان بود.'

بان کي مون گفت تروريسم کماکان يک تهديد جهاني است و واکنش به آن نبايد فقط نظامي باشد. به گفته او براي مقابله با تروريسم بايد به شرايطي که 'اين زهر' را به بار مي آورند توجه کرد و با آنها مقابله کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان