arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۹ - ۱۹ دی ۱۳۹۳
فارين افرز نوشت:

توطئه کاخ سفيد و رياض براي کاهش قيمت نفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يک نشريه آمريکايي ناخواسته از توطئه کاخ سفيد و رياض براي کاهش قيمت نفت پرده برداشت.

نشريه آمريکايي فارين افرز نوشت: با وضعيت بد "ملک عبدالله"، سعودي زمان اشتباهي را براي جنگ نفتي انتخاب کرده است.

يک نشريه آمريکايي با اشاره به مشکلات متعدد عربستان از جمله بيماري پادشاه، مي‌افزايد: ادامه سياست فعلي عربستان براي کاهش قيمت نفت با توجه به مشکلات کنوني اشتباه است.

اين نشريه آمريکايي در مقاله اي با عنوان نمايشنامه نفت سعودي...چرا عربستان به کاهش قيمت نفت ادامه مي دهد؟ ناخواسته از توطئه کاخ سفيد و رياض براي کاهش قيمت نفت پرده برداشت و ضمن اشاره به بيماري "عبدالله بن عبدالعزيز" پادشاه عربستان به سياست فعلي اين کشور در کاهش قيمت نفت پرداخت.

فارين افرز نوشت: دوشنبه (15 دي) داعش به مرز عربستان حمله کرد و يک ژنرال سعودي و دو نگهبان از گارد مرزي در اين حمله کشته شدند.اين اولين هجوم عليه عربستان از زمان تشکيلات ائتلاف جهاني عليه داعش بود.

موضوع وخامت وضعيت سلامتي پادشاه عربستان که در بيمارستان بستري شده است و از التهاب ريوي حاد رنج مي برد ، بحث و سوال هاي بسياري را به راه انداخته است.

از سوي ديگر قيمت هر بشکه نفت براي اولين بار از سال 2009 به 50 دلار رسيد و همه چشم هاي به سمت عربستان سعودي به عنوان کشوري که 73 درصد از منابع زيرزميني نفت را در اختيار دارد ، دوخته شد تا شايد با کم کردن توليدش بهاي نفت کمي بهبود يابد اما عربستان نپذيرفت.

مشکل است که باور کنيم عربستان نتايج ژئو سياسي اين قمارش را نداند. کاهش قيمت نفت به معناي درآمد کمتر براي کشورهاي داراي نفت مانند ايران و روسيه است. عربستان اميد دارد به اين وسيله، بر ايران به خاطر برنامه هسته اي و برخي سياست هايش درمنطقه فشار بياورد و از سوي ديگر بر سياست روسيه در اوکراين نيز تاثير بگذارد.

فارين افرز اذعان کرد: اما اين اقدامات سعودي باعث کوتاه آمدن ايران و يا روسيه نشد بلکه دقيقا نتيجه بالعکس داد. ايران حمايت هايش را از سوريه شدت بخشيد و "ولاديمير پوتين" رئيس جمهور روسيه اين فرصت را غنيمت شمرد و آمريکا را دخيل در اوضاع نابسان اقتصادي کشور اعلام کرد و به اين وسيله حمايت ملي بيشتري براي خود به دست آورد و به هيچ وجه قصد عقب نشيني از اوکراين ندارد.

اين نشريه سپس با ادامه کاهش نفت ، براي عربستان در سال 2014 خسارت 89 ميليارد دلاري پيش بيني کرد که احتمالا اين کشور را در بودجه دچار مشکل خواهد کرد.

نشريه آمريکايي فارين افرز نوشت: با وضعيت وخيم ملک عبدالله، رقابت بر سر قدرت و پادشاهي، فشارهاي داخلي، درگيري در يمن به عنوان همسايه عربستان، تهديدات داعش و غيره، عربستان زمان عجيبي را براي اقدام فعلي ژئوسياسي خود در جهان نفت انتخاب کرده است.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان