arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۴۹۲
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۱ - ۱۹ دی ۱۳۹۳

فردوسي‌پور: مربيان ايراني علم کافي ندارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  در حالي که آخرين جلسه کانون مربيان ايران به انتقاد از مربيان خارجي اختصاص داشت، عادل فردوسي پور تهيه کننده و مجري برنامه نود رويه‌اي متفاوت از ميهمانان برگزيد و توپ را در زمين مربيان ايراني انداخت.

جلسه کانون مربيان ايران روز پنجشنبه و در آستانه مسابقات جام ملت‌هاي آسيا در حالي برگزار شد که بيشتر بحث اين جلسه با حضور مربيان ايراني به انتقاد از مربيان خارجي اختصاص داشت! البته در ميان اين بحث، صحبت‌هايي از خصوصي‌سازي باشگاه‌ها و دفاع از مربيان ايراني هم به ميان آمد.

با اين حال عادل فردوسي‌پور هم که به عنوان يکي از سخنرانان در جلسه حضور داشت، با صحبت‌هايش به صورت ضمني به عملکرد مربيان ايراني انتقاد کرد و از "ندانستن زبان انگليسي و نداشتن علم کافي " به عنوان يکي از دلايل اصلي کار نکردن مربيان ايراني در کشورهاي ديگر ياد کرد.

گزيده‌هايي از صحبت‌هاي حاضران در جلسه در زير مي‌آيد:

جلالي: کسي که مي‌گويد مربي خوب نداريم خودش مقصر است!
هدف اين همايش مقايسه مربي ايراني و خارجي نيست و مي‌خواهيم مربي‌گري در فوتبال ايران را آسيب‌شناسي کنيم. بعد از 80 سال که از عمر اين حرفه مي‌گذرد هنوز مي‌شنويم که مي‌گويند مربي ايراني خوبي نداريم. ما به هيچ‌وجه خارجي ستيز نيستيم چراکه باور داريم خارجي‌ستيزي کور معادل خارجي‌پذيري کور است که هر دو محکوم به شکست است.

هدف اين همايش اين است که بفهميم آيا به اندازه کافي روي تربيت مربي در ايران سرمايه‌گذاري شده يا خير؟ درحال حاضر کلاس مربي‌گري به محل درآمد تبديل شده درحالي که بايد در اين بخش سرمايه‌گذاري شود. براي تربيت مربي خوب کاري نکرده‌ايم. کسي که مي‌گويد مربي خوب نداريم در قدم اول خودش مقصر است.

نتيجه‌گرايي يک پديده جهاني است. نتيجه يک فاکتور خيلي مهم در فوتبال است اما نتيجه هم دو مدل است: نتايج زودگذر و نتايج با ثبات. نتايج زودگذر براي مقطعي کوتاه خوشحال‌کننده است و در اين نتايج پيشرفتي به وجود نخواهد آمد. مربي تاثيرگذار از نظر ما کسي است که بتواند ما را به سمت آينده خوب ببرد و برايمان نتايج باثبات بياورد. مثلا "رايکوف" يک مربي خوب بود. او در زمان خودش باخت اما از نسلي که او ساخت ما براي يک دهه نتيجه گرفتيم.
در فوتبال‌هاي برتر دنيا مثل آلمان هم مربي خارجي زياد است اما آنجا مربي خارجي خوب و موثر مي‌آورند نه مثل اينجا و کشورهاي همسايه ما.

ذوالفقار نسب: يک مربي بايد بيش از 10 ساعت براي تيمش وقت بگذارد
اتحاديه‌ها حافظ منافع اعضا هستند. در دنيا اعضاي اتحاديه‌ها هميشه در همه جلسات شرکت مي کنند و در سياست‌گذاري‌ها نقش دارند. اميدوارم اين تفکرات هرچه زودتر در کشور ما هم به وجود بيايد. اگر کانون پا بگيرد مربي نخواهد بود که حقش را سال‌ها نگرفته باشد!

در انگلستان فوتبال را به عنوان يک شغل پرخطر مي‌شناسند. در اين کشور مربيان مي‌توانند بعد از 20 سال بازنشسته قانوني شوند. اميدوارم در فوتبال ايران هم اين شرايط به وجود بيايد. يک مربي بايد نيروهاي مجموعه‌‌اش را فعال و از آن‌ها استفاده کند. آن روزهايي که مربي گوشه تمرين مي‌نشست و هفته‌اي يک بار بازيکن‌هاي تيمش را مي‌ديد گذشته است. يک مربي موفق بايد بيشتر از 10 ساعت در روز براي تيم وقت بگذارد.

در کشور ما سرمايه‌گذاري براي تربيت مدرس انجام نشده است. هيچ کشوري از آموزش مربيان خود درآمدزايي نمي کند و اينکه در ايران اين پول‌ها گرفته مي‌شود فاجعه است.

فردوسي‌پور: مربيان ايراني لژيونر نمي‌شوند چون زبان بلد نيستند
انگ‌هايي مثل چشم‌رنگي‌ها يا اجنبي‌پرست‌ها صحبت‌هاي جالبي نيستند. به شخصه هميشه حامي مربيان ايراني بوده‌ام و قطعا همانطور که از لژيونرها لذت مي‌برديم، از حضور مربي ايراني در سطح بالا هم لذت خواهيم برد اما نبايد با برچسب‌زني به مربيان خارجي، عملکرد آن‌ها را زير سوال برد. از نظر من مربي چه داخلي باشد و چه خارجي، هم مي‌تواند خوب باشد و هم مي‌تواند بد باشد. شناسنامه اصلا معيار خوبي نيست.

ايراني يا خارجي بود متر مناسبي براي سنجش مربيان نيست. راحت مدرک دادن به مربيان در ايران حفاظي که براي مربيان خارجي وجود دارد از بين ميبرد. نکته تاسف‌برانگيز اين است که روابط پشت پرده باعث مي‌شود مربي ناموفق باز هم تيم داشته باشد.

چرا نبايد مربيان ايراني در کشورهاي آسيايي مربيگري کنند؟ مثلا در کشوري مثل کويت، يک مربي ايراني حضور ندارد که آنجا کار کند. دليل اين امر خيلي واضح است. مربيان ايراني زبان بلد نيستند و علم کافي هم ندارند. مربيان بزرگ دنيا به مخاطبان خود اهميت مي‌دهند و براي پيشرفت تلاش مي‌کنند. چه اشکالي دارد مربيان ايراني هم روي زبان انگليسي کار کنند. اين کار باعث مي‌شود کانال باز شود و مربي‌هاي ما هم بتوانند از ايران بروند.

گزينه‌هاي داخلي ما براي مربيگري تکرارشونده هستند و سيستم فوتبال ما به مربيان جوان اعتماد نمي‌کنند. ميزپرستي مديران ما باعث شده به مربيان جوان اعتماد نشود. مردم هميشه در نظرسنجي‌هاي برنامه 90 به مربي خارجي راي مي‌دهند. خود مربيان بايد ببينند چرا اين مسئله به وجود آمده است.

مربيان ما مصاحبه‌هاي شبيه به هم انجام مي‌دهند اما رابطه مربي و رسانه در کشورهاي صاحب فوتبال دو طرفه و مناسبت است. مربيان در آن کشورها هميشه پاسخگو هستند. مربيان در ايران از رسانه‌ها استفاده مي‌کنند تا فضاي عمومي را کنترل کنند.

حمايت بي‌مورد از يک مربي از طرف رسانه‌ها کاملا قابل تشخيص است و مشخص مي‌شود فساد وجود دارد. يادم هست بازيکني مصدوم بود و فرداي بازي براي او نوشته بودند بهترين بازيکن زمين بوده. يکي از رسالت‌هاي رسانه نقد بي‌غرض و بي‌کاستي مربيان است.
منبع: مهر
نظرات بینندگان