arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۵۳۵
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۱۹ دی ۱۳۹۳

برترين های تاريخ جام ملتها

جام ملت هاي فوتبال آسيا معتبرترين رقابت ورزشي قاره کهن بعد از بازيهاي اسيايي محسوب مي شود و از اين رو اهميت زيادي براي کشورهاي شرکت کننده دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 درتازه ترین رقابت های این دوره استرالیا میزبان دردیدار افتتاحیه برابر کویت قرار می گیرد و تیم ملی فوتبال ایران نیز 21 دی ماه درنخستین دیدار مرحله گروهی با تیم بحرین دیدار می کند.

ایران در گروه سوم با تیم های امارات، قطر و بحرین همگروه است.

دراین گزارش به تعدادی از رکوردهای این مسابقات که در 15 دوره قبل بدست آمده اشاره شده که درادامه می آید.

**ژاپن، رکورددار قهرمانی
ژاپنی ها خیلی دیر پا به جام ملت های آسیا گذاشتند و بین تیم های مدعی قرار گرفتند اما در همین چند دوره اخیر آنقدر قدرتمند ظاهر شدند که اکنون رکورددار قهرمانی این مسابقات هستند.

ژاپن با کسب چهارعنوان قهرمانی، بهترین تیم این رقابت ها محسوب می شود و پس از این تیم، عربستان و ایران هر کدام با کسب سه عنوان قهرمانی در رده بعدی قرار دارند.

البته وضعیت عربستان بهتر از ایران است این تیم سه عنوان نایب قهرمانی در کارنامه دارد و به همین دلیل در جدول رده بندی بالاترازایران قرار گرفته است و ایران هم با چهار عنوان سومی همراه با کره جنوبی که دو قهرمانی دارد رکوردداران بعدی هستند.

**هفت آقای گل ایرانی
مهاجمان تیم ملی فوتبال ایران در تاریخ جام ملت های آسیا مهاجمانی خطرناک بوده اند. حضور هفت بازیکن از کشورمان در جمع آقای گل های پانزده جام قبلی نشان می دهد که ایران همیشه برای کسب عنوان آقای گلی تلاش کرده و نامزدی برای آن داشته است.

درسال 1968 و دوره سوم، همایون بهزادی با چهار گل آقای گل مسابقات شد. در سال 1972 حسین کلانی این عنوان را با 5 گل و به صورت مشترک با یک کره ای به خود اختصاص داد. در جام 1976 ناصر نورایی و مرحوم غلامحسین مظلومی هر یک سه گل به ثمر رساندند تا همراه با فتحی کمیل عنوان آقای گلی را کسب کنند.

آقای گل جام هفتم در سال 1980 هم مهاجم ایرانی بود بهتاش فریبا دراین جام 7 گل زد تا همراه با چون هون سو کره ای درصدر برترین گلزنان این جام قرار گیرد.

سال 1984، شاهرخ بیانی و ناصر محمدخانی این عنوان را با سه گل زده و به صورت مشترک و همراه با یک مهاجم چینی به دست آوردند.

علی دایی در سال 1996 با 8 گل و علی کریمی در سال 2004 با 5 گل این عنوان را به خود اختصاص دادند و پس از آن دیگر این عنوان به مهاجمان ایرانی نرسید.

**دایی بهترین گلزن جام ملت های آسیا
علی دایی جدا از کسب عنوان بهترین گلزن جهان، بهترین گلزن تمام ادوار جام ملت های آسیا نیز محسوب می شود.اودر سه دوره ای که برای تیم ملی فوتبال ایران دراین مسابقات بازی کرد، جمعا 14 گل به ثمر رساند و بر همین اساس عنوان بهترین گلزن تاریخ جام ملت ها را یدک می کشد.

بعد از دایی، لی دونگ گوک از کره جنوبی با 10 گل رتبه دوم را به خود اختصاص داده و بهتاش فریبا همراه با تاکا هارا از ژاپن و چوی سون هو از کره جنوبی هر کدام با 9 گل زده عنوان سوم را در اختیار دارند.

حسین کلانی نیز همراه با فیصل الدخیل هر کدام با 7 گل زده رده چهارم بهترین گلزنان مسابقات را دراختیار دارند.

**ایران رکورددار شرکت درجام ملت های آسیا
جام ملت ها 15 دوره خود را پشت سر گذاشته است و تیم های ایران و کره جنوبی هر یک با 11 حضور رکورددار شرکت دراین مسابقات هستند و پس از آنها چین قرار دارد که 9 بار در جام ملت های آسیا شرکت کرده است.

پس ازچین کویت با 8 ، قطر، عربستان و امارات با 7 و عراق، ژاپن و تایلند نیز با 6 حضور رکورددار می باشند نکته جالب توجه در این رابطه 4 قهرمانی ژاپن در 6 دوره شرکت این تیم دراین رقابت هاست که نتیجه ای فوق العاده برای سامورایی ها محسوب می شود.

**ایران موفق ترین میزبان
در طول 15 دوره برگزار شده جام ملت ها تیم های کره جنوبی در سال 1960،ایران در سال های 1968و 1976، کویت در جام 1980 و در نهایت ژاپن در سال 1992 موفق شده اند به عنوان میزبان جام قهرمانی را کسب کنند و ایران با دو بار قهرمانی در این حوزه رکورد دار است.

**سه ایرانی بهترین شدند
از سال 1972 مسوولان کنفدراسیون فوتبال اسیا( AFC ) تصمیم گرفتند برای هر دوره بهترین بازیکن جام را انتخاب کنند. در نخستین دوره ابراهیم آشتیانی عنوان بهترین بازیکن جام را به دست آورد. علی پروین در جام ملت های 1976 و خداداد عزیزی در سال 1996 عنوان بهترین بازیکن آسیا را از آن خود کردند البته ژاپنی ها با 4 عنوان که به ترتیب به میورا، نانامی، ناکامورا و هوندا رسیده است وضعیت بهتری از ما داشته و بالاتر از ما قرار دارند.

**چهارگانه مهدوی کیا
عدنان الطالیانی از امارات و لی مینگ از چین تا سال 2004،تنها بازیکنانی بودند که تجربه 4 دوره شرکت در جام ملت های آسیا را در کارنامه داشتند اما مهدی مهدوی کیا با قرارگرفتن در ترکیب تیم ملی ایران در جام ملت های 2007 به جمع این دو اضافه شد. مهدوی کیا درجام ملت های 1996، 2000، 2004 و 2007 برای تیم ملی ایران بازی کرده و در جمع رکوردداران حضور دارد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان