arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۵۴۲
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۷ - ۱۹ دی ۱۳۹۳

بارش برف 60 سانتیمتری در آستارا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
بارش برف که از دیروز در مناطق مختلف غرب گیلان آغاز شده، همچنان به صورت خفیف ادامه دارد و اکنون 10 سانتیمتر برف در مناطق شهری و نزدیک به 60 سانتیمتر برف در مناطق کوهستانی آستارا بر زمین نشسته است.
 
به گزارش ایرنا، اهالی شهرستان مرزی بندر آستارا با بارش نخستین برف زمستانی که کلیه مقاطع کوهستانی و جلگه ای شهرستان آستارا را سفیدپوش کرده است، غافلگیر شدند.
 
همچنین بارش برف در شهر آستارا که به دنبال تغییرات جوی و نفوذ سامانه پرفشار سرد و بارش زا به سواحل جنوبی خزر از دیروز عصر آغاز شده، موجب اختلال در رفت و آمد مردم و خودروها در معابر شهری و بین شهری شده است.
 
بارش برف در مناطق کوهستانی و جلگه ای غرب گیلان همچنان ادامه دارد و موجب تداوم سرمای کم سابقه در منطقه شده است.
 
ادامه بارش برف در این مناطق همچنین موجب مختل شدن و کندی تردد خودروها در محورهای ارتباطی روستایی و بین شهری به خصوص در گردنه حیران شده است.
 
هم اکنون بارش برف در تمامی مقاطع گردنه حیران در محور آستارا به اردبیل، گردنه اسالم در محور تالش به خلخال و نیز راه های ارتباطی روستایی مناطق کوهستانی غرب گیلان ادامه دارد و سطح این جاده ها را لغزنده کرده است.
 
با وجود بارش برف به خصوص در مناطق مرتفع جاده های غرب گیلان، تردد در گردنه حیران در مسیر آستارا به اردبیل با کندی جریان دارد و راهدارخانه های مستقر در این مسیرها مشغول برفروبی و نمک پاشی جاده های کوهستانی منطقه هستند.
 
بارش برف همراه با کولاک در گردنه حیران در مسیر آستارا به اردبیل که از دو روز قبل آغاز شده، همچنان ادامه دارد و ارتفاع برف در این مسیر به بیش از 60 سانتیمتر رسیده است.
 
در پی تداوم بارش برف در ارتفاعات، تردد خودروها در مسیرهای کوهستانی منطقه با کندی و تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
 
فرماندار آستارا با اشاره به آمادگی کامل ستاد مدیریت بحران شهرستان آستارا برای مدیریت این رویداد جوی گفت: ماموران راهداری این شهرستان برای بازگشایی مسیرهای جاده ای در حال تلاش هستند.
 
سیروس شفقی افزود: هم اکنون اکیپ های تخصصی مجهز به 10 دستگاه راهداری از جمله لودر، گریدر، برفروب کامیونی و نمک پاش در حال بازگشایی مسیرهای اصلی و فرعی شهرستان آستارا هستند.
 
وی با اشاره به بازگشایی راه روستاهای مشند، زره ژیه، گودی اولر، سیج، گیلده، دگیرمانکیشی و چملر گفت: تنها راه دسترسی دو روستای ونه بین و آق مسجد مسدود است که آن هم تا ساعاتی دیگر بازگشایی می شود.
 
وی با اشاره به تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان از نخستین ساعات بارش برف و فعالیت مستمر اعضای این ستاد افزود: بر اساس مصوبات این ستاد برفروبی معابر شهری و جاده های بین شهری به صورت مستمر انجام می شود و بارش برف اختلال جدی در روند زندگی مردم و مسافران ایجاد نکرده است.
 
شفقی با اشاره به ادامه بارش برف و مه آلود بودن مسیرهای کوهستانی شهرستان به خصوص گردنه حیران، به رانندگانی که قصد عبور از محورهای مواصلاتی کوهستانی غرب گیلان را دارند، توصیه کرد که خودروهای خود را به زنجیر چرخ و وسایل و تجهیزات ایمنی مجهز کنند.
 
وی از ادامه بارش برف در ارتفاعات منطقه و به خصوص گردنه حیران خبر داد و بیان کرد: با توجه به وجود کولاک و لغزنده بودن سطح جاده های کوهستانی غرب گیلان توصیه می شود که طی دو روز آینده خودروها از تردد بدون زنجیر چرخ در این مناطق خودداری کنند.
 
وی اضافه کرد: هم اکنون تمامی جاده های بین شهری شهرستان باز است و تردد با کندی جریان دارد.
 
رییس اداره هواشناسی آستارا نیز در گفت وگو افزود: این سامانه بارشی به تدریج از روز یکشنبه از شهرستان خارج شده و شاهد کاهش ناپایداری خواهیم بود.
 
فردین فرتوت نیا دمای کنونی هوا در این شهرستان را با 20 درجه کاهش نسبت به دو روز قبل، یک درجه سانتیگراد زیر صفر اعلام کرد.
 
وی میزان رطوبت هوا در این شهرستان را 81 درصد اعلام کرد و با اشاره به تداوم بارش برف در ارتفاعات افزود: از روز یکشنبه با کاهش ناپایداری ها، دمای هوا در مناطق غربی گیلان به تدریج افزایش خواهد یافت.
 
بارش برف در سطح شهر آستارا موجب بروز مشکل در رفت و آمد و کندی تردد داخل شهری شده است.
 
دریای خزر نیز در محدوده شهر آستارا مواج است به طوری که ارتفاع موج در برخی مناطق ساحلی به بیش از یک متر می رسد.
نظرات بینندگان