arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۷۰۷
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۸ - ۲۰ دی ۱۳۹۳
در ديدار وزير بازرگاني تونس با مديريت ارشد ايران خودرو مطرح شد

تونس، دروازه صادرات محصولات ايران خودرو به آفریقا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو در ديدار با وزير بازرگاني و صنايع دستي تونس، اين كشور را براي صادرات خودروهاي ايراني و توليد قطعات مناسب توصيف كرد.     

به گزارش ايكو پرس مهندس هاشم يكه‌زارع در اين ديدار با بيان اين مطلب گفت: كشور تونس به دليل نزديكي به اروپا داراي موقعيت ويژه براي صادرات خودروهاي ايراني است و توان آن در توليد قطعات خودرويي به‌ويژه دسته سيم را قابل توجه ارزيابي كرد.

وي در پاسخ سوال وزير بازرگاني تونس در مورد رشد 65 درصدي توليد ايران‌خودرو نسبت به سال گذشته گفت: اين افزايش توليد بدون افزوده شدن نيروي انساني و تنها با بهره‌گيري منابع موجود اتفاق افتاده است.

مهندس يكه‌زارع ايران را در رده‌بندي خودروسازان جهاني در سال 2013 داراي رتبه بيستم دانست و گفت: اين رتبه در سال رو به پايان، 16 است.

مدير عامل گروه صنعتي ايران‌خودرو گردش مالي سالانه ايران‌خودرو را چهار و نيم ميليارد دلار ذكر كرد.

وي ايران‌خودرو را بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه دانست و گفت: تركيه از نظر قطعه‌سازي قوي است و خودروسازان جهاني در آن كشور کارخانه‌هاي توليدي دارند، اما تعداد توليد آن‌ها زياد نيست. ايران‌خودرو هم در سال‌هاي گذشته محصولاتي را به آن كشور صادر كرده است.

مدير عامل گروه صنعتي ايران‌خودرو اظهارداشت: ‌ايران‌خودرو داراي 800 نمايندگي در سراسر كشور و سهم اين شركت در بازار سواري كشور 55 درصد است. اين در حالي است كه زماني كه من به ايران‌خودرو آمدم، اين سهم 37 درصد بود.

وي تعداد صادرات به بازارهاي جهاني را تاكنون 200 هزار دستگاه عنوان كرد كه در مدت چهار سال و 45 هزار دستگاه آن از طريق شبكه پژو صادر شده و گفت: تحريم‌ها روي صادرات خودرو‌سازان نيز تاثير گذاشت.

مهندس يكه‌زارع افزود: در صورت موافقت پژو با شرايط ايران‌خودرو، كارخانه مشتركي بين دوكشور ايجاد و ايران به پايگاه صادرات پژو در منطقه خاور ميانه و كشور‌هاي مشترك‌المنافع تبديل می‌شود.

مدير عامل گروه صنعتي ايران‌خودرو تعداد توليد امسال را 600 هزار و برنامه سال آينده را 700 هزار دستگاه ذكر كرد و گفت: اين تعداد در سال گذشته 370 هزار دستگاه بود.

وي تقاضاي بازار ايران را نيز يك ميليون و 200 تا يك ميليون و 300 هزار دستگاه و جمعيت نزديك به 80 ميليوني كشور را يك بازار جذاب براي خودروسازان دانست و گفت: از همين رو بسياري شركت‌ها علاقه‌مند به حضور در ايران هستند.

در ادامه، خانم نجله هاروش وزير بازرگاني تونس نيز در اين ديدار با اشاره به توانمندي كشورش در توليد قطعات خودرو به‌ويژه دسته سيم، گفت: سرمايه‌گذاري‌هايي در كشورهاي مختلف از جمله در آمريكاي جنوبي براي توليد قطعات انجام داده و كارخانه‌هايي را ايجاد كرده‌ايم.

وي پيشنهاد كرد که ايران‌خودرو از آن كشور به‌عنوان دروازه ورود به بازار شمال آفريقا و حتي اروپا استفاده كند و اظهار اميدواري كرد، هر چه زودتر همكاري‌هايي در اين زمينه بين دو كشور شكل گيرد.

خانم هاروش سطح فن‌آوري و سيستم‌هاي توليدي ايران‌خودرو را بسيار پيشرفته توصيف كرد و گفت: اميدوارم اين شركت الگويي براي توسعه صنعتي براي كشور ما باشد.

شايان ذكر است، وزير بازرگاني و صنايع دستي تونس كه براي شركت در دوازدهمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور در تهران به سر مي‌برد، به همراه سفير اين كشور در تهران و يكي از مديران كل آن وزارت‌خانه در ايران‌خودرو حاضر شدند و ضمن بازدید از سالن‌هاي مختلف توليدي، با مدير عامل و مديران ارشد ايران‌خودرو ديدار و گفت‌و‌گو كردند.
نظرات بینندگان