arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۸۶۰
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۲۱ دی ۱۳۹۳

یکه تازی اجاره‌بها در بازار مسکن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این روزها رکود در بازار مسکن و عدم تقاضا برای خرید و فروش،‌ سبب کاهش تولید مسکن شده و این عامل نیز به کمک بازار اجاره‌بها آمده تا بی‌رقیب به مسیر خود ادامه دهد.

قیمت‌ها خیلی بالاست، دیگر کسی توان خرید مسکن ندارد. اگر تا 5 سال پیش خرید خانه برای طبقه ضعیف جامعه رویا بود، اکنون طبقات متوسط نیز به خانه‌دار شدن، به عنوان یک رویا و آرزو نگاه می‌کنند. این را حسین ملکی از دلالان مسکن در منطق 18 تهران می‌گوید. او برای این سخنان خود چند دلیل هم دارد. می‌گوید «بازار مسکن را با نقدینگی بی‌اندازه به خاک سیاه نشاندند؛ به طوری که امروز کمتر کسی توان خرید دارد و بیشتر همه به دنبال اجاره هستند.»

از دید او، «یکی از دلایلی که مالک و مستاجر بر روی هر قیمتی حاضر به توافق هستند، همین است که هر دو می‌دانند مستاجر توان خرید مسکن را ندارد، به همین جهت مالکین بی‌رحمانه قیمت اجاره‌بها تعیین می‌کنند.»

یکی از مشاوران املاک منطقه یافت‌آباد معتقد است که «دولت نمی‌خواهد؛ وگرنه می‌تواند جلوی این روند نامعقول رشد قیمت مسکن را بگیرد. کد رهگیری اجاره‌نامه برای همین زمان است که دولت ببیند قیمت مسکن آیا با نرخ اجاره‌بها متناسب است یا نه.»

او معتقد است «قیمت مسکن در سال 93 افزایش نداشت، بنابراین نباید اجاره‌بها نیز رشد می‌کرد، اما حداقل 15 درصد رشد در بازار اجاره‌بها در شش ماهه نخست امسال وجود داشت.»

رشد 15 درصدی اجاره‌بها
در نیمه اول سال 90 به دلیل عدم حمایت از بازار اجاره‌بها شیب تندی در بازار شکل گرفت؛ به صورتی که تنها در فصل بهار قیمت‌ها به نسبت فصل مشابه سال 89 بیش از 24 درصد رشد در بازار ایجاد شد. در فصول دیگر سال دولت تلاش کرد تا متوسط افزایش نرخ مسکن را کنترل کند، اما به طور میانگین در سال 90 اجاره‌بهای مسکن بیش از 25 درصد رشد کرد. این روند در سال 91 نیز ادامه داشت و با رشد 31 درصدی در این سال بازار اجاره‌بها برای مستاجران به یک کابوس تبدیل شد.

در نیم ساله اول سال 92 بازار اجاره‌بها روند رشد سریعی را به خود دید. براساس گزارش‌های رسمی، میانگین اجاره‌بهای هر مترمکعب مسکن در تهران 18 هزار تومان در سال 92 و 15 هزار و 500 تومان در سال 91 بود که نشان‌دهنده رشد 20 درصدی در این بازار است.

هنوز گزارش‌های رسمی درباره سال 93 ارایه نشده، اما گزارش‌های میدانی رشد اجاره‌بها در نیمه اول سال را کمتر از 15 درصد نشان می‌دهند. اگرچه این عدد صعودی است، اما نشان‌دهنده کاهش آهنگ رشد قیمت در بازار است.

این در حالی است که رکود بازار مسکن و عدم تقاضا برای خرید و فروش،‌ سبب کاهش تولید مسکن شده و این عامل نیز به کمک بازار اجاره‌بها آمده تا بی‌رقیب به مسیر خود ادامه دهد.

بازار اجاره‌داری،‌ پرسود شد
یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش آهنگ رشد قیمت در سال 93 را می‌توان ‌مساله تورم دانست. تورم نقطه به نقطه در سال 92 از 42 درصد به 19 درصد رسید و این روند سریع کاهش نرخ تورم در کنار رشد 20 درصدی  اجاره‌بها در این سال،‌ این بازار را با سود روبه‌رو کرد؛ به طوری که مالکان از درآمد حاصل از اجاره‌بها احساس رضایت کرده و برای افزایش قیمت عجله کمتری نشان دادند.

کارشناسان معتقدند که «منحنی قیمت مسکن با نرخ تورم در حال انطباق است. به همین دلیل آهنگ رشد قیمت اجاره‌بها رو به کاهش است. این مساله حکایت از سودآور بودن این بازار داشته و در آینده احتمال کنترل روند صعود اجاره‌بها نیز وجود دارد.»

منبع: خبرآنلاین
نظرات بینندگان