arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۹۴۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۹ - ۲۲ دی ۱۳۹۳

چرا بي‎خواب مي‎شويم؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  زهرا رئيسيان عضو فعال انجمن تحقيقات طب سنتي ايران درباره بي‎خوابي اظهار داشت: بسياري از مردم از بي‌خوابي رنج مي‎برند و براي درمان آن به داروهاي شيميايي پناه مي‎برند در حاليکه اگر به شيوه‎هاي طبيعي درمان توجه شود, بدون مصرف قرص‎هاي خواب‌آور نيز مي‌توان خواب راحتي داشت.

به گفته وي، عوامل بسياري در ايجاد بي‎خوابي موثرند، از نظر حکماي طب سنتي سوء مزاج مغز، مهمترين عامل ابتلا به بي خوابي است. اين حکما تعديل رطوبت بدن با اصلاح رژيم غذايي را عامل موثري در درمان ريشه‎اي اين اختلال مي‎دانند.

پرخوري عامل بي‌خوابي
عضو فعال انجمن تحقيقات طب سنتي ايران افزود: عوامل مهم ديگري مانند تنش‎هاي عصبي، پرخوري و عوارض جانبي مصرف داروها نيز مي‎تواند در بروز اين اختلال موثر باشد. پٌُرخوري‎هاي شبانه مي‎تواند در شرايطي که بدن و دستگاه‎هاي دروني بايد در حال استراحت باشند، انرژي زيادي را صرف هضم و جذب غذا کنند و مانع خواب شوند.

تعريف خواب از ديدگاه طب سنتي
رئيسيان عنوان کرد: به عقيده شيخ الرئيس ابوعلي سينا روح نفساني که گرداننده حس و حرکت است، به جايي بر مي‎گردد که از آنجا شروع کرده است و ابزار حسي و جنبش را رها مي‎کند، اين ابزار بدون وجود روح نفساني، از کار دست برمي‌دارند. روح نفساني در راه بازگشت به سوي مبدا تنها از ابزاري کاملاً دست بر نمي‎دارند که براي ادامه زندگي نبايد بيکار بمانند و کار مداوم آنها ضروري و بايد هميشگي و بدون تعطيل باشد؛ مانند ابزارهاي تنفسي، پس اين حالت بازگشت روح به منشا و اين از کار افتادن ابزار حرکت و حس را خواب مي‎ناميم.

وي ادامه داد: خواب انواع خستگى را از بين مى‏‎برد و موادى را که بيش از حد، ميل به تخليه دارند، محبوس مى‏‎سازد. تنها مواد زايدى که نزديک سطح قرار دارند، به وسيله خواب محبوس نمى‏‎شوند و حتّى خواب به دفع آنها کمک مى‏‎کند. علّت اين کمک نيز آن است که خواب حرارت را در داخل نگه مى‏‎دارد و غذا را در درون بدن توزيع مى‏‎کند و بعد از آن قسمتى را که دفع‏‎شدنى است و نزديک پوست تجمع پيدا کرده است, آزاد مى‏‎کند.

عضو فعال انجمن تحقيقات طب سنتي ايران تصريح کرد: دفع عرق در خواب فعّال‏‎تر از بيدارى است. کسى که هنگام خواب، بدون علّت خارجى بسيار عرق مى‏‎کند، نشانه‏ آن است که بدن را زياد تر از حدّ لازم به وسيله‏ غذا مالامال کرده است. در خواب گرمى در بدن منتشر مى‏‎شود و بدن به وسيله حرارت غريزي دربر گرفته مي‎شود.

رئيسيان خاطرنشان کرد: اگر خواب به اعتدال باشد, اعمال نيروى طبيعى به خوبى انجام مى‏‎شود، نيروى روانى آرامش مي‎گيرد و بر گوهرش مى‏‎افزايد و ناتوانى‏‎هايى که بر اثر انواع تحليل‏ رفتگى‏‎ها به انسان دست داده است، تلافى مى‏‎شود. اگر خواب معتدل با اعتدال کمّى و کيفى اخلاط برخورد کند، رطوبت ‏بخش و گرم‏ کننده است و براى پيران بسيار سودمند است.
نظرات بینندگان