arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۴۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۳

دو نرخی متفاوت در بازار دلار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 یکشنبه، در دومین روز کاری هفته قیمت دلار و سکه هر دو شاهد کاهش بودند. روز گذشته بهای دلار با 10 تومان افت به 3505 تومان و قیمت سکه با هزار تومان کاهش به 995 هزار تومان رسید، اما آنچه در بازار ارز بیش از این افت جلب توجه کرد شکل‌گیری دو نرخ متفاوت برای شاخص این بازار بود. دلار در بیست و یکمین روز دی‌ماه در حالی که از سوی بازیگران غیررسمی با قیمت‌هایی زیر 3500 تومان معامله می‌شد، در حوزه عمل فعالان رسمی بهایی بالای 3500 تومان داشت.

روز یکشنبه در حالی که نرخ فروش دلار بر تابلوی فعالان رسمی بازار بالای 3500 تومان بود، قیمت ارز بازیگران غیررسمی وارد کانال 3400 تومان شد. دلار در دومین روز هفته معاملات خود را با قیمت 3510 تومان آغاز کرد، عددی که 5 تومان کمتر از قیمت بسته‌شده روز شنبه بود. این نرخ در حالی ثبت شد که نرخ فروش در ساعت ابتدایی روز بین بازیگران غیررسمی تا زیر 3500 تومان پایین آمد و به 3496 تومان رسید و بعد با کاهش نرخ بازیگران غیررسمی، قیمت دلار بر تابلوی فعالان رسمی تا 3505 تومان پایین آمد.

این افت ارزش در ادامه روز تداوم داشت تا بهای ارز شاخص بازار به مرز 3500 تومان هم برسد، اما دلار باز هم در برابر افت بیشتر مقاومت کرد و تا ساعت 3 بعدازظهر به قیمت 3505 تومان رسید، نرخی که 10 تومان کمتر از قیمت روز شنبه بود. این روند در حالی رقم خورد که دلار در اکثر ساعات فعالیت بازار در روز گذشته بین بازیگران غیررسمی با قیمت‌هایی زیر 3500 تومان معامله شد؛ این ارز روز یکشنبه بین معامله‌گران غیررسمی در بازه قیمتی 3491 تومان تا 3497 تومان نوسان داشت.

حجم معاملات بازار ارز از دوشنبه هفته گذشته کاهش یافته و به تبع این موضوع تغییرات قیمتی دلار نیز کم شده است. به گفته برخی از فعالان «عرضه ارز توسط برخی از صرافی‌های بانک‌ها»، «کاهش تقاضای معامله‌گران»، «یکسان شدن نرخ آتی با نرخ فروش نقدی» و «کاهش انتظارات برای افزایش قیمت» از عوامل اصلی کاهش حجم معاملات و پایین آمدن نرخ فروش دلار است. البته شماری از معامله‌گران نقش بازیگر رسمی را در افت قیمتی دلار پررنگ‌تر از سایر عوامل عنوان شده می‌دانند.

به اعتقاد آنها، بازیگر رسمی با بهره‌گیری از دو ابزار «تزریق حواله درهم» و «عرضه نقدی ارز در بازار داخل» زمینه‌ساز افت قیمتی دلار شده است. روز یکشنبه نیز عنوان شد که برخی از صرافی‌های بانک‌ها با اختلاف ناچیزی نسبت به قیمت بازار به عرضه و فروش ارز می‌پرداختند.  گروه دیگری از فعالان بازار باور دارند که حجم عرضه بازیگر رسمی در روزهای اخیر تفاوت چندانی نسبت به روزهای قبل نداشته و بیشتر از عرضه، کاهش تقاضای معامله‌گران ارزی است که موجب افت دلار شده است. به گفته این فعالان، بازار در حال حاضر روال عادی و طبیعی خود را دارد، اما به دلیل کاهش تقاضا کشش دلار برای افزایش قیمت پایین آمده است. کاهش نوسانات بازار و یکسان شدن نرخ آتی از جمله عواملی بوده که انتظار معامله‌گران برای افزایش نرخ ارز را کاهش داده است.

امری که منجر به پایین آمدن تقاضا برای شاخص بازار ارز شده است.  بهای هر سکه بهار آزادی در دومین روز هفته به 995 هزار تومان رسید که کاهشی یک هزار تومانی نسبت به روز اول هفته داشت، اما آنچه در بازار سکه بیشتر جلب توجه می‌کند، حباب قیمتی این کالای گرانبها است؛ روز یکشنبه ارزش ذاتی سکه یک میلیون و 13 هزار تومان بود که اختلافی 18 هزار تومانی با نرخ فروش بازار داشت.

دو نرخی متفاوت در بازار دلار

منبع: دنیای اقتصاد
نظرات بینندگان