arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۴ - ۲۲ دی ۱۳۹۳

بزرگترين افت زمستانه بورس/ چرا بازار مثبت نمي شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  حال بورس اين روزها خوب نيست و افت شاخص همچنان ادامه داد. در چند روز گذشته ورود شاخص بورس به کانال 65 هزار واحد، نه تنها بزرگترين افت زمستانه بورس را رقم زد که نشان داد بازار سرمايه به جاي سوار شدن بر ريل صعود به سوي سراشيبي سقوط پيش مي رود.

اين حجم کاهش در بازار سرمايه بسياري از افرادي را که بدون داشتن اطلاعات کافي اقدام به حضور در بازار سرمايه کرده بودند با زيان زيادي مواجه کرد.

اين شرايط سبب شد تا با وجود جذابيت قيمت بسياري از سهام بورس اما سرمايه گذاران جديد و خرد چندان رغبتي به حضور در بازار نشان ندهند.

از طرفي پرداخت هاي پايان سال و کمبود نقدينگي هم مزيد برعلت شده تا شرکت هاي بزرگ هم توان خريد سهام را نداشته باشند.

شرايط رکودي حاکم بر کشور و تلاش هاي دولت براي کنترل تورم و خروج از رکود با کنترل حجم نقدينگي در جامعه، بورس را هم به عنوان بازاري نيازمند نقدينگي تحت تاثير قرار داد هرچند به اعتقاد فعالان بازار اين شرايط تداومي نيست و با خروج کشور از رکود بورس هم شکوفا خواهد شد.

شرايط رکود و کمبود نقدينگي از يک سو و افت بي سابقه قيمت نفت از سوي ديگر در کنار نرخ سود بانکي مناسب و اطمينان سرمايه گذارن به سيستم بانکي سبب شده تا بورس اين روزها رونق گذشته خود را از دست دهد.

ايجاد خطر اعتباري خريد سهام، ترسيم افق هاي بلندمدت براي توسعه بازار، تغيير نحوه انجام معاملات، تشويق شرکتهاي حرفه اي و فعال براي ورود به بورس، اعلام سريعتر و شفاف برنامه ها مانند نرخ خوراک پتروشيمي و بهره مالکانه معادن از جمله مهم ترين اقداماتي است که از ديدگاه کارشناسان براي رونق بازار بورس بايد انجام شود.

يک فعال بازار سرمايه تغييرات بازار بورس را متاثر از برخي عوامل دروني و بيروني مي داند و مي گويد: از مهم ترين عوامل بيروني مي توان به سياست انقباضي دولت و بانک مرکزي در کنترل حجم پول و نقدينگي براي کنترل نرخ تورم و خروج از رکود ذکر کرد.

حسين خزلي خرازي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، اظهار داشت: با توجه به افت30 تا 60 درصدي قيمت ها در يک سال گذشته بسياري از سهام از قيمت مناسبي برخوردارند، با اين حال منابع و پول کافي براي خريد سهام وجود ندارد.

وي ادامه داد: کمبود نقدينگي و پرداخت هاي سنگين برخي از بزرگترين شرکت هاي بورسي مانند تامين اجتماعي و صندوق بازنشستگي در پايان سال، ديگر پولي براي خريد سهام باقي نمي گذارد و بسياري از اين شرکت ها خود نياز به نقدينگي دارند.

اين کارشناس بازار سرمايه تصريح کرد: در کنار اين عوامل با ادامه دار بودن مذاکرات و افت شديد قيمت نفت و کاهش درآمدهاي دولت در سال 94، اين شبهه ميان سرمايه گذاران به وجود آمده که دولت مجبور است براي تامين مالي درآمدهاي خود به بخش هاي ديگر فشار بياورد بنابراين سرمايه گذاران چندان ميل و رغبتي براي ورود به بازار سرمايه از خود نشان نمي دهند.

خزلي خرازي با اشاره به عوامل دروني سازمان بورس، خاطرنشان کرد: تغيير رئيس سازمان بورس و شفاف نبودن برنامه هاي رئيس جديد از ديگر عوامل بيروني تاثيرگذار بر بازار سرمايه است.

وي با بيان اينکه نبايد از رئيس سازمان بورس انتظار افزايش قيمت ها را داشت، افزود: بسياري از سرمايه گذاران بخصوص حقيقي ها بيش از اندازه از بورس و رئيس سازمان بورس انتظار دارند در حالي که نمي توان از رئيس سازمان بورس توقع داشت بازار را مثبت کند.

خزلي خرازي درباره راهکارهاي مناسب براي رونق دوباره بازار بورس، تصريح کرد: بهتر است تصميماتي که قرار است در بازار بورس اعمال شوند مانند نرخ بهره مالکانه معادن و يا نرخ خوراک پتروشيمي ها سريعتر از طرف دولت اعلام شوند.

وي با بيان اينکه حتي اگر خبرها بد هم باشند بايد به صورت شفاف اعلام شوند، گفت: براي رونق بازار سرمايه ايجاد يک خط اعتباري جديد براي خريد سهام به بانکها و سپس دادن آن به سرمايه گذاران از سوي بانک مرکزي ضروري است تا از اين طريق عرضه هاي ديگر در بورس کاهش يافته و افراد از طريق اعتباري اقدام به خريد سهام کنند.

اين فعال بازار سرمايه در باره آينده بازار بورس خاطرنشان کرد: به نظر مي رسد تا روشن شدن تکليف بودجه و باز شدن دوباره نماد پتروشيمي بازار سرمايه همچنان با حجم معاملات کم منفي است مگر اينکه نتيجه مذاکرات ژنو مشخص و تحريم ها برداشته شده و يا مشوق هايي از طرف دولت براي باز خريد سهام و مثبت شدن بازار داده شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان