arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۰۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۲۲ دی ۱۳۹۳

سوروس: تحریم‌ روسیه بسیار موثر بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 جورج سوروس، سرمایه‌دار معروف آمریکایی و بنیانگذار انقلاب‌های مخملی در اروپای شرقی در مقاله‌ای که اخیرا منتشر کرده، مدعی شده است که تاثیر تحریم‌های غرب در اقتصاد روسیه بسیار فراتر از آن چیزی است که هر کسی می‌توانست انتظار داشته باشد.

  به نقل از خبرگزاری اینترفاکس، سوروس، در مقاله‌ای در نشریه نیویورک ریویو آو بوکس نوشت: تحریم‌هایی که توسط آمریکا و اروپا بر روسیه به سبب مداخلاتش در اوکراین تحمیل شد، خیلی سریع‌تر از انتظار عمل کرده و بر اقتصاد روسیه آسیبی بیشتر از آنچه که هر کسی می‌توانست انتظار داشته باشد، وارد کرد.

وی خاطرنشان کرد: البته این تحریم‌ها بدون کاهش شدید قیمت نفت در جهان نمی‌توانستند بدین میزان موثر باشند. ترکیب قیمت پایین نفت و تحریم‌ها روسیه را وارد یک بحران مالی کرده است که تا حدودی با بحران سال 1998 قابل مقایسه است.

وی در این مقاله نوشت: تفاوت مهم وضعیت کنونی با سال 1998 این است که امروزه روسیه از ذخایر بین‌المللی وسیعی برخوردار است اما بخشی از آن صرف ایجاد ثبات در نرخ ارز در مقابل روبل شده‌ و از مابقی این اعتبارات نیز تنها میزان 200 میلیارد دلار امکان نقد شدن دارد و این به رغم این حقیقت است که بحران مالی روسیه در حال حاضر در مراحل ابتدایی به سر می‌برد.

سوروس اضافه کرد: روسیه اکنون علاوه بر آنکه با تداوم فرار سرمایه مواجه است بیش از 120 میلیارد دلار بدهی خارجی نیز دارد که باید در سال 2015 بازپرداخت کند.

این میلیاردر آمریکایی تصریح کرد: اگرچه در حال حاضر برخلاف سال 1998 بخش عمده بدهی روسیه مربوط به بخش خصوصی است اما جای شگفتی نیست که اگر این بحران بیش از این به جلو برود به ناتوانی روسیه در عمل به تعهداتش منجر خواهد و این حتی بیشتر از آن چیزی که مقامات آمریکا و اروپا انتظار دارند.

بنیانگذار انقلاب‌های مخملی شرق اروپا همچنین تاکید کرد که قصور روسیه در عمل به تعهداتش می‌تواند باعث ایجاد یک اخلال قابل توجه در نظام مالی جهانی شده و به دنبال این مساله منطقه یورو مشخصا آسیب پذیر خواهد شد.

جورج سوروس تحریم‌ها علیه روسیه را یک شرارت لازم خواند چرا که آن‌ها توانستند جلوی حملات روسیه را بگیرند اما تاکید کرد، تحریم‌ها تنها به کشوری که بر آن تحمیل می‌شود آسیب نمی‌زند بلکه به کشورهایی که تحریم‌ها را اعمال می‌کنند نیز ضربه می‌زند.

وی در این مقاله نوشت: آسیب این تحریم‌ها بزرگتر از آن چیزی است که هر کسی پیش بینی می‌کرد. روسیه در یک بحران مالی قرار دارد و این بحران کمک می‌کند که تهدید انقباض اقتصادی در منطقه یورو به واقعیت تبدیل شود.

این سرمایه‌گذار گفت: اکنون نیاز فوری وجود دارد که سیاست‌های فعلی اتحادیه اروپا علیه روسیه و در قبال اوکراین مجددا در مسیری دیگر هدایت شود.

وی نوشت: من بر یک رویکرد دو طرفه تاکید دارم که با کمک به اوکراین در ابعادی بسیار بیشتر تحریم‌ها علیه روسیه را متعادل کند. این ایجاد تعادل باید در سه ماهه نخست سال 2015 اجرا شود.

سوروس همچنین اضافه کرد که تحریم‌ها علیه روسیه نباید تا زمانی که به هدف اصلی خود یعنی ایجاد ثبات در شرق اوکراین دست پیدا کند، برداشته شوند.

وی گفت که اعتقاد دارد که در شرایط کنونی می‌توان انتظار آتش بس کامل در اوکراین در آینده نزدیک را داشت.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
0
9
رفیق حاج حسین
نظرات بینندگان