arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۶ - ۲۳ دی ۱۳۹۳

افغانستان واردارت بنزین از ایران را متوقف کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دولت افغانستان واردات فراورده های نفتی از جمله واردات بنزین و گازوئیل از ایران را متوقف کرده است.
 
به گزارش بی بی سی، مسئولان گمرک ولایت نیمروز در غرب افغانستان می‌گویند که ۲۰ روز قبل با پایان یافتن سال مالی، مواد نفتی صادراتی ایران متوقف شده و افغانستان برای از سرگیری واردات مواد نفتی از ایران شرایط جدیدی گذاشته است.
 
ویس سلطانی رئیس گمرک نیمروز به بی‌بی‌سی گفت که طبق تصمیم شورای وزیران، تا زمانی که ایران استانداردهای بنزیل و گازوئیل صادراتی خود به افغانستان را بالا نبرد، افغانستان حاضر اجازه ورود به آن را نمی‌دهد.
 
آقای سلطانی گفت که در گذشته، افغانستان از ایران بنزین با اکتان هشتاد (A80) و گازوئیل L62، وارد می‌کرد اما با آغاز سال مالی جدید، اگر مواد نفتی صادراتی ایران به افغانستان مطابق استانداردهای حوزه یورو (بنزیل ای ۹۲ و گازوئیل بالای پنج) نباشد این کشور دیگر از ایران مواد نفتی وارد نخواهد کرد.
 
او گفت هم اکنون واردات بنزین و گازوئیل از ایران در هرات و فراه متوقف است و گمرکات اجازه ندارند که کامیون ها و نفتکش های حامل بنزین و گازوئیل را اجازه ورود دهند.
 
در همین حال خبرگزاری مهر ایران نیز در گزارشی به نقل از محمد علی خاشی مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی گفته که از ابتدای ماه دی "دولت افغانستان جلوی واردات تمام مشتقات نفتی از ایران به این کشور را گرفته است."
 
او گفته که شرکت‌های تولیدی ایران کمتر قادر به تولید مشتقات نفتی بر اساس استانداردهای جدید افغانستان هستند و در حال حاضر ۱۶۰ کامیون در استان خراسان جنوبی متوقف شده و ایران می‌خواهد که دولت افغانستان، مشکلات گمرکی این کامیونها را که قبل از وضع استانداردهای جدید بارگیری کرده بودند، حل کند.
 
عبدالقادر جیلانی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان می‌گوید که استاندارد های جدید تنها مربوط به کالای صادراتی ایران نیست بلکه همه کالاهایی وارداتی از همه کشورها را در بر می‌گیرد.
 
او گفت که واردات مواد نفتی بی کیفیت در کنار سایر مشکلات منتج به آلودگی هوا و محیط زیست شده و جان افغان‌ها را در خطر انداخته است.
 
هرات و نیمروز در غرب افغانستان با ایران مرز‌ مشترک طولانی دارد و بیشتر مبادلات تجاری بین دو کشور از طریق همین مرزها انجام می‌شود.
 
در همین حال داوود جهانی از واردکنندگان مواد سوخت در هرات به محمد قاضی‌زاده خبرنگار بی‌بی‌سی گفته که تاجران افغان در حال حاضر بنزین را با استانداردهای قبلی وارد می‌کنند. او گفته که از مرز سیستان و بلوچستان این مواد همه روزه وارد می‌شود.
 
نوید وفا رئیس اتحادیه واردکنندگان مواد نفتی در هرات اما می‌گوید که مواد نفتی صادراتی ایران در صورتی که مطابق معیارهایی که افغانستان تعیین کرده نباشد؛ آنها قطعا این مواد را وارد نمی‌کنند.
 
آقای وفا اما می‌گوید که با این وجود وارد کردن مواد سوخت با استانداردهای اروپا دشوار است و سبب بلند رفتن قیمت ها می‌شود.
نظرات بینندگان