arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۷ - ۲۳ دی ۱۳۹۳

انتقادات قالیباف در دیدار با علی لاریجانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجلس این نوع نگاه که بخواهد شهرداری‌ها را دولتی کند، وجود ندارد گفت: بهتر است شهرداران به جای امید داشتن به بودجه‌های دولتی به دنبال راهکارهایی عملیاتی برای خلق درآمدهای جدید و ایجاد توسعه در پروژه‌های عمرانی باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ پیش از ظهر امروز شهرداران کلانشهرهای کشور در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی مسائل و مشکلات مربوط به بودجه شهرداری‌ها در لایحه پیشنهادی بودجه سال 94 را با دکتر لاریجانی مطرح کردند.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران در ابتدای این نشست با تقدیر از رئیس مجلس شورای اسلامی برای تشکیل این جلسه با بیان اینکه امیدواریم موارد مطرح شده در این جلسه در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس پیگیری شود، گفت: متاسفانه طی 10 سال گذشته یک نوع ذهنیت غلط نسبت به کلانشهرها ایجاد شده است که در حال از بین بردن کارآمدی  شهرها است ومشکلات زیادی را برای آن‌ها به وجود آورده است.

قالیباف تصریح کرد: مجموعه دولت چه در گذشته و چه در حال حاضر احساسشان این است که کلانشهرها و شهرهای بزرگ، شهرهای پرپول که نمی‌توانند این منابع را چطور خرج کنند و شهرهای بدون مشکل و مرفهی هستند که در کنار آن‌ها شهرهای کوچک، پرنیاز و فقیری وجود دارد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه نتیجه این نوع ذهنیت و نگاه غلط نسبت به کلانشهرها این است که بخشی از قوانین متقن که در برنامه و بودجه تصویب شده اجرایی نمی‌شود، تصریح کرد: عدم پرداخت عوارض شهرداری که در خزانه داری کل کشور واریز شده و همچنین درآمدهای حاصل از جرایم راهنمایی و رانندگی به شهرداری‌ها از مشکلات پیش روی شهرداران است.

رویکرد دولتی کردن شهرداری‌ها از 6 سال پیش آغاز شده است

وی تاکید کرد: رویکرد دولتی کردن شهرداری‌ها از 6 سال پیش آغاز شده و با شتاب ادامه دارد به طوریکه مجموعه دولت در قوانین و لوایحی که به مجلس ارائه می‌کند همین نگاه را دنبال می‌کند و جالب این است که اینگونه پیشنهادها به تصویب مجلس هم می‌رسد و به نوعی می‌توان گفت تحت تاثیر رویکرد دولت تغییر نگاه در مجلس ایجاد شده است.

قالیباف با یادآوری اینکه برخی نمایندگان چون نگاه قشری و محلی دارند گاها از مسائل و مصالح ملی غافل می‌شوند، افزود: این نوع نگاه و ذهنیت غلط نسبت به کلانشهرها آسیب‌های بسیاری را به دنبال دارد که باید هر چه زودتر اصلاح شود.

شهردار تهران با بیان اینکه عوارضی که شهرداری‌ها از مردم می‌گیرند باید برای خدمات رسانی به مردم و حل مشکلاتی مثل آلودگی هوا در کلانشهرها هزینه شود، اضافه کرد: ما هم معتقد هستیم شهرهای کوچک مهم‌ هستند، اما باید در نظر داشت نباید حقوق مردم کلانشهرها به بهانه توجه به شهرهای کوچک ضایع شود و در پیش گرفتن چنین نگاهی مفاسد اداری و سیاسی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه به علت شفاف نبودن برخی از قوانین شهرداران با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند، گفت: اجرایی نشدن برخی از قوانین مصوب یکی دیگر از دغدغه‌های شهرداران است که امیدواریم برای رسیدگی به این موضوع اقدامات لازم انجام گیرد.

قالیباف با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال 94 حدود 7 هزار میلیارد ریال از عوارض و ارزش افزوده کلانشهرها برای خرید ماشین آلات به شهرهای کوچک اختصاص داده شده است،‌ افزود: اختصاص 600 میلیارد ریال از عوارض شهرداری‌ها به سازمان محیط زیست یکی دیگر از بندهای مورد نقد شهرداران کلانشهرها است که امیدواریم با درایت رئیس مجلس شورای اسلامی اینگونه بندها که منافع ملی را نادیده می‌گیرند در کمیسیون تلفیق مطرح و اصلاح شود.

قیمت تمام شده اوراق مشارکت به نفع شهرداری‌ها نیست

شهردار تهران با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده اوراق مشارکت اصلا به نفع شهرداری‌ها نیست، تصریح کرد: در حالی که درآمدهای هر یک از شهرداری‌ها باید برای همان شهر هزینه شود، براساس بندهای پیشنهاد شده لایحه بودجه سال 94 که مربوط به حوزه شهرداری‌ها است 3 هزار میلیارد تومان از سهم کلانشهرها برداشته و به دیگر شهرها پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح دیدگاه غلط حاکم در قوای سه‌گانه نسبت به نهاد عمومی شهرداری‌ها ادامه داد: نگاه فعلی حاکم در قوای سه‌گانه این است که صددرصد شهرداری‌ها را دولتی کنند.

دکتر علی لاریجانی در این رابطه گفت: فضایی که آقای قالیباف مطرح کردند ممکن است در دولت و دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشند اما در مجلس این نوع نگاه که شهرداری‌ها را دولتی کنند وجود ندارد اما اینکه در مجلس به شهرهای کوچک بیشتر توجه می‌شود درست است چرا که در این رابطه مطالبات بسیاری وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اما مباحث و نگرانی‌هایی که درخصوص کاهش درآمدهای شهرداری‌های کلانشهرها مطرح شد قابل قبول است چرا که مخارج و هزینه‌های شهرداری‌های کلانشهرها بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد: موارد و مسائلی که در خصوص لایحه بودجه سال 94 مطرح شد اگر به تصویب رسیده باشد دیگر قابل تغییر نیست اما آن دسته از بندهایی که هنوز تصویب نشدند در کمیسیون تلفیق قابل پیگیری و اصلاح است.

میرنجاتی:ایجاد یک اتاق فکر به منظور بهبود مدیریت شهری در مجموعه دولت و مجلس ضروری است

میرنجاتی مدیر کل دبیرخانه شهرداری‌های کلانشهرهای کشور نیز در این نشست پیشنهاداتی را مطرح کرد و گفت: ایجاد یک اتاق فکر به منظور بهبود مدیریت شهری در مجموعه دولت و مجلس ضروری است

وی با اشاره به اینکه همه نهادها یک رابط پارلمانی دارند، افزود: شهرداری‌ها از چنین امتیازی برخوردار نیستند در حالی که اگر یک نماینده از طرف شهرداری‌ها در زمان بررسی لوایح و طرح‌های مرتبط با حوزه کاری شهرداران در مجلس حضور داشته باشد در قانونگذاری صحیح و دقیق‌تر موثر خواهد بود.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه شهرداری‌های کلانشهرها پیشنهادات خود در مورد بودجه 94 و سایر مسائل را به صورت مکتوب ارائه کنند،‌ افزود: پیشنهاداتی که در مورد بودجه وجود دارد را از طریق کمیسیون عمران مجلس مطرح و پیگیری کنید تا در کمیسیون تلفیق بررسی شود و یک نفر به عنوان نماینده از طرف کل شهرداری‌های سراسر کشور برای حضور در صحن علنی مجلس و کمیسیون تلفیق معرفی شود.  

میرنجاتی درخواست کرد: یک جلسه دو ساعته از وقت کمیسیون تلفیق برای طرح مسائل و مطالبات شهرداران کلانشهرها اختصاص داده شود تا این مدیران شهری بتوانند دیدگاه‌های خود در مورد لایحه بودجه 94 را مطرح کنند.

مدیر کل دبیرخانه شهرداری‌های کلانشهرهای کشور با بیان اینکه انتظار می‌رود مجلس در مصوبات خود از حقوق شهرداری‌ها صیانت کند، ادامه داد: در حالی که در بودجه سال 93 مصوب شده است به منظور توسعه حمل و نقل عمومی سالانه 4 هزار میلیارد برای توسعه حمل و نقل درون شهری و 6 هزار میلیارد در حوزه برون شهری هزینه شود فقط بخش مربوط به حمل و نقل درون شهری اجرایی شده و بخش دوم که مربوط به حمل و نقل برون شهری است اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: ما هم شرایط دولت را درک می‌کنیم اما انتظار داریم حقوق تصویب شده به شهرداری‌ها پرداخت شود.

دکتر لاریجانی: شهرداری خلق درآمد کند/لزوم همیاری شهرداری با دولت برای جمع آوری مالیات

دکتر لاریجانی در رابطه با اجرایی نشدن برخی قوانین مربوط به شهرداری‌ها گفت: اینگونه موارد را به صورت مکتوب اعلام کنید تا با دستگاه مربوطه مطرح و رسیدگی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به شهرداران کلانشهرهای حاضر در جلسه گفت: شما باید به جای اینکه به دنبال گرفتن پول از دولت باشید باید تا می‌توانید به منظور پیشبرد کارهای عمرانی از فاینانس استفاده کنید تا انشاالله در سال‌های آینده اوضاع بهبود یابد.

وی تاکید کرد: باید اقدامات عملیاتی را انجام و از امکان‌های دیگر برای خلق درآمد استفاده کنید.

تا پایان سال جاری لایحه درآمدهای پایدار از سوی شهرداری‌ها به مجلس ارائه می‌شود

شهردار تهران در جمع بندی نهایی این نشست و دغدغه‌های شهرداران کلانشهرهای کشور گفت: اصلاح بندهایی از لایحه بودجه 94 در کمیسیون تلفیق و اجازه حضور یک نماینده از طرف شهرداری‌های سراسر کشور در جلسات این کمیسیون و همچنین در صحن علنی مجلس یکی از خواسته‌های شهرداری‌ها است.
نظرات بینندگان