arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۳۱۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۳ - ۲۴ دی ۱۳۹۳

وزیر بهداشت: غیبت و دروغ در بروز حوادث نقش دارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر بهداشت با بیان اینکه برخی شهرها حتی یک تخت بیمارستانی هم ندارند درباره حوادث گفت: غیبت، دروغ، تبلیغ دروغ، شایعه و ناهنجاری‌های اخلاقی مستقیم و غیرمستقیم در بروز تروما (حوادث) نقش دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در اولین کنگره ترومای کشور گفت: هر چقدر از این سمینارها تشکیل شود که با هدف کاهش کشته‌ها و مجروحان حوادث باشد خوب است.

وی با تأکید بر این نکته که تروما منحصر به تصادفات نیست، گفت: اخلاق جامعه زیربنای اصلی کاهش ضربه‌هاست، غیبت، دروغ، تبلیغ دروغ، شایعه و ناهنجاری‌های اخلاقی مستقیم و غیرمستقیم در بروز تروما نقش دارد.

وزیر بهداشت افزود: یکی از عوامل مهم در تروما، مسائل فرهنگی و اجتماعی است.

وی با انتقاد از اینکه برخی سیاستمداران نمی‌خواهند بابت تصمیمات خود هزینه بدهند، گفت: ما در مملکت خود گرفتار رودربایستی هستیم، چرا که سیاستمداران برای تصمیمات خود نمی‌خواهند هزینه بدهند و معتقدند که هزینه‌ها را باید افراد دیگر بدهند، این عمل آنها به یک تصمیم قاطع نمی‌انجامد.

وی خاطرنشان کرد: برخی اقدامات نیاز به هزینه دارد که کمترین آن آبرو است که ما حاضریم آن را بپردازیم.

هاشمی با اشاره به اینکه برخی اوقات تصمیم‌ها برای یک عده ناخوشایند است، گفت: این افراد از مردم و اکثریت نیستند و منافعی دارند که با تصمیم‌ها به خطر می‌افتد.

وی تأکید کرد: بخشی از مشکلات با جراحی حل می‌شود، اگر می‌خواهیم عمر را در کشور افزایش دهیم و سن امید به زندگی‌مان نسبت به منطقه ارتقا یابد، باید شایع‌ترین علت مرگ جوانان را حل کنیم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: اگر صنعت در این بخش مشکل دارد باید بدون رودربایستی مشکلات آن را برطرف کرد و همان برخوردی که با یک قاتل می‌شود، با خودروی معیوب نیز بشود.

هاشمی ادامه داد: آن چیزی که به وزارت بهداشت مربوط می‌شود، موضوع اورژانس است که ما اکنون 7 هزار و 500 نیرو و 800 پایگاه اورژانس کم داریم، مشکلات آمبولانسی داریم و در هیچ کجای کشور آمبولانس هوایی به معنای حرفه‌ای نداریم.

وی با تشکر از ارتش برای دراختیار گذاشتن بالگردهای خود گفت: مکرر از اطراف تهران شکایت داشتیم که به علت نبود آمبولانس هوایی، مردم جان خود را از دست داده‌اند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه 75 درصد جاده‌های کشور تحت پوشش اورژانس هستند گفت: باید برای اورژانس یک سازمان وسیع ایجاد شود که هم اورژانس، هم هلال احمر، هم پلیس و هم آتش‌نشانی با هم زیر چتر آن سازمان فعالیت کنند.

وی با انتقاد از توسعه شهر تهران بدون پیوست سلامت گفت: اکنون تهران بدون پیوست سلامت در حال توسعه است و روز به روز به وسعت آن افزوده می‌شود که این اصلاً مناسب نیست.

هاشمی با تأکید بر این نکته که وزارت بهداشت اجازه استخدام یک نفر را ندارد، گفت: اکنون 95 هزار نیروی قراردادی ما به علت آنکه ردیف بودجه ندارند، بلاتکلیف روی دست‌مان مانده‌اند که مجبوریم حقوق آنها را از طریق منابعی که مردم دراختیارمان می‌گذارند پرداخت کنیم.

وی در مورد تجمیع هلال احمر و اورژانس گفت: در برخی از جاده‌ها در یک مکان هم هلال احمر پایگاه دارد و هم اورژانس، اما در برخی از جاده‌ها هیچ‌کدام حاضر نیستند، که اگر این موضوع حل شود و سازمان‌ها تجمیع شوند، مشکلات حل می‌شود.

هاشمی با غیراستاندارد دانستن اورژانس بسیاری از بیمارستان‌ها گفت: شهرهای اطراف تهران مانند ملارد، پیشوا، قرچک با وجود دارا بودن یک و نیم میلیون نفر جمعیت فاقد یک تخت بیمارستانی هستند و بیماران آنها در حین انتقال 2 ساعته به بیمارستان‌های تهران تلف می‌شوند.

وزیر بهداشت به طرح این وزارتخانه برای افزودن 11 هزار میلیارد ریال به اعتبارات کشور در عرض 5 سال گفت: ما می‌توانیم با وضع مالیات سنگین بر سیگار و کالاهای آسیب‌رسان، درآمدی کسب کنیم.

وی تأکید کرد: وزارت کنونی برخلاف گذشته هیچ چشم طمعی به کالاهای آسیب‌رسان ندارد.

هاشمی با انتقاد از منتقدان و رسانه‌ها گفت: ترویج تهمت و دروغ و شایعه هزینه‌ای ندارد، گرچه می‌توان هم گوش و هم آنها را بست تا آسیبی نرسانند.

وزیر بهداشت در مورد هزینه برای افزایش طول عمر مردم گفت: اگر بخواهیم عمر مردم را افزایش دهیم، ارزان‌ترین راه سرمایه‌گذاری روی حوادث جاده‌ای است به طوری که اگر یک صدم درصد هزینه درمان سرطان را برای حوادث جاده‌ای هزینه کنیم، طول عمر در کشور بیشتر افزایش می‌یابد.

وی گفت: مگر سرطانی چقدر عمر می‌کند، 5 سال، 3 سال، یا حتی برخی با درمان و بی‌درمان نیز عمر یکسان دارند.
نظرات بینندگان