arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۷ - ۲۵ دی ۱۳۹۳

هارف: هرگونه اعمال تحریم جدید ایران ناقض برنامه اقدام مشترک است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: هرگونه اعمال تحریم جدید علیه ایران ناقض برنامه اقدام مشترک بوده و از سوی دیگر ایران را تشویق به نقض این توافق موقت خواهد کرد.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست هفتگی خود درباره اظهارات یکی از سناتورهای تندرو علیه مذاکرات هسته‌ای، گفت: دولت آمریکا سیاستی را در پیش گرفته است که بر اساس آن برای اولین‌بار در طول یک دهه برنامه هسته‌ای ایران متوقف شده و سیاستی که ما در نظر داشته‌ایم نتایجی به همراه داشته است. بسیاری از مردم با این سیاست موافق هستند.

او ادامه داد: این سیاست تضمین همه راه‌هایی است که ایران را به دستیابی به سلاح هسته‌ای سوق می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره مطرح شدن گزینه نظامی از سوی یکی از سناتورهای کنگره علیه ایران با مخالفت با این اظهارات، گفت: هرگونه تحریم جدید نه تنها می‌تواند ناقض برنامه اقدام مشترک باشد بلکه می‌تواند ایران را به نقض این برنامه و از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش تشویق کند و مذاکرات را به شکست بینجامد.

وی درباره دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا در ژنو، گفت: دیدار ظریف و کری در جهت ارائه یک راهنما برای تیم‌های مذاکراتی در دور جدید مذاکرات بوده است. مذاکرات انجام شده میان ظریف و کری تنها درباره مساله هسته‌ای بوده البته در حاشیه آن درباره پرونده شهروندان آمریکایی نیز گفت‌وگوهایی انجام شد.

هارف در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اخیر جیسون رضایی خبرنگار واشنگتن پست در ایران، گفت: ما همواره آشکارا اعلام کرده‌ایم که تمام شهروندان آمریکایی زندانی در ایران باید آزاد شوند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ارائه زمان گزارش از سوی تیم هسته‌ای به کنگره درباره روند مذاکرات هسته‌ای گفت: مانند هر دوره از مذاکرات در این دوره نیز گزارشی به کنگره ارائه خواهد شد. حتی مکالمات تلفنی با برخی از اعضا انجام گرفته شده است. وزیر خارجه حتما به کنگره گزارش خواهد داد.

او درباره مواضع اخیر کنگره گفت: همواره نظرات متفاوتی از کنگره شنیده‌ایم و این اظهارنظرها مختص به این کنگره نبوده است. ما آن‌ها را در جریان مذاکرات خواهیم گذاشت.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان