arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۹ - ۲۶ دی ۱۳۹۳

تبرئه شش ایرانی از زندان های مالزی/هشدار کنسول ایران به مسافران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کنسول جمهوری اسلامی ایران در مالزی روز جمعه از تبرئه و آزادی پنج زن و یک مرد ایرانی که در دام باندهای قاچاق مواد مخدر گرفتار شده بودند، خبر داد.

'مرتضی جاودان' کنسول ایران در مالزی در گفت وگو با ایرنا، اعلام کرد این اتباع ایران که پس از گرفتار شدن در دام باندهای قاچاق مواد مخدر سه سال را در زندان های مالزی سپری کردند با حکم دادگاه از اتهامات وارده تبرئه و آزاد شدند.

وی گفت: آزادی این شش نفر با تلاش و پیگیریهای بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور و کمکهای انجمن حمایت از زندانیان ایرانی در مالزی صورت گرفت و آنها به ایران بازگشتند.

این شش تبعه ایران اکتبر سال 2011 به اتهام حمل مواد مخدر شیشه در فرودگاه بین المللی کوالالامپور بازداشت شده بودند.

جاودان گفت: این پنج زن و یک مرد ایرانی با پیشنهاد سفر رایگان به سوریه و مالزی و حمل وسایل تجاری، فریب باندهای قاچاق مواد مخدر را خورده و در 11 چمدان به نام آنها، پنج کیلو و 700 گرم ماده مخدر شیشه را از دمشق به کوالالامپور قاچاق کرده بودند.

این افراد که از 23 تا 48 سال سن دارند، پیش از ترک خاک مالزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، مدعی شدند خواهر دوستِ یکی از این افراد (از اعضای باند قاچاق) به آنها پیشنهاد داده بود با حمایت مالی یک فردِ خیر برای انجام سفر زیارتی به سوریه سفر خواهند کرد. این باند قاچاق مواد مخدر در سوریه به آنها پیشنهاد سفر تفریحی به مالزی و انتقال قطعات رایانه برای فردی در تهران را داد.

برنامه ریزی سفر این افراد به وسیله دو خواهر در ایران انجام شده بود. این دو زن نیز در تهران دستگیر شده اند و یکی از آن ها به اعدام و دیگری به حبس ابد محکوم شده است.

سه نفر از افراد آزاد شده از زندان های مالزی اعضای یک خانواده، شامل مادر و دو دختر هستند. به گفته این افراد، از مجموع 11 چمدانی که آن ها از سوریه به مالزی منتقل کردند، چهار چمدان در فرودگاه مالزی ناپدید شده است و 12 بسته ماده مخدر شیشه در شش چمدان دیگر قرار داده شده بود که براساس آن زمینه بازداشت هر شش نفر فراهم شده بود.

یکی از این چمدان ها ظاهرا در فرودگاه سوریه ناپدید شده است.

این افراد مدعی شدند چهار چمدان دیگر که شامل حدود سه کیلو گرم ماده مخدر شیشه بوده در فرودگاه کوالالامپور ربوده شده که البته همین امر در تبرئه این افراد نقش داشته است.

کنسول ایران در مالزی، گفت: نداشتن مدارک کافی که نشان دهد مواد مخدرِ ضبط شده متعلق به این افراد است، منجر به تبرئه آن ها پس از سه سال بازداشت در زندان های مخوف مالزی شد. این گروه در بیش از 50 جلسه دادگاه حضور یافتند و در نهایت قاضی حکم به تبرئه و آزادی آنها داد.

وی گفت: این افراد بیش از یک سال پیش نیز حکم تبرئه دریافت کردند، اما با دخالت دادستان مالزی بار دیگر به بازداشتگاه منتقل شدند و پس از یکسال بازداشت، این بار دادگاه مالزی آنها را تبرئه کرد.

جاودان نسبت به پیشنهادات اغفال کننده به مردم برای سفر به خارج از کشور هشدار داد و گفت: قاچاقچیان با پیشنهاد سفر رایگان و حمل بارِ تجاری از مردم به عنوان طعمه استفاده می کنند و مردم باید در قبال این پیشنهادات هوشیار باشند.

وی گفت: طی سالیان گذشته نیز این اتفاقات صورت گرفته و بسیاری از ایرانیانِ زندانی در مالزی در دام باندهای قاچاق مواد مخدر گرفتار شده اند.

به گفته کنسول ایران در مالزی، قاچاقچیان با فریب افراد مبنی بر سفر رایگان به مالزی آن ها را فریب داده و در مقابل پرداخت هزینه سفر از آن ها می خواهند بسته های مشکوکی را با خود حمل و به فردی در آن کشور تحویل دهند. افراد نیز بی خبر از محتویات داخل بسته ها به طمع سفر رایگان و دریافت اندکی کارمزد این اقدام را انجام داده و در دام پلیس مالزی گرفتار می شوند.

وی همچنین اعلام کرد ورود افراد خلافکار از ایران به مالزی کاهش یافته است و تعداد زندانیان ایرانی در این کشور از منطقه جنوب شرق آسیا همچنان روند نزولی دارد. این امر در نتیجه همکاری تهران و کوالالامپور و سختگیری در مرزهای هوایی صورت گرفته است.

هم اکنون دستکم 200 ایرانی به اتهام های مختلف که اکثرا مواد مخدر است در 12 زندان مالزی بسر می برند. بیشتر این افراد به دلیل عدم توجه به هشدارهای پلیس برای انتقال بسته های مشکوک گرفتار باندهای قاچاق مواد مخدر شده اند.

متوسط سن ایرانیان زندانی در مالزی حدود 35 سال است و بیشتر آنان در دام باندهای قاچاق مواد مخدر گرفتار شده اند که به دلیل مهارتهای زیاد، ردی از خود برجای نمی گذارند.

جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر امضای توافقنامه با مالزی برای انتقال محکومین بین دو کشور را پیگیری می کند و 'وان جنیدی تونکو جعفر' معاون وزیر کشور مالزی اخیرا احتمال داد تا پیش از پایان نیمه نخست سال 2015 میلادی این توافقنامه میان مالزی و برخی کشورها از جمله ایران امضا شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان