arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۸۵۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۲۸ دی ۱۳۹۳

افت تحصيلي دانش‌آموزان با مصرف فست فود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 از جمله مضرات مهم فست فود روي کودکان کاهش ضريب هوشي آنان و افت تحصيلي شان است طبق آخرين تحقيقات روي کودکاني که مصرف فست فود زيادي نسبت به بقيه همسن و سالان خود داشته اند مشخص شد نمرات پايين تر شان رابطه مستقيم با فست فود خوردن آنان داشته است.

 محققان دانشگاه اوهايوي آمريکا تحقيقي را انجام داده‌اند که بر اساس نتايج به دست آمده از اين تحقيقات، خوردن زياد فست فود در کودکان موجب افت تحصيلي آنها در مهارت‌هايي چون روخواني و دروس رياضيات و علوم مي‌شود.

بر اين اساس دانش آموزاني که فست فود بيشتري مي‌خوردند، نمراتشان 20 درصد کمتر از کودکاني بود که فست فود نمي‌خوردند. در واقع علاوه بر معضل چاقي حاصل از مصرف اين غذاها، عملکرد دانش آموزان در کلاس نيز تضعيف مي‌شود. اين نتايج حتي با در نظر گرفتن عوامل ديگري مثل ورزش کردن، ‌تماشاي تلويزيون، سطح طبقاتي خانوار و … نيز به همين ترتيب بوده است.

 به نقل از ساي‌سنترال، در اين مطالعه 11 هزار و 740 دانش آموز مورد بررسي قرار گرفتند و به لحاظ توانايي‌ها در زمينه روخواني، رياضيات و علوم از آنها آزمون‌هايي گرفته شد و پرسشنامه‌اي را نيز در زمينه مصرف انواع مواد خوراکي‌ها تکميل کردند. نتايج بررسي ها تاييد کرد کودکاني که نمرات ضعيف تري داشتند مصرف فست فود در آن‌ها بيشتر بوده است.

در اين ميان کمتر از يک سوم، 23 درصد از کودکان در هفته‌ي پيش از تحقيق هيچ گونه فست فودي مصرف نکرده بودند و 10 درصد هر روز و 10 درصد ديگر چهار تا شش مرتبه در هفته از اين نوع غذاها مصرف مي‌کردند. تقريبا بيش از نصف اين کودکان يک تا سه مرتبه در هفته پيش از انجام تحقيق فست فود مصرف کرده بودند.

اين تحقيق نشان داد کودکاني که در هفته‌ي پيش از انجام آزمايش‌ها،‌ چهار تا شش مرتبه فست فود مصرف کرده بودند نمرات بسيار ضعيفي در تمام دروس مورد نظر (خواندن، رياضيات، علوم) و در مقايسه با کودکاني داشتند که اصلا از اين نوع غذاها مصرف نکرده بودند.

کارشناسان پس از اعلام اين يافته‌ها به والدين پيشنهاد مي‌کنند که توصيه‌ آنها حذف فست فود از وعده غذايي کودکان نيست بلکه راه حل آنها محدود کردن مقدار مصصرف اين نوع از غذاها تا حد امکان است. در واقع فست فودها به دليل فقر ريزمغذي‌هاي حياتي مثل آهن و … که به توانايي‌هاي شناختي کمک مي‌کنند، غذاهاي سالمي به حساب نمي‌آيند و علاوه بر اين موادغذايي پرحجم و پرچربي مثل فست فودها به حافظه کوتاه مدت و روند يادگيري آسيب مي‌زنند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان