arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۲۸ دی ۱۳۹۳

رویترز: ایران و 1+5 مواضع هسته ای را بازنگری کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 خبرگزاری رویترز از ژنو گزارش داد: جمهوری اسلامی ایران و قدرت های جهانی روز یکشنبه برای ارزیابی اختلافاتشان در مورد برنامه هسته ای تهران تشکیل جلسه دادند.

براساس این گزارش، مذاکرات ژنو که در سطح مدیران سیاسی برگزار شد، حاصل پنج روز مذاکرات در این شهر و پاریس است که ملاقات های طولانی بین 'جان کری' و 'محمد جواد ظریف' وزرای خارجه آمریکا و ایران را در بر می گیرد.

'هلگا اشمید' مدیر سیاسی اتحادیه اروپا ریاست این مذاکرات در پشت درهای بسته در دفتر دیپلماتیک اتحادیه مزبور در ژنو را برعهده داشت که با حضور مقاماتی از ایران، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا برگزار شد.

'وندی شرمن' معاون موقت وزیر خارجه آمریکا ریاست هیات آمریکایی را برعهده داشت و 'عباس عراقچی' معاون وزیر خارجه ایران نیز به عنوان نماینده ایران در این نشست حضور داشت. هیچ یک از این دو به هنگام ورود به جلسه با خبرنگاران گفت و گو نکردند.

در همین حال، یک دیپلمات در حالی که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت: هدف از نشست امروز ارزیابی این مساله است که همه این جلسات ما را به کجا می برد و اینکه چطور می توانیم این روند را در قالب یک طرح گسترده به جلو سوق دهیم.

رویترز در ادامه این گزارش آورد: 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا روز جمعه ضمن هشدار به نمایندگان این کشور در این خصوص که ماشه تحریم های جدید علیه ایران را نکشند، گفت که این اقدام، مذاکرات دیپلماتیک را مختل می کند و احتمال درگیری با تهران را افزایش می دهد.

از سویی، 'وانگ گون' نماینده چین در مذاکرات هسته ای امروز (یکشنبه) به خبرنگاران در ژنو گفت: زمان رو به اتمام است و پکن امیدوار است که همه طرف ها این فرصت تاریخی را با شتاب و انجام دو کار غنیمت شمارند، نخست آنکه یک رویکرد واقع گرایانه و قابل انعطاف را با خرد اتخاذ شود و دوم آنکه اراده سیاسی ممکن و حداکثری با تصمیمات سیاست مصمم نشان داده شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان