arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۰۹۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۹ - ۲۹ دی ۱۳۹۳

مذاکره هسته‌ای دیپلمات‌های آمریکا و کره شمالی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیپلمات‌های ارشد پیشین آمریکایی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کره شمالی برای حل اختلاف چندین ساله میان دو طرف بر سر توقف برنامه هسته‌ای کره شمالی با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، روز یک‌شنبه لئون سیگال، رییس پروژه همکاری امنیتی شمال شرقی آسیا در شورای تحقیقات علوم اجتماعی آمریکا درباره این دیدار به خبرنگاران گفت: در این دیدار برنامه موشکی کره شمالی مورد بحث قرار گرفت.

او ادامه داد: این دیدار در جهت درک بهتر دو طرف از مواضع و خواسته‌های یکدیگر برای حل اختلافات میان آمریکا و کره شمالی انجام شد.

این دیدار صبح روز یک‌شنبه میان نماینده آمریکا و کره شمالی در سنگاپور انجام شد.

در حال حاضر آمریکا و کره شمالی هیچ‌گونه روابط رسمی دیپلمات ندارند. اما ظرف مدت چند سال گذشته دیپلمات‌های پیشین آمریکایی با مذاکره‌کنندگان ارشد کره شمالی برای توقف برنامه هسته‌ای کره شمالی چندین بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

تیم مذاکره‌کننده کره شمالی که در راس آن ری یونگ هو، مذاکره‌کننده و نماینده کره شمالی در مذاکرات هسته‌ای شش جانبه کره شمالی قرار دارد، اخیرا تمایل خود را برای بازگشت به میز مذاکرات که شامل کشورهای آمریکا، روسیه، چین، ژاپن و کره جنوبی می‌شود اعلام کرده است که البته با واکنش منفی مقامات کاخ سفید روبه‌رو شد.

واشنگتن خواستار آن است که پیونگ یانگ برای ثابت کردن حسن نیت خود ابتدا اقدامات عملی را در این زمینه انجام دهد.

در ابتدای ماه جاری کره شمالی اعلام کرد در صورتی که آمریکا رزمایش‌های نظامی مشترک خود را با کره جنوبی متوقف کند حاضر است برای مدتی آزمایش‌های هسته‌ای خود را متوقف کند که واشنگتن در واکنش به این مساله اعلام کرد که رزمایش نظامی مشترک نیروهای آمریکا و کره جنوبی حدود نیم قرن است که هر سال انجام می‌شود و ضمن این رزمایش هیچ‌گونه تهدیدی برای کره شمالی محسوب نمی‌شود؛ هیچگونه ارتباطی نیز میان توقف برنامه هسته‌ای و رزمایش مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی وجود ندارد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، کره شمالی هم‌اکنون دارای ده‌ها کلاهک هسته‌ای است هم‌چنین این کشور از سال 2006 تاکنون سه آزمایش هسته‌ای را انجام داده است و به گفته برخی از کارشناسان و مقامات نظامی آمریکا، این رژیم فاصله کمی تا دستیابی به تکنولوژی نصب کلاهک‌های هسته‌ای بر موشک‌های کروز دارد.
نظرات بینندگان