arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۳۰ دی ۱۳۹۳

تکذیب آلودگی مرغ ها به سرب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، گفت: نتایج آزمایش های انجام شده در سالهای 91 و 92، میزان غیراستاندارد فلزات سنگین از جمله سرب در میان نمونه های تصادفی انتخاب شده از مرغداری ها و کشتارگاه های طیور سراسر کشور را رد کرده است.

جمال الدین جاویدی با اشاره به برخی مصاحبه ها و گزارش هایی که به اشتباه در دوره های زمانی مختلف بر میزان بالای سرب در گوشت مرغ تاکید می کنند، افزود: به استناد دستورالعمل اتحادیه اروپا، کشورهای صادرکننده گوشت مرغ به اتحادیه اروپا موظف به تعیین آزمایشگاه مرجع اختصاصی برای هر گروه باقیمانده فلزات سنگین و دارو در فرآورده های دامی است.

وی اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور براین اساس به عنوان مرجع ذیصلاح درسال 1391 نسبت به تعیین آزمایشگاه های مرجع اختصاصی برای گروه های باقیمانده اقدام و در این راستا آزمایشگاه کنترل بهداشتی مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بعنوان آزمایشگاه مرجع اختصاصی فلزات سنگین و فعال زیر نظر مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور انتخاب شد.

جاویدی با اشاره به نمونه برداری از 623 نمونه مرغ از مرغداری ها و کشتارگاه های طیور سراسر کشور در سال 91 به روش تصادفی، تصریح کرد: این تعداد نمونه در اختیار آزمایشگاه مرجع تخصصی فلزات سنگین در فرآورده های دامی قرار گرفت که نتایج این بررسی ها نشان می دهد هیچیک از نمونه های مورد آزمون از لحاظ سرب بالاتر از حد مجاز نبوده اند.

وی ادامه داد: در سال 92 نیز این آزمون انجام شد و تعداد 623 نمونه مرغ از مرغداری ها و کشتارگاه های طیور سراسر کشور به روش تصادفی مورد آزمایش قرار گرفت که نتایج سال 91 بطور مجدد در سال 92 نیز تکرار و هیچیک از نمونه های مورد آزمون از لحاظ سرب بالاتر از حد مجاز نبودند.

جاویدی با اشاره به اینکه برخی دوستان به طور دوره ای با انجام مصاحبه هایی نسبت به میزان بالای سرب در گوشت مرغ هشدار می دهند و به این ترتیب موجب نگرانی مردم می شوند، پیشنهاد کرد: در صورت داشتن هرگونه مدرک یا مستندات آنها را در اختیار این سازمان قرار دهند تا نسبت به صحت و سقم آنها در این مرکز مرجع تشخیص نهایی اقدام لازم بعمل آید، چرا که دستیابی به نتایج صحیح در آزمایشگاه های معمولی امکانپذیر نمی باشد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان