arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۰ - ۳۰ دی ۱۳۹۳

ایران و ترکیه: غرب حق توهین به مقدسات مسلمانان را ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «مسئله دخالت رژیم صهیونیستی در سوریه علامت مهمی است که نشان می‌دهد آنها قصد دارند با دسیسه کشورهای اسلامی را تحت فشار قرار دهند» گفت: کشورهای اسلامی باید در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی مانند حمله تروریستی اخیر این رژیم جعلی، هم‌صدا باشند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی که برای شرکت در دهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی به ترکیه سفر کرده است،با جمیل چیچک رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و کهن ایران و ترکیه، تصریح کرد: ایران و ترکیه به‌عنوان دو کشور تاثیرگذار در منطقه، همواره در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با یکدیگر همکاری داشته‌اند و لازم است که این روابط ارتقا یابد.

لاریجانی در این دیدار گفت: اراده دو کشور باید بر این باشد که سطح مبادلات تجاری به بیش از 30 میلیارد دلار افزایش یابد و ایران با برخورداری از منابع زیرزمینی مانند نفت و گاز می‌تواند در کنار ترکیه نقش مکملی برای توسعه روابط اقتصادی داشته باشد.

وی همچنین درخصوص مسائل منطقه‌ای افزود: در حال حاضر وضعیت موجود در سوریه به نفع هیچ کشوری نیست، بنابراین باید تلاش شود مسائل سوریه از طریق راهکار سیاسی حل شود تا وضعیت داخلی این کشور به ثبات برسد.

لاریجانی با اشاره به حمله تروریستی اخیر صهیونیست‌ها گفت: مسئله دخالت رژیم صهیونیستی در سوریه علامت مهمی است که نشان می‌دهد آنها قصد دارند با دسیسه کشورهای اسلامی را تحت فشار قرار دهند، بنابراین تمامی کشورهای اسلامی باید در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی مانند حمله تروریستی اخیر این رژیم جعلی هم‌صدا باشند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در این دیدار با اشاره به اینکه کشورهای غربی نباید به مقدسات مسلمانان توهین کنند، افزود: یکی از مسائل

لزوم واکنش جدی کشورهای مسلمان به مساله توهین به پیامبر(ص)

بر اساس این گزارش در ابتدای این دیدار، جمیل چیچک رئیس مجلس ترکیه ضمن خیرمقدم به لاریجانی و هیات همراه گفت: امیدوارم در دهمین اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی به مسائل اصلی کشورها رسیدگی شود و همچنین واکنشی جدی به توهین به پیامبر اسلام (ص) از سوی کشورهای اسلامی صورت بگیرد.

چیچک ادامه داد: ترکیه نیز این موضوع را قبول دارد که ورود دیگران به منطقه مسائل را حل نمی‌کند. کشورهای غربی با ماشین آتش‌نشانی به منطقه نیامده‌اند، بلکه با کامیونی حامل بنزین آمده‌اند که می‌خواهند اختلافات جزئی بین مسلمانان را شعله‌ور کنند.

رئیس مجلس ترکیه تصریح کرد: ترکیه همواره در کنار جمهوری اسلامی ایران بوده و بر توسعه روابط میان دو کشور تاکید دارد.

وی یادآور شد: احداث خط راه‌آهن جدید بین ایران و ترکیه یک ضرورت است که می‌تواند تحول اساسی در توسعه اقتصاد دو کشور و حتی منطقه داشته باشد.
نظرات بینندگان