arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۴۰۵
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۷ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۳

افزايش اندک قيمت نفت با وجود پيش‌بيني کاهش در نيمه نخست 2015

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 قيمت نفت در بازارهاي جهاني در حالي روز گذشته 5 درصد کاهش يافته بود که امروز با 30 سنت افزايش 48.29 دلار فروخته شد.

به نقل از رويترز، به دنبال بروز نشانه‌هايي مبني بر تقويت قيمت نفت در سطح کنوني، قيمت نفت در معاملات امروز بازارهاي جهاني اندکي افزايش يافت اما تحليلگران معتقدند که چشم‌انداز بازار نفت براي 6 ماه آينده همچنان به علت عرضه بيش از حد تاريک خواهد ماند.

پس از اينکه صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني رشد اقتصادي جهان در سال 2015 را کاهش داد و ايران به اين نکته اشاره کرد که در صورت عدم حمايت اوپک، قيمت‌ها به 25 دلار افت خواهد کرد، قيمت نفت در معاملات ديروز 5 درصد کاهش يافت.

هر بشکه نفت برنت درياي شمال با 30 سنت افزايش 48.29 دلار فروخته شد. نفت خام آمريکا نيز 46.39 دلار در هر بشکه معامله شد.

اما به گفته تحليلگران، قيمت‌هاي پايين طي نيمه نخست امسال ادامه خواهد يافت.

بانک بي‌ان‌پي‌پاريباس طي يادداشتي اعلام کرد، پيش‌بيني مي‌کنيم قيمت‌ها کاهش يابد. تقويت قيمت کالاهاي اساسي روندي عکس با دلار دارد. با توجه به اينکه آمريکا در حال انجام سياست‌هاي پولي انقباضي و اروپا و ژاپن در مرحله متمايل به توسعه هستند، تقويت ارزش دلار، مانع هرگونه بهبود افزايشي قيمت نفت خواهد شد.

قيمت پايين نفت، نرخ تورم را بسياري از کشورها پايين‌ مي‌آورد به خصوص در اقتصادهاي آسيا و اروپا که مجبور هستند تا براي تامين تقاضاي خود نفت وارد کنند.

يک موسسه تحقيقاتي در زمينه انرژي در اين باره در يادداشتي نوشت، نرخ تورم در کشورهاي توسعه‌يافته به علت کاهش قيمت نفت به شدت کاهش مي‌يابد. فضاي جهاني با نرخ تورم پايين، جايي براي ايجاد سياست‌هاي انبساطي در اقتصادهاي بزرگ فراهم مي‌کنم که بيشتر اين امر در منطقه يورو خواهد بود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان