arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۳

فرانس پرس: عربستان بازيگر کليدي در خاورميانه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از ریاض به بررسی اوضاع عربستان پس از اعلام درگذشت عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور پرداخت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این گزارش آمده است:

عربستان سعودی بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان، بازیگر کلیدی در خاورمیانه است که در سال 622 میلادی اسلام در آنجا ظهور پیدا کرد و مکه و مدینه دو مکان مقدس مسلمانان در آنجا قرار دارد.

عربستان تنها کشور عربی عضو گروه 20 است که از سال 2005 تحت سلطنت عبدالله قرار داشت و سلمان بن عبدالعزیز، برادر ناتنی عبدالله جانشین او شد. سلمان بن عبدالعزیز از ژوئن سال 2012 ولیعهد عربستان بود.

بیشتر مناطق عربستان کویری است و مساحت آن 2149690 کیلومتر مربع است که بخش اعظم شبه جزیره عربستان را به خود اختصاص داده است. از غرب به دریای سرخ و از شرق به خلیج فارس محدود است و از جنوب و جنوب غربی مرزهای مشترکی با یمن و عمان دارد. با امارات عربی متحده و قطر از شرق و کویت، عراق و اردن نیز از شمال شرقی هم مرز است.

پایتخت عربستان ریاض است و بر اساس آمارهای رسمی اداره مرکزی آمار عربستان، جمعیت عربستان سعودی در سال 2013، بیست و نه میلیون و نهصد و نود هزار نفر بود که حدود نه میلیون نفر از آن خارجی هستند.

زبان عربستان عربی و دین آن اسلام است و اجرای مراسم هر دین دیگری رسما در این کشور ممنوع است. پادشاهی عربستان در هر سال میزبان حجاج است. همه مردم عربستان مسلمان هستند که اکثریت آنها را سنی های وهابی تشکیل می دهند و اقلیتی حدود 10 درصد از جمعیت عربستان نیز شیعه هستند که در شرق این کشور ساکن هستند.

تاریخ: عربستان در سال 1932 به دست عبدالعزیز بن سعود که تا زمان مرگ خود در سال 1953 بر عربستان حکومت کرد، به شکل امروزی وحدت یافت و از آن زمان تاکنون فرزندان وی بر عربستان حکومت کرده اند.

عبدالله عملا از سال 1995 به دلیل وخامت وضع جسمی ملک فهد، بر عربستان حکومت می کرد که با مرگ وی در اوت 2005 عبدالله رسما پادشاه عربستان شد.

در حالی که 15 نفر از 19 عامل حملات ضدآمریکایی 11 سپتامبر سال 2001 از اتباع عربستان بودند، این کشور به شدت با القاعده که به حملات متعددی به ویژه بین سال های 2003 تا 2007 در خاک این کشور مبادرت کرد و بر اثر آن بیش از 100 نفر کشته شدند، درگیر است.

برغم برخی درخواست ها برای تشکیل پادشاهی مشروطه، عربستان بسیار کم تحت تاثیر بهار عربی قرار گرفت اما ناآرامی هایی از طرف اقلیت شیعه مشاهده شد. در سال 2011 به زین العابدین بن علی، رئیس جمهور فراری تونس پناه داد و از همان زمان انتقال سیاسی در یمن را زیر نظر دارد. این کشور در سپتامبر 2014 به ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش پیوست.

سیاست: سلطنت موروثی است که تشکیل احزاب سیاسی در آنجا ممنوع است و از سال 1992 قانونی بنیادین مشابه قانون اساسی به وجود آورده است که مبتنی بر شریعت اسلامی است و یک شورای مشورتی به نام مجلس شورا دارد که از سال 2013 زنان نیز در آن عضویت دارند. نخستین انتخابات شوراهای شهر در سال 2005 در عربستان برگزار شد. زنان از سال 2015 می توانند در انتخابات شورای شهر مشارکت کنند.

اقتصاد: بزرگترین تولید کننده نفت جهان است و بعد از ونزوئلا، با 265 میلیارد و 800 میلیون بشکه ذخایر نفتی، بالاترین ذخایر نفتی را دارد که 18 درصد ذخایر نفتی جهان محسوب می شود.
عضو سازمان کشورهای تولید کننده نفت، اوپک است و تولید نفت این کشور (از سال 2013، 9 میلیون 760 هزار بشکه در روز) حول 10 میلیون بشکه در روز و ظرفیت تولید نفت آن 12 میلیون و 500 هزار بشکه در روز است.

ذخایر گاز عربستان 8230 میلیارد متر مکعب است.

بر اساس آمار بانک جهانی تولید ناخالص داخلی عربستان در سال 2013، 745 میلیارد و 300 میلیون دلار بود.
میزان بیکاری 11 و 7 دهم درصد جمعیت این کشور است که بر اساس آمارهای رسمی بیکاری در میان زنان 30 درصد است.

قدرت دفاعی: بر اساس گزارش سال 2014 موسسه بین المللی مطالعات راهبردی، ارتش عربستان با 233500 نفر پرسنل که 100 هزار نفر از آنها عضو گارد ملی هستند، مجهزترین ارتش را در میان کشورهای حوزه خلیج فارس دارد.
نظرات بینندگان