arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۶۳۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۳

اهداف حمله اسرائیل به سوریه از نگاه تحلیلگران عرب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رسانه های جهان عرب در این هفته در گزارش ها و یادداشت های مختلف به تحلیل چرایی و اهداف حمله رژیم صهیونیستی به سوریه و هدف قراردادن شماری از فرماندهان حزب الله لبنان، پرداختند.

ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه بیست و هشتم دی ماه با حمله به منطقه «قنیطره» سوریه، 6 تن از فرماندهان حزب الله لبنان و یکی از سرداران سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند.

این حمله و چرایی و پیامدهای آن محور خبرها و تحلیل های بسیاری از رسانه های جهان از جمله رسانه های منطقه یی و فرامنطقه یی عرب زبان بود که در ادامه به مهمترین مسایل مطرح شده در این رسانه ها در ارتباط با این حمله اشاره می شود.



***آزمودن حزب الله

مشخص است که مقام های رژیم صهیونیستی همواره نگران قدرت یابی روزافزون حزب الله و گروه های مقاومت هستند. آنان از به خطر افتادن امنیت مناطق زیر اشغال خود دغدغه دارند.

همچنین طی جنگ داخلی سوریه، نیروهای حزب الله با تن دادن به نبرد با تروریست ها در شهرهای راهبردی سوریه تجربه های بسیاری به دست آورده اند.

علاوه بر این حزب الله پس از نبرد 33 روزه با رژیم صهیونیستی امکانات نظامی خود را به روز ساخته است. بر این اساس برخی از تحلیلگران عرب حمله ی اخیر رژیم صهیونیستی را در راستای سنجش توان حزب الله تفسیر می کنند.

به نوشته ی بیست و نهم دی (نوزدهم ژانویه) روزنامه ی «القدس العربی» چاپ لندن، هدف قرار دادن نیروهای حزب الله در نزدیکی شهر القنیطره سوریه به دست نیروهای رژیم صهیونیستی آزمونی بود که رژیم اشغالگر خواسته است با این یورش قدرت و اعتبار حزب الله را بسنجد.

به نوشته ی این روزنامه اگرچه رسانه های وابسته به رژیم صهیونستی اینگونه وانمود می کنند انتقام حزب الله جدی نخواهد بود و از این راه نسبت به آرام کردن جو عمومی در سرزمین اشغال شده اقدام می کنند، اما به نظر می رسد حزب الله به طور جدی به یورش رژیم صهیونیستی واکنش نشان خواهد داد.

به نوشته ی بیست و نهم آذر(نوزدهم ژانویه) روزنامه ی فرامنطقه یی «الشرق الاوسط»، «محمود قماطی» عضو دفتر سیاسی حزب الله، گفت که بیشتر از این سکوت نخواهیم کرد و در زمان و مکان مناسب به این حمله پاسخ مناسب و بی سابقه یی خواهیم داد.

حمله ی رژیم صهیونیستی در شرایطی صورت گرفت که «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان بیست و چهارم دی ماه در گفت و گو با شبکه ی «المیادین» لبنان از وجود سلاح های پیشرفته تر از موشک های «فاتح 110» و آمادگی کامل مقاومت با وجود حضور در سوریه سخن گفت.



***سنگ اندازی در مسیر گفت وگوهای هسته ای ایران و گروه 1+5

به باور بسیاری از رسانه های جهان عرب شاید مهمترین دلیل حمله ی موشکی ارتش رژیم صهیونیستی به گروهی از نیروهای مجاهد محور مقاومت در منطقه ی قنیطره سوریه، نگرانی این رژیم از توافق نهایی ایران و گروه 1+5 و ضربه یی است که از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده است.

به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، احساس خطر رژیم اشغالگر پس از سفر «محمد جواد ظریف» به پاریس و دیدار با «فرانسوا اولاند» و «لوران فابیوس» رییس جمهوری و وزیر امور خارجه ی فرانسه و اعلام آشکار «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا درباره وتوی هرگونه مصوبه کنگره برای تحریم جدید ایران بیشتر شده است.

در این پیوند، روزنامه ی «الاخبار» لبنان سی ام دی ( بیستم ژانویه) در گزارشی به قلم «سامی کلیب» نوشت: حمله ی اسراییل به نیروهای حزب الله درست همزمان با آغاز گفت و گوهای هسته یی ایران و گروه 1+5 صورت گرفته است. همچنین این یورش در شرایطی انجام گرفت که باراک اوباما گفته است هرگونه تصمیم کنگره درباره ی تحریم ایران را وتو خواهد کرد.

به نوشته ی این روزنامه، رژیم صهیونیستی که همواره بر دوش کنگره سوار است همچنان دستیابی به توافق هسته یی فراگیر با ایران را به منزله ی خطری بزرگ برای وجود خود می داند. از این رو سردمداران رژیم صهیونیستی بر این باورند که درهم کردن مسایل امنیتی منطقه و متهم کردن ایران به حضور در سوریه در این لحظه های سرنوشت ساز بسیار مهم است و می تواند در روند گفت و گوهای هسته یی ایران با قدرت های بزرگ سنگ اندازی کند.

همچنین تارنمای «جریان ملی آزاد » لبنان سی ام دی (بیستم ژانویه) در گزارشی به قلم «نبیل هیثم» نوشت: حمله ی رژیم صهیونیستی در شرایطی صورت گرفته که فضای مثبتی در گفت و گوهای هسته یی ایران و گروه 1+5 حاکم است.

به باور این تحلیلگر لبنانی، در شرایطی که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفته است هر گونه تحریم کنگره علیه ایران را وتو خواهد کرد رژیم صهیونیستی با این حمله که با امضای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن صورت گرفته، خواسته است به باراک اوباما این پیام را برساند که از پیشرفت گفت و گوهای هسته یی بسیار خشمگین است.

به گزارش دوم بهمن(بیست و دوم ژانویه) تارنمای جریان ملی آزاد لبنان، «حسن یعقوب» نماینده ی پیشین مجلس لبنان ناخرسندی رژیم صهیونیستی از گفت و گوهای هسته یی ایران و گروه 1+5 سبب شده است تا این رژیم با یورش به نیروهای حزب الله درصدد باج خواهی سیاسی و انتخاباتی برآید.

در این راستا، «امین حطیط» کارشناس راهبردی و سرهنگ بازنشسته لبنانی، سی ام دی (بیستم ژانویه) به شبکه ی خبری «الجزیره» گفت که دلیل حمله ی رژیم صهیونیستی به نیروهای حزب الله این است که در مسیر دستیابی به توافق هسته یی سنگ اندازی کند.



***نزدیکی ایران و روسیه مایه ی نگرانی رژیم صهیونیستی

ایران و روسیه به عنوان 2 همسایه که دارای دیدگاه های مشترک درباره ی بسیاری از مسایل سیاسی منطقه یی و جهانی هستند، می توانند با استفاده از ظرفیت های خود الگویی از همکاری های مکمل 2 کشور را به نمایش بگذارند. به باور بسیاری از تحلیلگران عرب، رژیم صهیونیستی نزدیکی تهران و مسکو را بر نمی تابد و از هر روشی برای جلوگیری از آن استفاده می کند.

به نوشته ی سی ام دی ماه( بیستم ژانویه) روزنامه ی الاخبار لبنان حمله ی رژیم صهیونیستی به نیروهای حزب الله، 24 ساعت پیش از سفر ارتشبد «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه و هیات همراه او به ایران صورت گرفته است. زیرا این رژیم پیش بینی کرده است که طی این دیدار قراردادهای امنیتی و دفاعی مهمی میان ایران و روسیه صورت گیرد. چنین چیزی نگرانی اشغالگران را دوچندان می کند.

الاخبار افزود: همچنین حمایت مسکو از تصمیم فلسطین برای پایان بخشیدن به اشغال طی یک بازه ی زمانی در شورای امنیت و همچنین تکاپوی روسیه برای حل سیاسی بحران سوریه و نزدیکی مسکو با تهران همه از اموری هستند که برای رژیم صهیونیستی نگران کننده است.



***تلاش نتانیاهو برای جذب یهودیان

چند روز پیش یورش مبهمی به یک مرکز تجاری یهودیان در نزدیکی پاریس رخ داد. چنین حادثه یی سبب شد تا «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از فرصت استفاده کند و تبلیغات گسترده یی را برای پذیرش یهودیان فرانسوی در شهرک های صهیونیست نشین آغاز کند.

در این پیوند، روزنامه ی الاخبار لبنان نوشت: حمله ی رژیم اسراییل به نیروهای حزب الله پس از آن صورت گرفت که این رژیم از یهودیان فرانسه خواسته است تا به سوی شهرک های صهیونیست نشین مهاجرت کنند. این خواسته ی رژیم صهیونیستی پس از حمله مشکوک به مرکز تجاری یهودی در پاریس صورت گرفته است.

به نوشته این روزنامه ی لبنانی، شاید کوتاه نظری نتانیاهو و همراهان وی باعث شده آن ها تصور کنند که دنیا هر اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی را در هر جایی تایید خواهد کرد و به این ترتیب این رژیم می تواند فشارهای خود بر پاریس برای زیر فشار قرار دادن ایران را افزایش دهد.



***استفاده ی تبلیغاتی از هدف قرار دادن نیروهای حزب الله

2 ماه دیگر قرار است در فلسطین اشغالی انتخابات برگزار شود. بسیاری از تحلیلگران معتقدند این رژیم با هدف قرار دادن نیروهای مجاهد حزب الله اهداف سیاسی و انتخاباتی را دنبال می کند. بر این اساس گفته می شود بنیامین نتانیاهو با این حمله خواسته است شکست خود را در نبرد غزه جبران کند؛ چرا که وی پس از شکست در این نبرد به طور کلی محبوبیت خود را از دست داد و اکنون در رقابت انتخاباتی نیاز به جلب رضایت ساکنان فلسطین اشغالی دارد.

به باور ناظران، نتانیاهو با این حمله خواسته است خود را به عنوان پدر معنوی امنیت رژیم صهیونیستی و یهودیان جهان معرفی کند.

با وجود شکست رژیم صهیونیستی در برابر گروه های مقاومت فلسطین در نبرد غزه باز هم نتانیاهو تلاش می کند اینگونه وانمود کند که در نظر ساکنان فلسطین اشغالی مرد مناسبی برای ماموریت های امنیتی است.

در این پیوند روزنامه ی «المستقبل» لبنان سی ام دی ماه ( بیستم ژانویه) در گزارشی به قلم «حسن مواسی» نوشت: در حالی که دولت اسراییل درباره ی این حمله سکوت اختیار کرده است «یواف گالانت» ژنرال بازنشسته اسراییلی میان این یورش و نبرد انتخاباتی جمع بست. این ژنرال صهیونیست گفت که چنین رخدادی و زمان آن یادآور ترور «احمد العجبری» معاون فرمانده کل گردان های عزالدین قسام است که 2 ماه پیش از انتخابات سال 2013 میلادی صورت گرفت.

به نوشته ی این روزنامه ی لبنانی به طور معمول در هر انتخاباتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش کرده است با حمله به فلسطین، سوریه و لبنان و تحریک دغدغه ی امنیتی ساکنان فلسطین اشغالی شمار بیشتری از آنان را به سوی خود بکشد.



***ناامن سازی منطقه

برخی از رسانه ها بر این باورند که هدف این رژیم ناامن ساختن منطقه و فرار از سرکوب ها و سرزنش های ناشی از شکست در جنگ 51 روزه ی باریکه ی غزه است.

به گزارش بیست و نهم دی ماه (نوزدهم ژانویه) روزنامه ی «السفیر» لبنان، «سامی ابوزهری» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با انتشار بیانیه یی ضمن محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به سوریه، هدف این رژیم را ناامن ساختن منطقه و فرار از سرکوب ها و سرزنش های ناشی از شکست در جنگ 51 روزه علیه نوارغزه دانست.

ماجراجویی های پیوسته ی رژیم صهیونیستی نشان از این دارد که هدف این رژیم تحمیل خسارت بر محور مقاومت به طور کلی و حزب الله لبنان به طور ویژه است.

این رژیم با چنین اقدام های تلاش می کند تا معادلات را با رویکرد مورد نظر خود تغییر دهد تا خود را از چالش ها رهایی بخشد.

به هر حال، اگر چه رژیم صهیونیستی تلاش کرده است با هدف قرار دادن نیروهای حزب الله برای رسیدن به منافع خود حاشیه سازی کند، اما آنچه مشخص است اینکه مقام های این رژیم اکنون به شدت نگران واکنش حزب الله و همپیمانان آن بوده و از به خطر افتادن جدی امنیت مناطق مختلف زیر اشغال خود بیمناک هستند. بی تردید پیام قاطع سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله خطاب به صهیونیست ها با این مضمون که «پناهگاهای خود را آماده کنید» تشدید بیش از پیش نگرانی های آنان را سبب خواهد شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان