arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۸۱۹
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۳ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳

یوسا در 78 سالگی بازیگر شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«ماریو بارگاس یوسا» نویسنده پرویی برنده نوبل ادبیات در سن 78 سالگی به دنیای بازیگری قدم گذاشت.

ماریو بارگاس یوسا خالق رمان معروف «سور بز» هفته آینده برای اولین‌بار روی صحنه تئاتر می‌رود و نقشی را در نمایش خودش ایفا می‌کند.

یوسا که در عرصه سیاست و روزنامه‌نگاری هم فعالیت دارد‌، این‌بار به بازیگری روی آورده و در اقتباس «قصه‌های طاعون» جیووانی بوکاچیو در اسپانیا روی صحنه می‌رود.

نویسنده «گفت‌وگو در کاتدرال» در این اثر نقش «دوک اوگولینو» یک اشراف‌زاده قرن چهاردهمی را بازی می‌کند.

این نویسنده 78 ساله درباره این تجربه جدید گفت: تجربه وحشتناکی است؛ عصبی‌ام‌، عصبی‌. احساس ترس‌، وحشت و اضطراب دارم. در عین حال خیلی تحریک‌کننده و هیجان‌انگیز است. این تجربه‌ای جوان‌کننده و نو برای من است.

یوسا «قصه‌های طاعون» را با الهام از شاهکار قرن چهاردهمی بوکاچیو ساخته است. گرچه داستان درباره مبارزه چهار شخصیت اصلی بیماری طاعون است‌، اما او تاکید دارد که اثرش را با نگاهی به معضلات روز جامعه روی صحنه می‌برد.

به گزارش وال استریت ژورنال‌، او در این‌باره گفت: تروریسم، طاعون زمان ماست و فرهنگ سلاحی فوق‌العاده است که با آن می‌توانیم به خوبی از خود دفاع کنیم.

نمایش «قصه‌های طاعون» یوسا از 28 ژانویه تا اول ماه مارس در خانه اپرای مادرید اجرا خواهد داشت. یوسا پیش‌تر نیز در سمت کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی ظاهر شده بود، اما این اولین‌بار است که خود در اثری هنرنمایی می‌کند.

ماریو بارگاس یوسا متولد 1936 از بزرگ‌ترین چهره‌های ادبیات آمریکای لاتین به شمار می‌رود. او طی پنج دهه گذشته آثاری چون «سور بز‌»، «خانه سبز‌»، «گفت‌وگو در کاتدرال» و «شهر سگ‌ها» را خلق کرده است.

این نویسنده در عرصه‌ سیاست و مقاله‌نویسی هم دست توانایی دارد و آثارش در روزنامه‌های معتبر اسپانیولی‌زبان به چاپ می‌رسد. یوسا در سال 2010 موفق به کسب جایزه‌ نوبل ادبیات شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان