arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۲ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۳

آسوشيتدپرس: دموکرات‌ها از تحريم‌هاي جديد عليه ايران حمايت نمي‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 اسوشيتدپرس در گزارشي نوشت : دموکرات هاي سنا روز سه شنبه طرح تحريم هاي جديد ايران را متوقف کردند و فعلا به يک رويارويي بين کنگره و باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا بر سر مذاکرات پايان دادند.

سناتور "باب منندز"، يکي از پيشنهاد کنندگان اصلي اين طرح، گفت همچنان ترديد دارد که توافقي محقق شود. با اين حال، منندز خاطر نشان کرد وي و سناتورهاي دموکرات ديگر اکنون دست‌کم تا پايان ماه مارس در خصوص اين طرح پافشاري نخواهند کرد. ين اقدام منندز، اخبار خوبي براي اوباما است که تهديد کرده است هر گونه طرح تحريم هاي جديد عليه ايران را وتو خواهد کرد.

جمهوريخواهان ممکن است همچنان به دنبال پيش بردن اين طرح باشند، اما بدون حمايت دموکرات ها، کنگره راي لازم را براي فايق آمدن بر وتوي اوباما نخواهد داشت.

کاخ سفيد،" ديويد کامرون" نخست وزير انگليس و ديگر رهبران بين المللي با نمايندگان کنگره آمريکا به طور جدي رايزني کرده و استدلال کرده اند در صورتي که طرح تحريم هاي جديد تصويب شود، ايران ممکن است از مذاکرات خارج شود . اوباما گفت تمايل شرکاي بين المللي آمريکا به اجراي تحريم هاي کنوني عليه ايران نيز ممکن است از بين برود.

"جان بونر" رئيس مجلس نمايندگان آمريکا هفته گذشته با اعلام اين که بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل را براي سخنراني در کنگره در سوم مارس و درخواست براي تحريم هاي جديد، دعوت کرده است، به اختلاف نظر فزاينده با کاخ سفيد دامن زد.

در پي اين اظهارات، اوباما گفت با نتانياهو زماني که به واشنگتن سفر کند، ديدار نخواهد کرد.

"منندز" که طرحي مورد حمايت دو حزب را با سناتور جمهوريخواه "مارک کرک" تهيه کرده است، در جلسه گفت و شنود کميته بانکداري سنا گفت وي و بسياري از همقطاران دموکراتش نامه اي به اوباما ارسال کرده و اعلام کرده اند از تصويب اين طرح قبل از 24 مارس حمايت نخواهند کرد. 24 مارس زماني است که تا آن زمان چارچوبي براي يک توافق نهايي قرار است تعيين شود.
منندز گفت : طرحي که سناتور کرک و من تنظيم کرده ايم، به ايران هشدار خواهد داد که اگر دست نيافتن به توافقي نهايي را برگزيند، عواقب بيشتري وجود خواهد داشت. با اين حال، من و بسياري از همقطاران دموکراتم نامه اي به رئيس جمهور ارسال کرديم و به وي گفتيم تا بعد از 24 مارس از تصويب طرح کرک - منندز در سنا حمايت نخواهيم کرد زيرا ما همچنان اميدواريم ديپلماسي موفق شود.

اين نامه را سناتورها چاک شومر از نيويورک، ريچارد بلومنتال از کنکتيکت، گري پيترز و دبي استابناو از ميشيگان، باب کيسي از پنسيلوانيا، بن کاردين از مريلند، کريس کونز از دلاور، جو مانچين از ويرجينياي غربي و جو دانلي از اينديانا امضا کردند.

"منندز" به صراحت گفت وي و همقطاران دموکراتش قصد ندارند حمايت از اين طرح را براي هميشه متوقف کنند.

منندز گفت : از نظر من، ما نياز داريم ايران درک کند اگر آنها نتوانند به يک موافقتنامه جامع دست يابند، عواقبي وجود دارد.

طرح کرک منندز، که به طور رسمي ارائه نشده است، طي مدت زمان باقي مانده مذاکرات، تحريم هاي جديدي را اعمال نخواهد کرد. يک پيش نويس اين طرح مي گويد اگر تا ششم ژوئيه توافقي وجود نداشته باشد، تحريم هايي که طي مذاکرات کاهش يافت، بار ديگر برقرار خواهد شد. پس از آن تحريم ها هر ماه تشديد خواهد شد.

بر اين اساس، سوم اوت، تحريم هاي جديد عليه صنعت نفت ايران اجرايي خواهد شد. هفتم سپتامبر، محدوديت هاي جديدي بر کشورهايي که نفت ايران را وارد مي کنند اعمال مي شود. پنجم اکتبر، آمريکا تحريم هاي مالي و مسافرتي عليه تعداد ديگري از مقامات ايراني اعمال خواهد کرد. دوم نوامبر، تحريم هاي جديدي بر بانک هاي خارجي که با بانک مرکزي ايران داد و ستد مي کنند، اعمال خواهد شد. سپس در هفتم دسامبر، آمريکا تحريم هاي بيشتري را عليه بخش هاي انرژي، کشتيراني، کشتي سازي، خودرو، معدن و ديگر بخش هاي صنعتي راهبردي در ايران اعمال خواهد کرد.

"شرود براون" سناتور دموکرات از اوهايو در کميته بانکداري سنا، ابراز نگراني کرد که طرح تحريم هاي جديد بدون بررسي کافي در اين کميته پيش مي رود.

برخي جمهوريخواهان در اين کميته همچنان خواستار آن هستند که طرح تحريم ها پيش برود. "پت تومي" سناتور جمهوريخواه گفت : تصور مي کنم کنگره بايد اکنون اقدام کند و يک طرح قدرتمند تحريم ها را تصويب کند .
نظرات بینندگان