arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۷۴۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۳ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۳

آغاز جنگ سرد بین داعش و القاعده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از انتخاب «حافظ‌ سعید‌خان» به عنوان رهبر لشکر خراسان، درگیری بین داعش و القاعده برای هماهنگی با لشکر خراسان افزایش پیدا کرده است.

حافظ‌ سعید‌خان فرمانده سابق و با‌ تجربه طالبان پاکستان به عنوان رهبر گروه لشکر خراسان انتخاب شد.

همچنین بعد از انتخاب حافظ‌سعید‌خان به عنوان رهبر لشکر خراسان درگیری بین داعش و القاعده برای هماهنگی با لشکر خراسان افزایش پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش، قدرت‌طلبی داعش و القاعده در پاکستان به اوج خود رسیده است.

اختلاف‌نظر بین «ابوبکر بغدادی» رهبر داعش و «ایمن‌الظواهری» رهبر القاعده از ژوئن سال 2014 بعد از اینکه بغدادی خود را خلیفه مسلمانان خواند آغاز شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، ایمن‌الظواهری خود را خلیفه می‌داند و در گذشته نیز ابوبکر بغدادی را از سمت نماینده القاعده در عراق برکنار کرده بود.

طبق این گزارش، ظواهری در 4 دسامبر 2014 «عاصم عمر» را به عنوان فرمانده شبه‌نظامیان در آسیای جنوبی تعیین کرد که هدف از این کار جلوگیری از نفوذ داعش در منطقه بود.

بر اساس این گزارش، بعد از اینکه داعش با تبلیغات گسترده و پخش اعلامیه در پیشاور، مناطق قبایلی پاکستان و بخش‌‌هایی از افغانستان تلاش کرد، نفوذ خود را در منطقه بیشتر کند القاعده با گسترش روابط خود با شبه‌نظامیان پاکستانی به ویژه طالبان پاکستان سعی نمود از نفوذ داعش جلوگیری کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اختلاف بین داعش و القاعده حتی ممکن است منجر به درگیری مسلحانه بین این 2 گروه شود و لشکر خراسان نقش موثری در قدرت گرفتن یکی از این گروه‌ها دارد.

طبق این گزارش، خراسان منطقه‌ای است که بخش‌‌هایی از پاکستان، افغانستان،‌ ایران و کشورهای آسیای مرکزی را در بر می‌گیرد و اعضای لشکر خراسان نیز از تمامی این کشورها انتخاب شده‌اند.

بر اساس این گزارش، «العدنانی» سخنگوی داعش با انتشار یک کلیپ ویدئویی حافظ سعید خان را به عنوان رهبر لشکر خراسان معرفی کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد بعد از کشته شدن فرمانده طالبان پاکستان در حمله پهپادهای آمریکایی، علاوه بر «خان سید سجنا» و «شهریار مسعود»، «حافظ سعید‌خان» نیز یکی از کاندیداهای رهبری طالبان بود.

گفتنی است، حافظ سعید‌خان دوست نزدیک بیت الله محسود می‌باشد و در بین شبه نظامیان طالبان به سختگیری و عملیات‌های چریکی مخرب مشهور است.

طبق این گزارش، تعیین سعید‌خان به عنوان رهبر لشکر خراسان آن هم از جانب داعش زنگ خطر را برای القاعده به صدا درآورده است.

کارشناسان بیان می کنند، در آینده القاعده و داعش برای نفوذ بیشتر در جهان تلاش خواهند کرد و بقیه گروه‌های شبه نظامی از جمله طالبان باید با یکی از این 2 گروه بیعت کنند.

گفتنی است، پشتیبانی لجستیک برخی کشورها از داعش و القاعده نقش موثری در نفوذ یکی از این دو گروه در منطقه دارد.
نظرات بینندگان