arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳

محبییان: اصولگرایان باید درصدی از تکثر را در میان خود بپذیرند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امیر محبیان معتقد است که در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی علی رغم وجود وحدت تئوریک در بین اصولگرایان ،اختلافات شدیدی بروز می کند.

امیر محبیان کارشناس مسايل سیاسی در گفت و گوي خود در کافه خبرآنلاين، به انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و چگونگی حضور و وحدت اصولگرایان اشاره کرد وگفت: وحدت بین اصولگرایان کشوردر دو وجهه قابل درک می باشد یک وحدت ایدئولوژیک می باشد و یکی هم وحدت در حوزه عمل سیاسی می باشد .وحدت در حوزه ایدوئولوژیک فرآیند خاص خود را دارد و طبیعتا بعد از گذار از مسائل تئوریک و نزدیک شدن به افق های دید افراد مختلف یا جریان های متفاوت به همدیگرحاصل می شود.  در این صورت است که تحلیلشان از شرایط یکسان می شود روی اعمالشان تاثیر میگذارد و می توانند به یک وحدت نسبی برسند.

وی در ادامه افزود: اما زمانی هست که درصدی از اختلاف ها را در حوزه نظری می پذیرند یعنی یک تکثر نظرها را در یک چهارچوب خاص قبول می کنند اما در حوزه عمل به دلیل اینکه برای انتخابات مجلس محتاج جلب آرا هستند لزوما باید تنها یک عمل صورت بگیرد یعنی هر چند که طیف های فکری و تحلیل ها ممکن متفاوت باشد ولی در عین حال اصولگریان برای رسیدن به یک وحدت جامع در انتخابات باید به یک نتایج مشترکی برسند.

محبیان در ادامه گفت: علی رغم وجود وحدت تئوریک در بین اصولگرايان اختلافات شدیدی بروز می کند. در نتیجه توصیه بنده این است که به دلیل اینکه اختلاف تئوریک  اختلافی هست که بعضا به باور ها تکیه دارد و تغیراتش بسیار دشوار هست اصولگریان باید تا حدودی نوعی از تکثر فکر را در جریان اصول گرایی به رسمیت بشناسند اما در عمل  افراد را به سمتی ببرند که به نوعی از وحدت و همگرایی برسند.

 محبیان در جواب این سوال که آیا این گونه وحدت ها می تواند برای نظام و انتخابات مجلس مفید واقع شود یا خیربیان کرد: ما هیچ گاه نمیتوانیم خود را فریب بدهیم و تفاوت دید گاهها را درون جریان ها ی اصولگرا را نپذیریم. رسيدن به وحدت در بالاترین سطح و سفید ترین شکل ممکن یعنی افرادی که در جریان اصولگرا هستند هم در حوزه نظر و هم عمل مانند یک پیکره واحد عمل کنند. اما درصد تحقق این وحدت در حوزه عمل بسیار کم می باشد. لذا ما باید توقعمان را یک درجه کاهش بدهیم و  اگر اصولگرایان نتوانند همگرایی را در بین خود را شکل دهند باید به حداقل این وجه یعنی عدم تنازع تن دهند یعنی گروه ها با یک حداقلی گفت گو داشته باشند که باهم درگیر نشوند و  تا در نهایت در بین مردم  نجربه تصویری نشود که جریان اصولگرایی جریانی به هم ریخته و آشفته ایست برای کسب قدرت دست به هر کاری بزند.
نظرات بینندگان