arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۸۶۴
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳

افسر کنترل دوپینگ فیفا: عبدالزهرا قطعا محروم می ‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 افسر کنترل دوپینگ فیفا گفت: اگر نادوی ایران و فدراسیون فوتبال در خصوص حکم بازیکن عراق متفق‌القول بودند و به جای منافع شخصی، منافع ملی را در نظر می‌گرفتند، شاید AFC شرایط بهتری برای تیم ملی فوتبال ایران رقم می‌زد.

دکتر زهره هراتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به این پرسش که در زمینه دوپینگ عبدالزهرا بازیکن عراق در جام ملت‌های آسیا چه کسی مقصر بود و آیا واقعا نادوی ایران به تعهدات خود به درستی عمل کرده بود یا خیر اظهار کرد: در این خصوص مهم نبود که اشتباه از جانب چه نهادی صورت گرفته بود، آن چیزی که اهمیت داشت این بود که کنفدراسیون آسیا یک فرصت 24 ساعته در اختیار ما گذاشته بود که ما باید از این فرصت به نفع تیم ملی استفاده می‌کردیم نه اینکه هر کسی به دنبال دفاع از منافع خود، دیگری را محکوم می‌کرد در حقیقت به جای اینکه فدراسیون فوتبال و نادوی ایران در چنین شرایطی وفاق ملی را در نظر بگیرند، هر کدام به دنبال سرکوب کردن دیگری بودند.

وی افزود: تمام مدارک لازم برای دوپینگی بودن بازیکن عراقی در اختیار AFC و فیفا بود و خودشان بر این باور بودند که این بازیکن دوپینگی است، حتی رییس کمیته پزشکی AFC به من گفت چرا باز هم خودت را درگیر پرونده‌ای کردی که بی‌نتیجه است. چون AFC دوست نداشت تحت هیچ شرایطی نتیجه بازی تغییر کند و به نفع تیم ایران حکم دهد، زیرا این مسئله امکان داشت AFC را زیر سوال ببرد.

هراتیان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا صحت مدارک دوپینگ بازیکن عراق را تایید کرد و طبق قوانین AFC ، فیفا و وادا این بازیکن باید در جلسه کمیته انضباطی محروم شناخته می‌شد، اما متاسفانه به دلیل اینکه در کمیته انضباطی و سایر کمیته‌های AFC هیچ نماینده‌ای نداریم این مسئله به نفع تیم ملی عراق پایان یافت و اصل بازی جوانمردانه را زیر سوال برد.

عضو کمیته پزشکی AFC گفت: هرچند فدراسیون فوتبال اعتراض خود را به کمیته استیناف AFC ارائه داده که باید تکلیف این بازیکن عراقی هرچه سریع‌تر مشخص و برای او حکم صادر شود. برای اینکه معلوم شود در این زمینه نادوی ایران مقصر بوده یا فیفا، کفاشیان شخصا خود به دنبال بررسی این پرونده است.

هراتیان اظهار کرد: به نظر می‌رسد اگر در همان برهه که تست دوپینگ بازیکن عراقی از سوی آزمایشگاه کلن آلمان مثبت اعلام شده بود، نادوی ایران برای آن بازیکن حکم صادر می‌کرد و کار را به فیفا واگذار نمی‌کرد، دیگر با چنین شرایطی مواجه نمی‌شدیم که دنبال مقصر بگردیم. همچنین اگر از شانس دوباره‌ای که AFC در اختیار ایران گذاشته بود، هوشمندانه استفاده می‌کردیم و منافع ملی را به جای منافع شخصی خود در نظر می‌گرفتیم، قطعا AFC ، فیفا و وادا به راحتی رای را به نفع تیم ملی عراق صادر نمی‌کردند.

افسر کنترل دوپینگ فیفا افزود: فیفا به طور شفاهی به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که به دنبال محکوم کردن این بازیکن عراقی است اما هنوز نامه کتبی به دست فدراسیون فوتبال نرسیده است و مشخص نیست واقعا این قضیه را پیگیری می‌کنند یا خیر. اما یقین دارم چون صحت مدارک دوپینگی بودن این بازیکن عراقی از سوی نادو ایران به فیفا ارسال شده و فیفا اعلام کرده پس از این دیگر خود پیگیر این بازیکن عراقی خواهد بود. این بازیکن به طور قطع در جلسه استیناف AFC به خاطر دوپینگش محروم و به زودی حکمش اعلام خواهد شد.
نظرات بینندگان