arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۹۶۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۹ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳

«سرجیو ماتارلا» رئیس‌جمهوری ایتالیا شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 قانونگذاران پارلمان ایتالیا امروز (شنبه) مجددا برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید این کشور رای‌گیری کردند و سرانجام «سرجیو ماتارلا» نامزد مورد نظر نخست‌وزیر ایتالیا پس از چندین دور رای‌گیری بی‌نتیجه به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سرجیو ماتارلای 73 ساله سیاستمدار کهنه‌کاری است که از حزب دموکرات مسیحی به رتبه‌های عالی در عرصه سیاسی ایتالیا دست یافته است. وی با کسب 665 رای موافق توانست از حد نصاب 505 رای نیز آرای بیشتری کسب کرده و بدین ترتیب دوازدهمین رئیس‌جمهوری ایتالیا شود. ماتارلا به عنوان معمار قوانین انتخاباتی ایتالیا در دهه 1990 شناخته می‌شود. وی به عنوان معاون نخست‌وزیر، وزیر آموزش و وزیر دفاع در دولت‌های ایتالیا خدمت کرده است.

پیش از این ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا از دموکرات‌ها و متحدان دولتش خواسته بود تا در مقابل گزینه او «سرجیو ماتارلا» متحد و یکپارچه باشند. با این حال پس از دو روز و سه‌ دور رای‌گیری بی‌نتیجه، حد نصاب انتخاب رئیس‌جمهوری از دو سوم به اکثریت رسید و سرانجام نمایندگان برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید به توافق رسیدند.

ماتارلا با داشتن گرایشات چپ میانه باید به عنوان رئیس‌جمهور بر تنش‌ها و نزاع‌های موجود فائق آید. او پیش از این و در سمت وزیر، نگرانی‌ها درباره درگیری‌ منافع در زمان به قدرت رسیدن سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا را نادیده گرفت اما اکنون حامیان برلوسکنی گفته‌اند که از او حمایت نکرده‌اند چرا که رنتزی به وعده‌های خود عمل نکرده است. همزمان برخی متحدان دولت از رنتزی به دلیل تحمیل یک گزینه انتقاد کردند اما در نهایت برای رای دادن به ماتارلا توافق کردند.

جورجیو ناپولیتانوی 89 ساله در اواسط ژانویه رسما از مقام ریاست جمهوری استعفا داد و ناظران پیش‌بینی کردند که این اقدام منجر به جنجال سیاسی برای تعیین جانشین وی در این کشور شود. ناپولیتانو در سال 2013 با اکراه موافقت کرده بود که همچنان رئیس‌جمهوری ایتالیا باقی بماند و علت آن بن‌بست انتخاباتی بود که ایتالیا را در یک توفان سیاسی فرو برد. وی در دسامبر 2014 گفته بود که به علت بالا رفتن سن می‌خواهد از این مقام کناره‌گیری کند.

رای‌گیری در پارلمان ایتالیا برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید روز پنج‌شنبه هفته گذشته آغاز شد و سه دور رای‌گیری پیشین بی‌نتیجه مانده بود و امروز سرانجام در دور چهارم رای‌گیری، رئیس‌جمهور انتخاب شد. رای‌گیری مذکور نشان داد که قدرت ماتئو رنتزی جوان و قانونگذاران حامی وی در حزب حاکم دموکراتیک چپ‌میانه چقدر است.

رئیس‌جمهوری ایتالیا اختیارات گسترده‌ای دارد و می‌تواند نخست‌وزیر تعیین کند، پارلمان منحل کند، رفراندوم برگزار کند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شود. نامزدهای احتمالی برای جانشینی جورجیو ناپولیتانو، رومانو پرودی نخست‌وزیر سابق ایتالیا و رئیس کمیسیون اروپا و نیز جیولیانو آماتو، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا بودند که هر دوی این نامزدها در گذشته نیز نامزد پست رئیس‌جمهوری شده بودند. اما سرجیو ماتارلا نامزد مورد نظر ماتئو رنتزی است که به پیروزی دست یافت.

نقش ریاست جمهوری در ایتالیا بیانگر وحدت ملی در این کشور است و اجرای سیاست و تطبیق آن با قانون اساسی را ضمانت می‌کند. دوره ریاست جمهوری هفت ساله است و ناپولیتانو یازدهمین رئیس‌جمهوری ایتالیا بود. وی در دهم مه سال 2006 پس از چهار بار رای‌گیری انتخاب شد و برای دومین بار در 20 آوریل 2013 در دور ششم رای‌گیری با 738 رای‌ موافق به رئیس‌جمهوری رسید که این تعداد آرا بسیار بیشتر از 504 رای لازم برای کسب اکثریت بود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان