arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۷۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳

سید حسن خمینی: رمز سقوط اخلاقی توهم است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یادگار امام(ره) تاکید کرد: انقلاب زبان گویایی برای استدامه (ماندگاری) می‌خواهد و این زبان جز زبان بین‌نسلی و بین‌اقوامی هنر زبان دیگری نیست.

به گزارش پایگاه خبری جماران، حجت الاسلام سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از هنرمندان پیشکسوت کشورمان در حرم امام خمینی(ره) گفت: هنر و هنرمند بازنشستگی ندارد، اما پیشکسوتی دارد زیرا وقتی یکی از ابعاد هنر در فردی تجلی و قوام پیدا می‌کند هر چه جلوتر می‌رود شاهد عمق بیشتر و تخصص بالاتر در عرصه بروز و ظهور آن هستیم لذا پیشکسوتان هنر، معلمان نسل آینده هستند.

وی تشکیل مجموعه هنرمندان پیشکسوت را اقدامی مثبت و لازم دانست و با تشکر از وزارت ارشاد به خاطر این اقدام یادآور شد: انقلاب اسلامی در چهار دوره زمانی یعنی شکل‌گیری، پیروزی، تثبیت و استدامه به هنر نیاز دارد. در زمان شکل گیری انقلاب از زبان هنر در قالب‌های مختلف مانند شعر، در راستای خدمت‌گزاری به انقلاب استفاده شد. در روزهای اوج انقلاب و پس از پیروزی زبان هنر زبان کارآمدی بوده است. در روزهایی که انقلاب باید تثبیت می‌شد هم شاهد هنر بودیم اما در مقطع استدامه انقلاب بیش از سه مقطع قبل به هنر نیاز داریم. زیرا هیچ زمانی مانند هنر بیننسلی و بیناقوامی حرکت نمی‌کند. زبان هنر نیاز به ترجمه ندارد و می‌توانیم با آن از یک نسل به نسل دیگر پل بزنیم.

سیدحسن خمینی گفت: زبان هنر توانایی بسیار بالایی دارد تا تخیل بشر را که یکی از رموز تفاوت بشر با جانداران دیگر است به کار گیرد و آن را بارور ساخته و انسان را به سفر تاریخی ببرد. یک رمان، فیلم، اثر موسیقایی و شعر خوب به انسان این حس را می‌دهد که خود را جای دیگران بگذارد و حتی بعداً این توانمندی را به انسان می‌دهد که در جایگاه انسانی خود فراتر برود.

وی در ادامه گفت: برخی بزرگان گفته‌اند تخیل رمز اخلاقی زیستن و توهم رمز ضداخلاقی بودن است. توهم یعنی انسان فکر کند هر چه به او نزدیک‌تر است ارزش زیستن دارد و هر چه از او دورتر شد کمارزش‌تر است اما تخیل یعنی انسان بتواند خود را جای دیگران بگذارد و در محیطی غیر از محیطی که هست او را قرار دهد. اینکه آدمی احساس کند سختی و مرارت یا عشق و محبتی در نقطه‌ای غیر از خودش جریان دارد رمز اخلاقی زیستن و بارور کردن تخیل است. شما اگر نتوانید تصور کنید کسی دیگر چقدر از سخن شما می‌رنجد هرچه می‌خواهید به او می‌گویید و اگر نتوانید تخیل کنید که یک درخت یا موجود دیگر بر اثر کار ما چه رنجی را تحمل می‌کند دیگر به او احساسی نخواهید داشت. این همان نقطه‌ای است که هنر آن را بارور می‌کند. لذا بشریت به هنر محتاج است و هنر انسان را توسعه داده و او را به هر جا که می‌خواهد می‌کشاند.

یادگار امام با بیان این که رمز سقوط اخلاقی توهم است، یادآور شد: این که من فکر کنم تمام جهان بر مدار محور من می‌چرخد، یک توهم است و این وظیفه هنر است که انسان را به تخیل و درک دیگران می‌رساند.

وی با بیان این که انقلاب به علل متعددی یک انقلاب اخلاقی بود و نیاز به هنر دارد، افزود: هنر به چند چیز احتیاج دارد. اولین مسئله عشق است. این که گفته اند هنر دستوری نمی شود به خاطر این است که احساس مستقیم با هنرمند دارد. شما با دیدن تکتک نقاط یک اثر هنری می توانید استخراج کنید که یک اثر اداری است یا آمیخته به عشق است. عشق نیز محتاج آزادی است و هنرمند باید بتواند آنچه را به آن عشق می ورزد، آزادانه ابراز کند شما می توانید هنرمند را عاشق کنید اما هنرمندی را که عاشق «الف» است را نمیتوانید وادار به «ب» کنید باید تلاش کنید او را عاشق «ب» کنید تا آزادانه خودش اثر هنری تولید کند و بدین صورت اثر هنری مانند نطفه یک نوزاد شکل گرفته و متولد می شود.

سیدحسن خمینی ادامه داد: البته آزادی به شجاعت نیاز دارد و هم مدیران فرهنگی و هم خود هنرمندان وقتی به چیزی ایمان دارند باید بتوانند با شجاعت آن را به منصه ظهور برسانند.

وی تاکید کرد: انقلاب زبان گویایی برای استدامه می خواهد و این زبان جز زبان بین نسلی و بین اقوامی هنر، زبان دیگری نیست. ارائه این زبان احتیاج وافر به عشق، آزادی و شجاعت دارد که همت را نیز باید به این عوامل اضافه کرد.

یادگار امام با بیان این که جامعه سالم، جامعه ای نیست که نقاط اوج آن پشت سرش باشد بلکه باید پیش روی آن باشد، تصریح کرد: بزرگ ترین انتظار یک هنرمند این است که شاگردانش بهتر از خودش باشند. زیرا در این صورت هنر او بیشتر است. به این دلیل که علاوه بر هنرمند بودن توانایی انتقال آن هنر را نیز به خوبی داشته است.

وی گفت: هیچ وقت قبطه گذشته را نخوریم بلکه به آن افتخار کنیم و درعین حال چشم مان به آینده باشد.

پیش از سخنان یادگار امام، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: از روزهای اول انقلاب اهالی هنر نسبت به این اتفاق واکنش مثبتی داشتند و با آثار خود آن را جاودانه کردند. هنرمندان همه جا پا به پای انقلاب آمده اند و امیدواریم با نگاه درست به هنر گشایشی در این عرصه شاهد باشیم تا هنرمندان در چارجوب آزادی هایی که انقلاب به ارمغان آورده فعالیت کنند.

همچنین استاد حسن ناهید از بزرگان عرصه موسیقی در سخنانی از تاسیس موسسه هنرمندان پیشکسوت قدردانی کرد.

نظرات بینندگان