arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳

انجمن علمی سرطان: سالانه 30 هزار ایرانی به علت سرطان می میرند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انجمن علمی سرطان ایران اعلام کرد: سالانه بیش از 30 هزار نفر در کشور به علت ابتلا به سرطان جان خود را از دست می دهند و پیش بینی می شود که این میزان تا دو دهه آینده به دو برابر افزایش یابد.

به گزارش انجمن علمی سرطان ایران، سرطان یکی از علل عمده مرگ و میر انسان ها در جهان است و در حال حاضر حدود 12 درصد موارد مرگ و میر در جهان به علت سرطان اتفاق می افتد.

پیش بینی می شود که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان تا سال 2030 تا 45 درصد افزایش پیدا کند و به 12 میلیون نفر در سال برسد.

سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است و 40 درصد موارد بروز سرطان را می توان پیشگیری کرد. مقوله پیشگیری با صرفه ترین روش برخورد با سرطان در کشور محسوب می شود.

مصرف دخانیات و فراوردهای دخانی مهمترین عامل قابل اجتناب ابتلا به سرطان است.حدود یک سوم تمامی موارد بروز سرطان ناشی از مصرف دخانیات است.

ابتلا به انواع سرطان ها شامل ریه، مری، حنجره، دهان، مثانه، کلیه، معده ، گردن رحم،کولون و رکتوم با مصرف دخانیات ارتباط دارد.

موارد مرگ و میر مرتبط با دخانیات در جهان در سال 2015 به حدود 6.4 میلیون مورد می رسد که 2.1 میلیون مورد آن مربوط به سرطان است.

چاقی، اضافه وزن و فقدان فعالیت بدنی نقش مهمی در بروز سرطان دارد. سرطان های مری، روده بزرگ و روده کوچک ، سینه ، رحم و کلیه با چاقی ارتباط دارد.

آلودگی های زیست محیطی هوا، آب و خاک عامل بروز یک تا چهار درصد کل موارد سرطان است. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سرطان زا در محیط زیست ممکن است از طریق نوشیدن آب یا آلودگی هوای داخل منزل یا بیرون باشد.

آلودگی های شغلی عامل پنج تا 10 درصد موارد سرطان و بیش از 40 عامل سرطان زا شغلی شناخته شده است. سرطان های ریه، مثانه، حلق، حنجره و پوست با عوامل سرطانزای شغلی رابطه دارد.

تابش یونیزان (مانند اشعه ایکس یا تابش گسیل شده از منابع طبیعی مانند گاز رادون و مواد رادیواکتیو) با بروز سرطان مربوط است.

تابش غیریونیزه کننده از میدان های الکترومغناطیسی مانند تلفن همراه، کابل برق و اشعه فرابنفش به وجود می آید.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان