arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۲۴۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۴ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۳

تجهیزات هسته‌ای روسیه که آمریکا باید از آنها بترسد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که شوروی سابق طرفدار استفاده از تسلیحات هسته‌ای خود در تقابل با غرب نبود، اما مسکو در سال 1993 با به تصویب رساندن یک دکترین نظامی جدید حق استفاده زود هنگام از تسلیحات هسته‌ای را در طول هرگونه تقابل با دشمن برای خود قائل شده است.

به گزارش نشریه آمریکایی نشنال اینترست دلیل تصویب چنین طرحی توسط مسکو این است در حالیکه شوروی سابق به ارتش خود برای مقابله با هرگونه دشمن خارجی اطمینان کامل داشت، ارتش کنونی روسیه کاملا بی‌نظم و ‌بی‌قاعده‌ به نظر می‌رسد. در حالیکه برخی از واحدهای نظامی روسیه که مربوط به نیروهای استراتژیک هسته‌ای روسیه است از تجهیزات خوبی برخوردار بوده و کاملا آموزش دیده‌اند، بیشتر واحدهای ارتش روسیه آموزش‌های نظامی لازم را نگذرانده‌اند و تجهیزات آنها مربوط به دوره شوروی سابق است.

بنابراین روسیه باید برای مقابله با احتمال برتری نظامی ناتو به زرادخانه هسته‌ای خود تکیه کند و هم‌اکنون نیز روسیه برای بهبود و به‌روزرسانی تجهیزات هسته‌ای راهبردی و تاکتیکی خود سرمایه‌گذاری عظیمی را انجام داده است.

هم‌اکنون چهار سامانه هسته‌ای روسیه به طور جدی آمریکا را تهدید می‌کنند.

موشک‌های بالستیک هسته‌ای بوری یکی از این سامانه‌ها است.

موشک‌های هسته‌ای بوری را که برای استفاده در زیردریایی‌ها طراحی شده است می‌توان خطرناک‌ترین بخش تجهیزات هسته‌ای استراتژیک روسیه دانست.

یکی دیگر از این سامانه‌ها، سامانه‌ پرتاب موشک‌های بالستیک هسته‌ای بولاوا است. این موشک نیز برای نصب بر روی زیردریایی (RSM) روسیه طراحی شده است و از سوخت جامد استفاده می‌کند. روسیه در جریان آزمایش این موشک با مشکلات فنی زیادی روبرو بود که چندین بار منجر به انفجار غیرمنتظره آن شد اما به نظر می‌رسد که ارتش روسیه مشکلات فنی این سامانه موشکی را برطرف کرده است.

بر روی کاغذ موشک بالستیک بولاوا با وزن 37 تنی، بردی حدود پنج هزار کیلومتر دارد و می‌تواند چندین کلاهک هسته‌ای را با وزن حداکثر 150 کیلو تن حمل کند، اگرچه این موشک به صورت استاندارد برای حمل شش کلاهک هسته‌ای طراحی شده است.

سامانه پرتاب موشک‌های یاسن یکی دیگر از سامانه‌های موشکی مهم و خطرناک روسیه است. هم‌اکنون ارتش روسیه تلاش دارد تا نسل جدید این موشک‌ها که محصول 1996 است را بسازد و سرانجام زرادخانه هسته‌ای روسیه که با وجود اینکه به گستردگی زرادخانه‌ای که در دوران شوروی سابق در این کشور وجود داشت، نیست اما این زرادخانه شامل دو هزار کلاهک هسته‌ای نصب شده بر روی موشک‌ها و آماده پرتاب و نیز سه هزار کلاهک هسته‌ای در انبارهای زرادخانه‌ای خود است. این در حالی است که شوروی سابق تعداد 15 تا 20 هزار کلاهک هسته‌ای را در اختیار داشت.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان