arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۵ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۳
آمدن و رفتن مشکوک هلمکه و یک پرسش تکراری

100 هزار دلار بیت‌المال دود شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ماجرای حضور یک ماهه هلمکه در استقلال و هدر رفتن حدود 100 هزار دلار از پول بیت‌المال، فصل تکراری دیگری را در فوتبال باشگاهی ایران رقم زد. موضوعی که به نظر می‌رسد واکاوی و پاسخگویی درباره آن، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر باشد.
 
هندریک هلمکه هافبک میانی استقلال تهران ششم دی ماه قراردادش را با این باشگاه منعقد کرد و بعد از عقد قرارداد راهی فنلاند شد. او 19 دی 93 به اردوی استقلال در کیش اضافه شد و بعد از مدتی تمرین با این تیم در 26 دی در بازی مقابل صنعت نفت آبادان، ظاهرا مصدوم شد و پس از آن بود که اعلام شد احتمالا او چیزی حدود 6 الی 8 هفته نمی‌تواند برای استقلال تهران به میدان برود.
 
پس از این اعلام بسیاری از کارشناسان به ماجرای تست پزشکی هلمکه اشاره کردند. اشاره‌ای که بلافاصله با واکنش شهبازی مسوول کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ روبه‌رو شد. او در این باره گفت که هلمکه در تست پزشکی فدراسیون فوتبال، تست داده است، اما در این بین سکوت نوروزی معاونت پزشکی باشگاه استقلال نیز همواره قابل توجه بوده است چرا که او تاکنون هیچ گاه به صراحت درباره این موضوع اظهارنظری نکرده است.
 
هلمکه بعد از مصدومیت به یک‌باره در هشتم بهمن قراردادش با استقلال را به صورت توافقی فسخ کرد، چراکه ظاهرا مصدومیت او به لحاظ قانون سازمان لیگ به گونه‌ای نبوده که قابلیت فسخ یک طرفه شدن قرارداد را داشته باشد. به این ترتیب این بازیکن با دریافت 50 درصد قرارداد حدود 200 هزار دلاری خود، از این تیم جدا شد.
 
همه این اتفاقات زمانی رخ داد که افشارزاده در ایران نبوده است.
 
آمدن و رفتن هلمکه سوال بزرگ این روز‌های اهالی فوتبال و هواداران باشگاه استقلال است. اینکه این بازیکن چگونه به استقلال آمده و با وساطت چه فرد یا افرادی قرارداد بسته و با تایید چه فرد یا افرادی قراردادش به صورت توافقی فسخ شده است؟ سوالاتی است که طرح آنها بر ابهامات این موضوع افزوده و ماجرا را پیچیده‌تر می‌کند. آن هم زمانی که مدیرعامل باشگاه استقلال در ایران نبوده است.
 
واقعا چگونه ممکن است یک بازیکن خارجی با حضور کمتر از یک ماه در یک باشگاه ایرانی بتواند با ادعای مصدومیت نیمی از قراردادش را دریافت کند اما بلافاصله در کشوری دیگر با تیم فوتبالی دیگر، (الاهلی مصر) قرارداد امضاء کند؟
 
سید سعید افجه‌ای سخنگوی باشگاه استقلال، روز دوشنبه در گفت‌وگو با سایت رسمی این باشگاه درباره هلمکه گفته است: «در یک یا دو روز آینده جلسه‌ای در دفتر مدیرعامل باشگاه استقلال با حضور کمیته پزشکی باشگاه استقلال و کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال و مسئولان ذی ربط برگزار خواهد شد و پس از بررسی و موشکافی قضیه نتیجه این جلسه به هواداران و اصحاب رسانه اعلام خواهد شد. بدیهی است در صورت مشاهده قصور از هریک از طرفین، مدیریت باشگاه استقلال برخوردی جدی با مقصران احتمالی این موضوع خواهند داشت.»
 
این‌ صحبت‌های افجه‌ای هرچند نشان دهنده‌ی بی‌خبری برخی از مسئولان باشگاه استقلال از وضعیت این بازیکن و در عین حال شگفت زدگی آنها از اتفاقات رخ داده است اما واقعا باید دید که طبق ادعای افجه‌ای، باشگاه استقلال عزمی جدی در بررسی این موضوع و احتمالا اعلام نام مقصران یا شاید هم ذی‌نفعان این ماجرا دارد یا خیر؟
 
خاطره‌ی تلخ جذب بازیکنان بی‌کیفیت خارجی در ایران و امکان بهر‌ه‌برداری عده‌ای منفعت طلب از این ورود و خروج‌های بی‌قاعده ظاهرا هیچ گاه پایانی ندارد. بعد از بازیکنانی مثل لاوره، لادو آخالایا، رافائل داسیلوا، سان جان اورسوویچ، اندرسون ریکاردو دوس سانتوز، لیام ردی و غیره حالا تجربه هلمکه هم برای استقلال تهران ثبت شد. واقعا چه کسی بر این رفتن و آمدن‌های مشکوک فوتبال ایران و احتمال بهره‌برداری‌های عده‌ای منفعت‌طلب نظارت دارد و چه کسی در فوتبال ایران پاسخگوی این وضعیت اسف‌بار است؟
 
با توجه به تاکیدات مداوم مقام معظم رهبری و اظهارات اخیر رییس جمهور محترم در دیدار‌ با قهرمانان بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی درباره مقابله با فساد در هر رده‌ای، حال سوال این است که وزارت ورزش و جوانان برای پایان دادن و پاسخگو کردن مقصران چنین زیان‌های یک‌ شبه به بیت‌المال چه اقدامی انجام داده و یا خواهد داد؟ باید منتظر ماند و دید که آیا حرف و شعار این بار مجال عمل به خود می‌گیرد یا خیر؟
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان