arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۴۷۹
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۳

چرا زنان 4 برابر مردان بيماري تيروئيد مي گيرند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فوق تخصص جراحي غدد، با تشريح علل شيوع بيماري تيروئيد درزنان نسبت به مردان ابتلا به اين بيماري را از نظر مراجعه به درمانگاه ها در رتبه سوم بيماري ها دانست و عوامل اصلي آن را ناشي اززندگي درمحيط کوهستاني ، کمبود يد در مواد غذايي و استرس اعلام کرد.

دکتر علي عبداللهي بيماري تيروئيد را به 3 دسته تقسيم و اظهار کرد: اين بيماري شامل عملکرد غده تيروئيد، بيماري هاي غده اي با گره تيروئيد و بيماري اختلال در ظاهر و غذا خوردن ناشي از تيروئيد و به دنبال آن بد شکل شدن گردن است.

وي عملکرد غده تيروئيد را به کم کاري و پرکاري تقسيم کرد و افزود: کم کاري تيروئيد که در کشور ما هم شايع است خود را با علائمي نظير افزايش وزن، تنبلي، پُف کردن، خواب طولاني، پرخوري و دماي پائين بدن نشان مي دهد.

عضو کالج بين المللي جراحان تأکيد کرد: پرکاري تيروئيد با علائمي نظير افزايش دماي بدن، افزايش ضربان قلب، کم خوابي، کاهش وزن، عصبي بودن و اختلال ديد بروز مي کند.

وي درباره بيماري هاي غده اي با گره تيروئيد نيز اظهار داشت: در صورت برخورد با گره تيروئيد ابتدا بايد سرد يا گرم بودن غده را توسط اسکن تيروئيد مشخص کرد؛ در گره هاي سرد تيروئيد شانس بدخيمي 10 درصد است.

به گفته عضو هيئت علمي دانشگاه، در بروز برخي بيماري هاي تيروئيد کم کاري و گره تيروئيد، ارث دخالت دارد در حالي که در ساير بيماري هاي تيروئيد مسائل محيطي و هورموني نيز دخالت دارند.

وي با بيان اين که ميزان شيوع تيروئيد در خانم ها 4 برابر مردان است اظهار کرد: دليل آن ناشي از اختلالات هورموني به دليل قاعدگي و بيشتر عصبي شدن خانم ها است.

عبداللهي تأکيد کرد: به طور کلي هر گونه اختلال در بلع، تکلم و تنفس و عصباني و تندگو شدن، تاري ديد و اضافه و کاهش وزن و تپش هاي قلب بدون توجيه را بايد جدي گرفت و به پزشک مراجعه کرد.

منبع : سلامت نيوز
نظرات بینندگان