arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۴۹۹
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۸ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۳

معاون رئیس‌جمهور: تحریم‌ها بر سفره خانواده‌های ایرانی اثر گذاشته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به تاثیر فشار تحریم‌ها گفت: اقدامات وحشیانه دشمن، بیش از آنکه حکومت و دولت را تحت تاثیر قرار دهد، تاثیر خود را بر سفره خانوارهای ایرانی گذاشته و خواهد گذاشت.

محمد شریعتمداری در نشست تخصصی اصفهانی‌های مقیم خارج از کشور که شامگاه سه‌شنبه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان برگزار شد، با اشاره به اقدامات خوب دولت، مجلس و قوه قضائیه درخصوص برقراری سلامت اقتصادی، تصریح کرد: باید پذیرفت که مشکلات و دغدغه‌های عرصه سرمایه‌گذاری، بهبود فضای کسب و کار و کارآفرینی همچنان به قوت خود باقی است.

وی با اشاره به ادعای برخی افراد و گروه‌ها مبنی بر بزرگ‌نمایی منشاء خارجی مشکلات از سوی دولت، افزود: برخی بر این عقیده هستند که ضعف مدیریت، عدم توانایی دولت در امور مختلف،‌ بی‌توجهی به امر پژوهش و نبود دیدگاه دانش‌محور، سرمنشاء مشکلات پیش روی دولت و بخش خصوصی است اما این همه ماجرا نیست.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور اظهار کرد: دولت به دنبال این نیست که مشکلات پیش روی خود را به گردن گذشتگان یا دیگران بیندازد بلکه با همه توان وارد عرصه شده تا با تلاش و کوشش، سدهای پیش روی خود را بشکند.

وی با بیان اینکه فشار تحریم‌های خارجی نه بر حاکمیت بلکه بر ملت وارد شده است، ادامه داد: غرب، نظام سیاسی یا مباحث مربوط به آزادی بیان و حقوق بشر را دستاویز فعالیت‌های مخرب، سودجویانه و منفعت‌طلبانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران کرده است اما اقدامات وحشیانه دشمن، بیش از حکومت و دولت، تاثیر خود را بر سفره خانوارهای ایرانی گذاشته و خواهد گذاشت.

جانشین رئیس‌جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، مشکلات بانکی بنگاه‌های اقتصادی ایران را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: ایران در طول 35 سال گذشته همواره با مشکلات و دغدغه‌های اقتصادی و مالی از سوی غرب روبه‌رو بوده است و بنابراین باید پذیرفت که بخشی از مقصر قلمدادکردن کشورهای مستکبر غربی و تحریم‌ها از سوی دولت‌ها در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، طبیعی بوده است.

شریعتمداری ادامه داد:‌ با این وجود همه دولت‌ها باید برای سرمایه‌گذاران عرصه‌های مختلف اقتصادی فرش قرمز پهن کنند و در برابر ضررها و زیان‌هایی که آنها از سرمایه‌گذاری در عرصه اقتصادی ایران متحمل می‌شوند، خود را مسئول بدانند.

وی با مورد توجه قرار دادن معوقات بانکی برخی سرمایه‌گذاران ایرانی اظهار کرد: نباید همه فعالان عرصه اقتصادی با یک چوب رانده شوند بلکه باید زمینه حمایت از واحدهای صنعتی مشکل‌دار در کشور فراهم شود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور افزود: نباید سرمایه در گردش حساب یک فعال صنعتی یا اقتصادی، ملاک قطعی نحوه فعالیت‌ها و یا تدوین آینده کاری او باشد.

جانشین رئیس‌جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه باید میان سرمایه‌گذاران واقعی و غیرواقعی تفاوت قائل شد، درباره تلاش‌های دولت در این حوزه گفت: وزیر اقتصاد برای کمک به حل معضلات و مشکلات پیش روی اقتصادگران واقعی کشور وارد عمل شده و امید است این تلاش‌ها در ماه‌های آینده به ثمر بنشیند.

وی همچنین مشکلات تحصیل‌کردگان ایرانی مقیم خارج از کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: کمک به تولید صنعتی، یکی از برنامه‌های مهم دولت یازدهم محسوب می‌شود و از موسسات پژوهشی داخلی انتظار می‌رود که در این حوزه به نخبگان خارج از کشور کمک کنند.

جانشین رئیس‌جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با انتقاد از قوانین و مصوبات ناعادلانه و غیرکارآمد نیز تصریح کرد: برای جلوگیری از تداوم این روند، وزیر دادگستری از سوی رئیس‌جمهور مسئول بازنگری و اصلاح این قوانین شد و مقرر شد که اتاق بازرگانی و صنعتگران کشور نیز در این مسیر با سران سه قوه همکاری کنند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم حرکت کشور به سمت پژوهش‌محوری ادامه داد: چشم‌انداز علمی کشور با حضور مراکز پژوهشی فاقد انحراف، روشن و پویا خواهد شد و به همین دلیل لازم است که موسسات آموزشی و پژوهشی از حالت دولتی خارج شوند و به سمت خصوصی‌شدن حرکت کنند.

وی با اشاره به تاثیر فرهنگ بر اقتصاد و توسعه، تئوری برخوردار بودن استان اصفهان را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: برخوردار بودن استان اصفهان یک تیغ دولبه است؛ به طوری که از یک‌سو می‌تواند از انجام سرمایه‌گذاری در این استان از طریق بودجه‌های دولتی جلوگیری کند و از طرف دیگر نگاه مسئولانه مدیران کلان کشوری را برانگیزد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: با وجود عقیده برخورداری استان اصفهان در میان عموم مردم کشور هنوز برخی شهرستان‌های این استان جزء مناطق کمتر برخوردار محسوب می‌شوند. به همین دلیل لازم است که دولت در زمینه کمک به بهبود زیرساخت‌های اصفهان توجه ویژه‌ای داشته باشد.

شریعتمداری، دستور کار دولت در برنامه ششم توسعه را توجه به میزان توسعه شهرستان‌های موجود در استان‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر اصفهان به دلیل برخورداری از 330 هزار دانشجوی مشغول به تحصیل در 150 مرکز بزرگ دانشگاهی، 1500 شرکت تولیدی صنعتی، ‌44 شهرک صنعتی و بالغ بر 360 هزار هکتار اراضی کشاورزی منحصر به فرد از جمله استان‌های توسعه‌یافته در ایران محسوب می‌شود.

وی در عین حال درباره ضعف‌های استان در بخش‌های صنعت و کشاورزی تصریح کرد: بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که استان اصفهان با رقم هشت هزار و 112 میلیارد تومان سرمایه در گردش و برخورداری از تنها یک‌چهارم رقم کل مالیات سالانه پرداختی خود به دولت، نیازمند منابع سرمایه‌گذاری بیشتری است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور، آمار واحدهای فعال صنعتی استان را ناامیدکننده توصیف کرد و افزود: پیش از سفر رئیس‌جمهور به اصفهان براساس موافقت‌نامه وزیر صنعت و معدن با رئیس کل بانک مرکزی مقرر شد که مبلغی برای حل مشکلات مالی واحدهای صنعتی به استان اصفهان اختصاص یابد.

وی ادامه داد: اگرچه 78 درصد اراضی کشاورزی اصفهان زراعی است اما بیش از 90 درصد منابع آبی این استان صرف کشاورزی به صورت غیربهره‌ور می‌شود. این در حالی است که با تنها 10 درصد صرفه‌جویی از سوی کشاورزان، حجم آب موجود در این استان به دو برابر افزایش خواهد یافت.

شریعتمداری، شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان را به ارائه راهکارهای بهره‌وری آب تشویق کرد و افزود: اصفهان باید با جذب سرمایه‌گذار در عرصه تولید انرژی‌های سبز، پیشگامی خود را در دستیابی به راهکارهای بهبود مصارف آبی در کشور تثبیت کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان