arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۸۵۱۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۳

واکنش‌ها به سوزاندن خلبان اردنی توسط داعش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 اقدام وحشیانه داعش به سوزاندن یک خلبان اردنی واکنش‌های بسیاری را از سوی جامعه جهانی در پی داشته است.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن گفت: در کمال ناراحتی و خشم خبر کشته شدن شهید قهرمان خلبان معاذ الکساسبه به دست گروه تروریستی بزدل داعش را شنیدیم. این اقدام توسط گروه جنایتکار و گمراهی انجام شد که هیچ ارتباطی با دین اسلام ندارد.

وی ادامه داد: این خلبان شجاع به خاطر دفاع از عقیده، وطن و امت خود جان خود را از دست داد و به دیگر شهدای وطن پیوست؛ شهدایی که جان و خونشان را فدای اردن عزیز کردند.

پادشاه اردن تصریح کرد: ما امروز و در پی این مصیبت در کنار خانواده شهید قهرمان معاذ قرار داریم و همچنین در کنار ملت و نیروهای مسلح‌مان قرار داریم. این حادثه مصیبت همه اردنی‌هاست. در این لحظات دشوار وظیفه تمامی مردان و زنان کشور این است که به صورت یکپارچه جوهره ملت اصیل اردن را در مقابله با سختی ها و مصیبت ها به نمایش بگذارند. این سختی‌ها و مصیبت‌ها جز بر توان، یکپارچگی و عزت ما نمی‌افزاید.

دولت اردن در واکنش به اقدام گروه تروریستی داعش به سوزاندن خلبان اسیر اردنی، تأکید کرده که پاسخ اردنی‌ها تکان‌دهنده و قوی خواهد بود.

سازمان ملل متحد
سازمان ملل متحد قتل خلبان اردنی را که داعش او را زنده در آتش سوزاند، محکوم و بر تقویت تلاش‌ها در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری تاکید کرد.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد قتل این خلبان اردنی را اقدام هولناک توصیف کرد.

سخنگوی بان کی مون گفت: دبیر کل سازمان ملل متحد با خانواده و نزدیکان معاذ الکساسبه ابراز هم‌دردی و حمایت خود را از دولت و مردم اردن اعلام کرد.

بان کی مون از همه دولت‌ها خواست تلاش‌های خود را برای مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری در چارچوب تعهدات خود در زمینه رعایت حقوق بشر افزایش دهند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز این اقدام شرورانه و بزدلانه را که بار دیگر بی‌رحمی داعش را ثابت کرد، محکوم کردند.

شورای امنیت اعلام کرد: چنین اقدامات وحشیانه‌ای که داعش مرتکب می‌شود، کشورها را مرعوب نمی‌کند بلکه عزم آن‌ها را در مبارزه علیه این گروه تکفیری و دیگر جنبش‌های افراطی تقویت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعضای شورای امنیت از تلاش‌های دولت اردن برای مقابله با تهدید تروریسم حمایت کردند و از جامعه بین‌المللی خواستند با مقامات اردنی همکاری کند.

اتحادیه عرب
نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب هم جنایت وحشیانه داعش در قتل معاذ الکساسبه را با شدیدترین لحن محکوم کرد و گفت: جنایتی که گروه تروریستی داعش در مورد خلبان اردنی مرتکب شد، ناقض همه قوانین بین المللی و اصول ادیان آسمانی است و ما را به دوره جهالت و تاریک قرون وسطی باز می گرداند.

العربی در بیانیه‌ای این مصیبت را به پادشاه اردن، دولت و ملت این کشور و همچنین خانواده این خلبان تسلیت گفت و با آنان ابراز همدردی کرد.

وی از شورای امنیت سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی به علت شانی خالی کردن از مسئولیت و اتخاذ نکردن تصمیمات جدی و الزام‌آور برای مقابله با گروه‌های تروریستی به خصوص داعش که مرتکب جنایت ضدبشریت می‌شود، به شدت انتقاد کرد.

دبیرکل اتحادیه عرب بار دیگر از اعضای جامعه بین‌المللی خواست برای مقابله با پدیده خطرناک تروریسم که صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند، متحد شوند.

العربی همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن این فاجعه را به پادشاه، دولت و مردم اردن تسلیت گفت و با آن‌ها ابراز همدردی کرد.

وی خاطرنشان کرد، اتحادیه عرب در این شرایط سخت قاطعانه از اردن حمایت می‌کند.

آمریکا
در واکنش به این اقدام تروریستی، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفت، اگر ویدیوی منتشرشده واقعی باشد، نشان دیگری از شرارت و بربریت داعش است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز گفت: قتل خلبان اردنی وحشیگری داعش را نشان می دهد و سبب تقویت ائتلاف می شود.

کربی افزود: وزیر دفاع آمریکا مراتب تسلیت خود را به خانواده خلبان اردنی که گروه داعش وی را به روشی بی‌رحمانه به قتل رساند، اعلام می‌کند. قتل بی‌رحمانه وی وحشی‌گری داعش را نشان می‌دهد.

سخنگوی رسمی پنتاگون گفت: اقدام داعش در سوزاندن خلبان اردنی رفتار گروهی است که عملا شکست خورده است.

انگلیس
دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس نیز در بیانیه‌ای اعدام وحشیانه خلبان اردنی به دست داعش را به شدت محکوم کرد.

مصر
بدر عبدالعاطی، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر جنایت داعش را در قتل خلبان اردنی با شدیدترین لحن محکوم و اقدام عناصر تروریستی داعش را به سوزاندن زنده الکساسبه "جنایتی هولناک و اقدامی وحشیانه و بزدلانه" توصیف کرد.

عبدالعاطی افزود، اعدام فجیع خلبان اردنی ناقض همه ارزش‌ها و اصول دین حنیف اسلام و مغایر با اصول همه ادیان آسمانی دیگر است.

وی همبستگی و همدردی کامل دولت و ملت مصر را با دولت و ملت اردن در مقابله با تروریسم جنایتکار اعلام و تاکید کرد: تروریسم امروز امنیت و ثبات همه کشورهای جهان را هدف قرار داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر اظهار داشت: دو کشور مصر و اردن سرنوشت و هدف مشترکی دارند و نابودی گروه‌های تروریستی تبهکار را خواستارند.

فرانسه
فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز قتل وحشیانه خلبان اردنی گروگان داعش را محکوم کرد.

کاخ الیزه در بیانیه ای اعلام کرد: رئیس‌جمهوری فرانسه قتل وحشیانه افسر ارتش اردن را که گروگان داعش در سوریه بود، به شدت محکوم و با خانواده او و مردم اردن ابراز همدردی کرد.

در این بیانیه آمده است: فرانسه و اردن در کنار هم علیه تروریسم و برقراری صلح در خاورمیانه اقدام خواهند کرد.

ژاپن
شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد، از قتل وحشتناک خلبان اردنی که اعضای داعش او را گروگان گرفته بودند، بسیار خشمگین شد.

آبه در سخنانی در پارلمان ژاپن افزود: من وقتی شنیدم معاذ الکساسبه به طرز وحشتناکی زنده سوزانده شده است، یک احساس شدید خشم و نفرت پیدا کردم.

وی تصریح کرد: این یک اقدام وحشیانه است و من آن را به شدت محکوم می کنم.

شینزو آبه همچنین با دولت و مردم اردن ابراز همدردی و همبستگی کرد و گفت: ژاپن تلاش خود را برای حمایت از بشریت در منطقه افزایش خواهد داد.

وی گفت: ژاپن تسلیم تروریسم نخواهد شد و من مصمم هستم از طریق همکاری با جامعه بین‌المللی به تعهدات خود در خصوص مقابله با تروریسم عمل کنم.

امارات متحده عربی
عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات نیز اعدام معاذ الکساسبه به دست داعش را محکوم و این اقدام را جنایتی شنیع و بیانگر وحشیگری داعش دانست.

ترکیه
وزارت خارجه ترکیه نیز به نوبه خود در بیانیه‌ای این اقدام داعش را محکوم کرده و آن را جنایتی بزرگ دانست.

مراکش
مراکش در واکنش به این اقدام داعش با صدور بیانیه‌ای اعدام فجیع الکساسبه به دست داعش را محکوم و آن را جنایتی بزرگ دانست که تروریست‌ها مرتکب آن شدند.

وزارت خارجه مراکش همچنین به دولت اردن به خاطر کشته شدن این خلبان تسلیت گفته و اعلام کرد: این اقدام داعش اقدامی مخالف با تمامی ارزش‌ها و اصول اخلاقی است.

مراکش در این بیانیه همبستگی کامل خود را با اردن اعلام و تاکید کرد که از تمامی تلاش‌ها برای مقابله با تروریست‌های داعش حمایت می‌کند.

عربستان
عربستان نیز خشم خود را از این جنایت شنیع داعش ابراز داشت و این اقدام وحشیانه را محکوم کرد. ریاض به دولت و ملت اردن به خاطر کشته شدن معاذ الکساسبه تسلیت گفت.

الازهر
احمد الطیب، شیخ الازهر نیز اقدام تروریستی داعش را محکوم و تاکید کرد: اسلام کشتن انسان بی‌گناه را حرام دانسته است.

قطر
قطر در بیانیه‌ای کشته شدن خلبان اردنی را جنایتی دانست که منافی تمامی ارزش‌های انسانی است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان